خانه / اخبار / رهبرمعظم انقلاب: در موضوع برجام اگراز طرف مقابل عمل ببینیم ماهم عمل می کنیم

رهبرمعظم انقلاب: در موضوع برجام اگراز طرف مقابل عمل ببینیم ماهم عمل می کنیم

در موضوع برجام ما حرف و وعده خوب خیلی شنیدیم که در عمل آنها نقض شده و ضدش عمل شده است. حرف فایده نداره، وعده فایده نداره، این دفعه فقط عمل، اگر از طرف مقابل عمل ببینیم، ما هم عمل خواهیم کرد.

 مقام معظم رهبری، امروز 29 بهمن ماه  در دیدار تصویری مردم آذربایجان چند ویژگی مهم و برجسته را مختص مردم تبریز را عنوان کرد و افزودند:دامنه افتخارات آذربایجان و تبریز بسیار گسترده تر است. یکی از مهم ترین ویژگی های آذربایجان نخبه پروری است، نخبه پروری  در علم ، هنر، سیاسیت، در علوم دینی و علوم طبیعی و مادی پیشتاز هستند.

آذربایجان سرزمین نخبه پرور است

ایشان افزودند: در 150 سال اخیر این منطقه از لحاظ فقها، دانشمندان علوم طبیعی منطقه ممتاز و نخبه پروری بوده  است. شعرا و هنرمندان تبریز زبانزد هستند که یک نمونه  از این نخبگان شعری می توان به مرحوم شهریار نام برد هر چند که ده ها نفر همچون شهریار را این شهر پرورده است.

مقام معظم رهبری اظهار داشتند: آذربایجان در سیاست نیز شخصیت های برجسته ای را در گذشته و امروز پرورش داده است و من تاکید می کنم  باید این ویژگی نخبه پروری را حفظ کرد

رهبر معظم انقلاب  یکی دیگر از ویژگی های مهم تبریز و آذربایجان را جریان سازی ذکر کرده و افزودند: موضوع دیگر جریان سازی تبریز در تحولات تاریخی کشور است. منطقه آذربایجان و تبریزدر 120 سال اخیر یک منطقه جریان ساز است یک وقت کسی به یک واقعه جریان ساز وصل می شود ولی گاهی خودش جریان سازی می کند در تحولات سیاسی و تاریخی کشور دارای روحیه جریان سازی است

آیت الله خامنه ای تصریح کردند:آذربایجان دژ استوار ایران در برابر حملات خارجی بود، ما همواره با حملات کشورهای خارجی مواجه بودیم. اگر جان نفشانی های مردم تبریز و آذربایجان نبود ممکن بود این تعرض به مناطق دیگر کشور نیز سوق پیدا می کرد.

دلبستگی عمیق به اسلام و غیرت ویژگی منحصر به فرد تبریز

مقام معظم رهبری  دو ویژگی منحصر به فرد را مختص آذربایجان اعلام کرده و ادامه دادند:منطقه آذربایجان دو ویژگی هویتی، ثابت و همیشگی داشته و دارند.اول  دلبستگی عمیق به اسلام و دیانت اسلامی و دومی غیرت و همیت شدید به ایران است این دو خصلت همیشه بوده است و ادامه دارد.

این منطقه مکرر در برابر توطئه های بیگانگان که می خواستند این منطقه را تجزیه کنند خودشان در مقابل تجزیه طلبی ها ایستادند. همچنین چهره های نقش آفرین در این منطقه زیاد است. در موضوع تنباکو و سپس  در اوائل قیام مشروطه- ستارخان و باقرخان  علم قیام را در دست داشتند بعد در یک برهه دیگر حرکت وقتی روس ها وارد تبریزشدند ثقه الاسلام مبارزه کردند و به شهادت رسیدند، در یک برهه دیگر حرکت شیخ محمد  خیابانی و نوبری  حرکت کردند و به شهادت خیابانی رسید.

همچنین در مبارزات انقلابی  از سال 42 که نهضت شروع شد سه نفر از دستگیر شدگان از علمای تبریزی بودند حرکت آیت الله قاضی و شهید مدنی  در دوران مبارزاتی انقلابی  مثال زدنی است و در دفاع مقدس هم شخصیت بی نظیر شهید باکری و ده ها نفر از شخصیت های برجسته  بودند.

 مقام معظم رهبری تصریح کردند: این تاریخ پر افتخار را باید حفظ کرد این موارد یک روایت درست از تاریخ آذربایجان  است.

ایشان با اشاره به قیام تاریخی مردم تبریز در 29 بهمن سال 56 خاطرنشان کردند:  وقتی در 29بهمن، مردم تبریز در چهلم شهدای قم  قیام کردند می دانستند که عمال رژیم با چه وحشت و خشونتی به صحنه می آید، رژیم  پهلوی هم فکر می کرد برق چشم را از مردم گرفته است در چنین شرایطی مردم وارد میدان شدند و ابتکار چهلم گرفتن را ایجاد کردند .اینکه سلسه چهلم ها راه افتاد از تبریز راه افتاد . تبریزی ها مبتکر چهلم گرفتن بودند و این از ایمان و غیرت آنها ناشی می شد.

اگر حرکت حماسی تبریزی ها نبود ممکن بود حرکت خونین مردم قم تک بماند و به تدریج به دست فراموشی سپرده شود.

 تشییع عجیب شهید سلیمانی و ۲۲ بهمن متفاوت امسال نشان داد مردم  خسته نشده‌اند

ایشان تاکید کردند: دشمن اصلی برای سلطه گر همین زیربنای فکری اسلامی است این زیربنا از اسلام گرفته شده در بیانات امام به طور مبسوط این زیربنا توضیح داده شده.

رهبر انقلاب بیان کردند: نیروهای فکری نظام اسلامی روز به روز بایستی این زیربنای فکر را رونق بدهند. مسائل جدیدی پیش می آید، پاسخهای جدیدی لازم دارد. این پاسخها را در اختیار جویندگان و پویندگان و جوانان بگذارند.

ایشان افزودند: این زیربنای فکری لازم است اما در مقام عمل هم یک چیزهایی لازم است. در مقام عمل چی لازم است؟ نترسیدن، خسته نشدن، ناامید نشدن، تنبلی نکردن، ندانسته در نقشه دشمن وارد نشدن و به او کمک نکردن. اینها در عمل لازم است. در جای خود هم آماده فداکاری بودن. باید فداکاری کرد باید جان را به کف دست گرفت… مثل شهید سلیمانی، جان را کف دستش گرفته بود و وارد میدان های گوناگون، و دیگر شهدای عزیز مثل همین شهید باکری خودتان.

ایشان گفتند: البته ملت ایران خوشبختانه از این خصوصیات برخوردارند. انصافا ملت ایران خسته نشده‌اند که خب شما نمونه‌هایش را دیدید. در این تشییع جنازه‌های عجیب شهید سلیمانی، بعد هم در ۲۲ بهمن امسال با این شرایط کرونایی با ابتکار جدید چطور وارد میدان شدند  و نگذاشتند ۲۲ بهمن تعطیل شود.

 این دفعه فقط عمل

ایشان بیان کردند: من میخواهم امروز فقط همین یک کلمه را درباره برجام بگویم؛ ما حرف و وعده خوب خیلی شنیدیم که در عمل آنها نقض شده و ضدش عمل شده است. حرف فایده نداره، وعده فایده نداره، ایندفعه فقط عمل، اگر از طرف مقابل عمل ببینیم، ما هم عمل خواهیم کرد.

ضعف‌هایمان را باید با دستاوردهایمان رفع کنیم

 رهبر انقلاب  افزودند: ناکامی‌هایی وجود دارد که باید برطرف بشود. مردم ما هم امروز از اوایل انقلاب نسبت به این نابسامانی‌ها حساس‌ترند. امروز مردم نسبت به فساد حساس اند، نسبت به فاصله طبقاتی حساس‌تر از اول انقلاب‌اند. این چیز بسیار خوبی است.

ایشان بیان کردند: این نشان‌دهنده این است که مردم با آرمان‌های انقلاب آشنایند و دنبال آن آرمان‌هایند. لذا اعتراض میکنند. اعتراض میکنند به فساد. هرجایی که مبارزه با فساد باشد مردم در آنجا علاقه نشان می دهند و طرفداری نشان می دهند و دلگریم نشان می دهند. این خیلی مهم است و این نشان‌دهنده گرایش مردم است. همین را باید تقویت کرد.

رهبر انقلاب گفتند: ما وظیفه داریم با دستاوردها، ناکامی‌ها و ضعف ها را جبران کنیم. دستاوردهایی داریم از جمله این دستاوردها خود همین جوان‌های علاقمند و مبتکر و نیروهای انسانی آماده به کارند. ما به کمک دستاوردها بایستی ناکامی ها را جبران کنیم. دشمن عکس این را می گوید. دشمن ناکامی ها را می آورد جلو میگوید نگاه تان به ناکامی ها باشد دستاوردها را فراموش کنید، مسیر انقلاب را رها کنید.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …