خانه / اخبار / 2 طرح دانشگاه تبریز برگزیده کشوری شدند

2 طرح دانشگاه تبریز برگزیده کشوری شدند

دو طرح اساتید دانشگاه تبریز در بین طرح‌های صنعتی برگزیده دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در سال 1399 انتخاب شد.

با انتشار کتابچه معرفی طرح‌های صنعتی برگزیده دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در سال ۱۳۹۹، به همت دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دو طرح عضو هیات علمی دانشگاه تبریز نیز در بین طرح های برگزیده انتخاب و معرفی شده است.
«بررسی آلودگی آبخوان، طراحی و احداث شبکه پایش و پاکسازی آب زیرزمینی در پالایشگاه بندرعباس» با اجرای دکتر عبدالرضا واعظی هیر و « مطالعه و ارائه راهکارهای اجرائی نمودن کاهش 40 درصد مصرف آب کشاورزی حوضه آبریز آجی چای» با اجرای دکتر احمد فاخری فرد از جمله طرح های برگزیده اساتید دانشگاه تبریز بوده است.

بر پایه همین گزارش؛ هدف طرح (مطالعه و ارائه راهکارهای اجرائی نمودن کاهش 40 درصد مصرف آب کشاورزی حوضه آبریز آجی چای) مطالعه وضعیت موجود در حوضه آجی چای از نظر منابع آب شامل آب های سطحی آبهای زیرزمینی چشمه ها و قنات ها به صورت کمی و از نظر کشاورزی شامل الگوی کشت غالب منطقه و همینطور مطالعه جوامع روستایی از نظر اقتصادی و فرهنگی بوده و نهایتاً ارائه سناریوهای کاهش مصارف کشاورزی به میزان 40 درصد و انتخاب بهترین سناریو به نحوی که صدمات اقتصادی به کشاورزان وارد نشود، می باشد.

در طرح(بررسی آلودگی آبخوان، طراحی و احداث شبکه پایش و پاکسازی آب زیرزمینی در پالایشگاه بندرعباس) نیز تاکید شده از آنجایی که فعالیت صنعتی در پالایشگاه بندرعباس به عنوان دومین پالایشگاه بزرگ کشور منجر به ایجاد آلودگی در آبخوان کم عمق آن شده است. این پژوهش به منظور بررسی مناطق آلوده، تعیین منشاء نشت آلودگی ها و تعیین میزان گسترش آلاینده های نفتی در آبخوان پالایشگاه انجام شده است که طی آن بعد از مشخص شدن بخش های آلوده آبخوان، برنامه عملیات پاکسازی آب زیرزمینی طراحی گردید.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …