خانه / اخبار / مرکز «نوآوری تخصصی صنعت»  یک نوآوری هایتک است

مرکز «نوآوری تخصصی صنعت»  یک نوآوری هایتک است

مرکز نوآوری تخصصی صنعت  در واقع یک نوآوری هایتک است که باعث مهندسی معکوس می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه شورای جهاد علمی سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی با حضور رئیس این سازمان ، نماینده وزارت دفاع، نماینده پدافند هوایی و نماینده پایگاه دوم شکاری و رئیس دانشگاه علمی و کاربردی ماشین سازی برگزار شد.

این جلسه با  تحلیل و ارزیابی دو موضوع مهم « راه اندازی مرکز نوآوری تخصصی صنعتی » و « برگزاری دوره های آموزشی تخصصی شغل محور با ارائه گواهینامه معتبر» در محل سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی برگزار گردید.

 نادر ارسلانی، رئیس سازمان بسیج علمی،پزوهشی و فناوری آذربایجان شرقی در این جلسه با اشاره به ضرورت تاسیس مرکز نوآوری تخصصی در حوزه صنعت آذربایجان شرقی گفت:مرکز نوآوری تخصصی صنعتی  در واقع یک نوآوری هایتک است که باعث مهندسی معکوس می شود.

وی افزود: با راه اندازی این مرکز کل صنعت می تواند در آنجا مستقر شوند، زمانی که بخش خصوصی در این مرکز می تواند ذی نفع باشد به راحتی برای حضور در این مرکز استقبال کرده و مشارکت می کند.

رئیس سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی با اشاره به نقش نخبگان و شرکت های دانش بنیان در این مرکز خاطرنشان کرد: نقش شرکت های دانش بنیان در کاهش هزینه ها بسیار زیاد است، همچنین راه اندازی  مرکز نوآوری صنعت باعث  ارتباط ویژه نخبگان دانشگاهی با صنعت می شود و در این میان شرکت های دانش بنیان و فناور در راستای حل مشکلات واحدهای صنعتی استان می توانند طرح ها و ایده های کاربردی خود را به صورت تخصصی مطرح کنند.

ارسلانی در ادامه با بیان اینکه شرکت ماشین سازی برای تامین نیروی کار این مرکز تخصصی از ظرفیت بالایی برخوردار است افزود: مرکز تخصصی نوآوری مرکزی برای اشتغالزایی جوانان محسوب می شود و می توان از ظرفیت شرکت ماشین سازی برای اشتغالزایی بهره مند شد، فرصت های بسیار زیادی در مجموعه ماشین سازی وجود دارد و ازمیان افراد علاقه مند می توان نیروی کار را فراهم کرد.

عدم داشتن نیروی مهارت محور مشکل اصلی

دکتر موسی فیروزی، رئیس دانشگاه علمی و کاربردی شرکت ماشین سازی در این جلسه با اظهار تاسف از اینکه به موضوع مهارت آموزی در سیستم آموزشی کشور بی توجهی می شود گفت: مشکل اصلی کشور بحث مهارت آموزی است، عدم مهارت  کشور را زمین گیر می کند و هرروز به تعداد افراد بیکار و مخصوصا فارغ التحصیلان بیکار در جامعه افزوده می شود.

وی افزود: درکشور ما امکانات سخت افزاری بسیار خوبی وجود دارد  ولی افرادی که مهارت استفاده از این سخت افزار را داشته باشند بسیار کم هستند و این بزرگ ترین آسیبی است که سیستم آموزشی کشور را تهدید می کند.

فیروزی با اشاره به برگزاری دوره های مهارتی در شرکت ماشین سازی ادامه داد: در حال حاضر رویکرد ما برگزاری دوره های آموزشی تخصصی شغل محور است. مهارت هایی مانند تعمیرات مکانیکی، تراشکاری پایه، تکمیلی، فرزکاری، برنامه نویسی،تعمیرات ماشین افزار، تعمیر و بازرسی آسانسور، اپراتوری و برنامه نویسی ماشین های فرز، تکنسین فنی آسانسور، سنگ زنی،ابزار تیزکنی،فلزکاری و … در الویت بوده و این دوره های مهارتی برگزار می شود.

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی شرکت ماشین سازی تاکید کرد: در دانشگاه ها باید به سمت رشته های شغل محور حرکت کنیم، شغل هایی که بدانیم خروجی آن در بازار کار نیاز است و یک فارغ التحصیل مهارت محور اماده به کار وارد جامعه می شود، چرا که شرط اصلی اشتغال مهارت آموزی است.

ضرورت برگزاری دوره های مهارتی در بین سربازان وظیفه

مهدی محمدنژاد نماینده مرکز تحقیقات منطقه پدافند شمالغرب، در این جلسه ضمن تاکید بر برگزاری دوره های شغل محور در بین سربازان وظیفه گفت: برگزاری چنین دوره هایی در بین سربازان وظیفه یک ضرورت است، باید همه سربازان در این دوره های اموزش مهارت محور و شغل محور شرکت کرده  و آموزش های لازم را یاد بگیرند.

پایان خدمت سربازان مشروط به دریافت یک  مدرک فنی

علی نورانی، نماینده  مرکز تحقیقات پایگاه دوم شکاری یکی دیگر از حاضرین در این جلسه بود که در ابتدای صحبت های خود به ساماندهی افسران وظیفه در پایگاه دوم شکاری اشاره کرد و گفت: در پایگاه دوم شکاری از ظرفیت افسران وظیفه استفاده می شود. در کارگروه جهادی نخبگان تعدادی از سربازان وظیفه  در یک مصاحبه حضور مورد ارزیابی قرار گرفته و در هشت کمیته برق و الکترونیک، کامپیوتر و مکانیک، علوم پایه، تربیت بدنی، پزشکی و پیراپزشکی، آموزش و علوم انسانی ساماندهی می شوند.

وی ادامه داد: بعد از ارزیابی های صورت گرفته سربازانی که فاقد مهارت در رشته های خاصی هستند  در دوره های آموزشی شرکت کرده و بعد از اموزش های لازم جهت اشتغال به صنایع معرفی می شوند.

نورانی ادامه داد: در پایگاه دوم شکاری سربازان موظف هستند در یک دوره  مهارتی شرکت کنند  چرا که پایان خدمت سربازان مشروط به دریافت یک  مدرک فنی است ولی  این دوره های آموزشی دارای رشته های خاص و محدودی است. بنابراین برگزاری این دوره های جدید با محوریت شرکت ماشین سازی در بین سربازان بسیار ضروری است.

 نماینده مرکز تحقیقات پایگاه دوم شکاری با تاکید بر اینکه این دوره های آموزشی باید با شدت و قوت بیشتری پیگیری و برگزار شود خاطرنشان کرد: در این دوره های مهارتی افراد نقاط ضعف و قوت همدیگر را بررسی کرده و در جهت رفع نواقع تلاش می کنند.

در پایان این جلسه نحوه برگزاری دوره های آموزش تخصصی شغل محور، زمان و مکان، طول دوره برگزاری و افراد شرکت کننده در دوره ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …