خانه / اخبار / تولید پدهای پوستی برای درمان زخم و ژل های تزریقی به مفصل

تولید پدهای پوستی برای درمان زخم و ژل های تزریقی به مفصل

تولید پدهای پوستی برای درمان زخم و ژل های تزریقی به مفصل

رییس مرکز نوآوری و شتابدهی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از تولید پدهای پوستی برای درمان زخم و ژل های تزریقی به مفصل خبر داد.

دکتر سودابه داوران ، رییس مرکز نوآوری و شتابدهی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفتگو با خبرنگار ما با اعلام این خبر گفت:  با حمایت معاونت علمی و فناوری دانشگاه  با دانشجویان روی پروژه هایی که قابلیت کاربردی شدن و تجاری سازی داشته باشند، فعالیت می کنیم، در این راستا یک شرکت دانش بنیان تاسیس شده است.

 اولین دستاورد این شرکت های دانش بنیان تولید دانش فنی ” پدهای پوستی” هستند که در درمان زخم ها شامل زخم بستر، زخم دیابت و سوختگی ها کاربرد دارد. پروژه دیگری که با همکاری تیم هایی در خارج از کشور با هدف تجاری سازی در حال اجراست،  “ژل های تزریقی به مفصل” است. در این ژل های تزریقی از سلول های غضروف و یا سلول های بنیادی استفاده شده است که به همراه ژل های پلیمری به مفصل تزریق می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه  صحبت های خود در مورد نانو نکنولوژی و کاربردهای آن در پزشکی گفت: نانومتر عبارتست از 10-9 متر یعنی اگر یک میلیون ذره یک نانومتری را در کنار هم قرار دهیم تنها طولی برابر با یک میلیمتر بدست میآید. نانوتکنولوژی به تولید، استفاده و بهره برداری از مواد و وسایلی گفته می شود که ابعاد آن زیر ۱۰۰نانومتراست. مواد در اندازه نانومتری رفتار ویژه و منحصر به فردی نشان می دهند که با خواص آن ها در مقیاس بزرگ تر متفاوت است. در نانوتکنولوژی پزشکی یا نانومدیسن ، استفاده از داروها یا ابزار در مقیاس نانو به تحولی بزرگ در درمان و تشخیص بیماری ها منجر شده است.

چون بسیاری از مواد  بیولوژیک و فعل انفعالاتی که منجر به بروز بیماری ها می شود درمقیاس نانومتری هستند، نانو مواد و نانوابزارمی توانند تعامل و تاثیر بیشتری با سلول ها، فرآیندهای سلولی و مولکول های زیستی نشان دهند. به عنوان مثال نانوتکنولوژی در درمان بیماری سرطان به علت طراحی نانوداروهایی که به صورت انتخابی فقط به سلول های سرطانی موثرند و سراغ سلول های سالم نمی روند خیلی موثراست.

دکتر داوران خاطرنشان کرد: هم اکنون یک سری از داروها بر اساس فرمولاسیون نانو موجودند و وارد بازار دارویی جهان شده اند. تعدادی از فرمولاسیون نانو برای تصویربرداری و تشخیص بیماری دربدن انسان به کار می رود. به عنوان مثال برای به دست آوردن تصاویر واضح در تصویر برداری های پزشکی از جمله MRI از نانوذرات مغناطیسی استفاده می شود. در تشخیص زود هنگام بیماری ها ابزار تشخیصی دقیقی به نام نانوبیو سنسور طراحی شده اند که با تشخیص زود هنگام بعضی مواد زیستی در خون ، بیماری ها را در مراحل اولیه تشخیص میدهند و با توجه به اینکه تشخیص زود هنگام موثرتر از درمان است، این نانو ابزار اهمیت زیادی در کاربردهای بالینی دارند.

*****************

کسب عنوان بانوی نخبه نمونه کشور و جهان اسلام در سال 86، چاپ و انتشار ۲۳۰ مقاله IsI، کسب عناوین برتر ملی و جهانی در تحقیق و پژوهش، پژوهشگر برتر استان طی سال های ۸۲ الی ۹۰ به طور مداوم ، کسب رتبه اول جشنواره علوم پزشکی رازی در سال ۸۲، منتخب جشنواره زنان نان آور و نام آور، کسب مدال علمی یونسکو، طرح های پژوهشی که جزو طرح های نمونه ریاست جمهوری بودند و چندین اختراع در پرونده علمی این بانوی دانشمند تبریزی به چشم می خورد.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …