خانه / اخبار / کتاب” کنکاشی در اتفاقات” وارد بازار نشر شد

کتاب” کنکاشی در اتفاقات” وارد بازار نشر شد

کتاب” کنکاشی در اتفاقات” توسط مریم تقی نژاد و پیمان غنیمت و با همکاری و حمایت کارگروه فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی تالیف و چاپ شده و روانه بازار نشر گردید.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی،دکتر پیمان یکی از مولفان کتاب” کنکاشی در اتفاقات( تقدیر گرایی، کارما،طلسم،قانون جذب، تصمیمات آگاهانه در گفت وگو با خبرنگار علم و فناوری گفت:این کتاب با نگاه علمی و رویکرد تجربی و بعد از گفتگو با افرادی که در زندگی خود موارد خاصی را تجربه کرده بوده و روایت هایی داشتند به رشته تحریر درآمده است.

وی افزود: در این کتاب به موضوعاتی پرداخته شده است که مربوط به نگاه و طرز تلقی انسان ها از منشاء اتفاقاتی است که برایش رخ داده است، در طی تحقیقات و فرآیند مطالعات تجربی افراد متوجه شدیم پنج دیدگاه در میان افراد نسبت به منشاء اتفاقاتی که برایشان رخ داده است وجود دارد.

دیدگاه اول: قسمت و تقدیر،دیدگاه دوم: کارما، دیدگاه سوم :طلسم، دیدگاه چهارم :قانون جذب و دیدگاه پنجم: منطق گرایی است.

پژوهشگر برتر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه علوم و تحقیقات آذربایجان شرقی ادامه داد:در بخش تقدیرگرایی افراد سرنوشت خود را از پیش تعیین شده توسط خداوند می دانند، در مورد دیدگاه  ” کارما ” سرمنشاء اتفاقات و حوادثی که برای ما رخ می دهد خود فرد بوده و هر فرد به واسطه اقدامات، رفتارها و گفتارهایی که در زندگی خود انجام می دهد انرژی خاصی منتشر می کند که باعث وقوع پیشامدهای خوب یا بد در زندگی او می شود.

وی افزود: ریشه تفکر کارما به کشور هندوستان باز می گردد، افراد معتقدند افراد یک عمل، خوب یا بد انجام می دهند بازخورد و عکس العمل آن کار به خودشان باز می گردد.

غنیمت در ادامه در مورد دیدگاه سوم ” طلسم ” خاطرنشان کرد: در این دیدگاه فرد به عنوان یک فرد تاثیرگذار در وقوع اتفاقات قلمداد نمی شود و ریشه برخی از اتفاقاتی که برای فرد رخ می دهد خارج از کنترل او بوده و فرد نمی تواند تا حد زیادی بر آن کنترل داشته باشد.

وی با اشاره به بخش چهارم این کتاب یعنی قانون جذب خاطرنشان کرد: قانون جذب به زبان ساده می گوید هر چیزی مشابه خود را جذب می کند و این در سطح افکار ما رخ می دهد، یعنی اگر همیشه به افکار منفی فکر کنیم به دلیل جذب افکار مشابه   توسط افکار ما ذهن و زندگی ما پر از اتفاقات بد و ناگوار خواهد بود ولی اگر به افکار مثبت فکر کنیم ناخودآگاه به دلیل شرطی شدن ذهن همواره به جذب افکار مثبت اقدام خواهد کرد.

غنیمت در مورد دیدگاه منطق گرایی نیز بیان کرد:در این دیدگاه افراد عنان کنترل زندگی خودشان را در دست دارند و بر اساس کنترل هایی که دارند رفتار کرده و معتقدند تصمیم هایی که در زندگی می گیریم باعث بروز اتفاقات خوب یا بد می شود.به عنوان مثال اگر سیستم فنی خودرو را دقیق بررسی کرده و مشکلی نداشته باشد اتفاق ناخوشایندی رخ نمی دهد. یعنی تصمیمات آگاهانه بدون ارزیابی مناسب .

به عبارت دیگر نقش عقلانیت در این دیدگاه خیلی پر رنگ تر است.

وی در پایان با اشاره به جمع بندی مطالب افزود: در بخش پایانی کتاب آمده است افکار و اندیشه های افراد ابزارهای رشد، تعالی و ترقی هستند، باید همواره سعی کنیم در افکار، اندیشه ها و باورهای خود گیر نکنیم.

در جامعه امروز با ورود شبکه های اجتماعی و مطالب مختلفی که در دنیای اینترنت وجود دارد ما دچار نوعی سردرگمی در پذیرش یا رد دیدگاه های مختلف شده ایم که برای پذیرش و رد هر کدام باید با یک رویکرد پژوهشی محور به بررسی هر کدام از دیدگاه ها پرداخته شود.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …