خانه / اخبار / تشریح رویکردهای سازمان بسیج علمی و پژوهشی در شبکه سهند

تشریح رویکردهای سازمان بسیج علمی و پژوهشی در شبکه سهند

رئیس سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی با حضور در برنامه چای و نبات شبکه استانی سهند به تشریح برنامه ها و رویکردهای این سازمان پرداخت.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، نادر ارسلانی در این برنامه  با اشاره به  اینکه رویکر علمی و پژوهشی به عنوان یک ماموریت ویژه در دستور کار قرار دارد گفت: بسیج به عنوان بدنه فعال ملت در جریان سازی هایمختلف نقش ایفا کرده است و سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری نیز در راستای ماموریت اصلی خود یعنی حمایت از ایده های علمی و فناورانه در سال 87 ایجاد شده است.

وی افزود: بر مبنای این رویکرد یک هزار و 100 نفر از نخبگان، مبتکرین، مخترعین بسیجی در خانه نخبگان در قالب 10کارگروه تخصصی سازماندهی شده اند که این کارگروه ها بر اساس رویکرد مسئله محوری و محصول محوری فعالیت می کنند. به این صورت که نخبگان مسائل و چالش های استانی را احصاء کرده و برای انها راه حل مخصوص و علمی ارائه می دهند.

 

حمایت ازشرکت های نوپا وهسته های فناور

ایجاد مراکز رشد از دیگر رویکردهای این سازمان است که وی در تشریح آن افزود:  سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان آذربایجان شرقی دارای   6 مرکز رشد است که  در زمینه مکاترونیک، مهندسی پزشکی،زیست فناوری، مرکز رشد نانو ، مرکز رشد زیست فناور ومرکز رشد محاسبات در دانشگاه تبریز فعال هستند  و سه مرکز حمایت وهدایت درحوزه زیست فناوری، گیاهان دارویی و چرم و کفش به فعالیت های مختلف می پردازند، در صدد هستیم از شرکت های نوپا و کوچک به عنوان هسته های فناور حمایت شوند.

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی آذربایجان شرقی با اشاره به حمایت از طرح های علمی خاطرنشان کرد: از سال 87 تا کنون بیش از 800 طرح و ایده علمی  مورد حمایت قرار گرفته اند، طرح هایی که باعث حل مشکلات  و مسائل در بخش های مختلف شده اند. همچنین 42 پایگاه علمی در شهرستان های استان آذربایجان شرقی ایجاد شده و در هر شهرستان دو قطب علمی فعال هستند، تمام تلاش ما بر روی  مسئله محوری و محصول محوری قرار دارد  تا نسبت به مسائل نگاه علمی و تخصصی تری صورت گیرد و یکسری اقداماتی در سطح استان انجام شود  که مشکلات جامعه کمتر شود.

وی با ذکر مثال هایی در مورد موفقیت نخبگان بسیجی در طراحی و ساخت برخی قطعات گفت: اخیرا «موتور براشلس» که فناوری ان در انحصار سه کشور بود توسط یکی از نخبگان بسیجی تبریز طراحی و ساخته شد که خبر رونمایی از این فناروی نیز در رسانه ها منتشر شد و در کنار آن دستگاه « گریپر خنثی سازی اجسام خطرناک» نیز یکی دیگر از طرح های علمی نخبگان بود.

ارسلانی ادامه داد: بازدیدهای دوره ای از واحدهای تولیدی به منظور بررسی مشکلات واحدهای صنعتی  یکی از فعالیت های صورت گرفته در این مجموعه است، در بازدید از یک واحد صنعتی متوجه شدیم به علت نداشتن یک قطعه این واحد تولیدی در آستانه ورشکستگی است و هزینه آن یک قطعه 6 میلیون تومان بود. بعد از بررسی  موضوع  متخصصان یک شرکت دانش بنیان آن قطعه را با یک پنجم هزینه طراحی کرده و ساختند و مشکل این واحد تولیدی رفع شد.

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی آذربایجان شرقی  در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به تلاش متخصصان علمی این سازمان در جهت مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: در بحث مقابله با کرونا استفاده از فناوری های نانو بسیار مورد توجه و استفاده است. در این راستا متخصصان علمی این سازمان محصول ضدعفونی کننده دست بر پایه نانو طراحی و تولید کردند که یک محصول هایتک است.

همچنین تولید اولین فوگر حرارتی که  دستگاه ضدعفونی کننده  بوده و با قیمت 25 الی 30 میلیون تومان وارد کشور می شد نخبگان بسیجی آن را به قیمت پنج میلیون تومان  تولید کردند.

دستگاه ماسک زن اتوماتیک و نیمه اتوماتیک یکی دیگر از شاهکارهای نخبگان بود که به تجاری سازی نیز رسیده و دو هفته پیش نمونه هایی از این دستگاه به شهرکرد ارسال شد.

وی در بخش پایانی صحبت های خود فرهنگ بسیج را یک فرهنگ نقش آفرین ذکر کرد و افزود:فرهنگ بسیجی در هر مجموعه ای باشد پیش برنده و پیش رونده است و در شرایط فعلی جامعه نیز رویکرد بسیج در حوزه علم و فناوری قابل توجه بوده و حمایت از طرح و ایده های نخبگان بسیجی در اولویت قرار دارد.

ارسلانی تاکید کرد: ایجاد کارگروه شبکه‌ نخبگان،ارتباط مناسب با دانشگاه‌های استان و کشور، حمایت از نخبگان دانشگاهی برای تجاری سازی طرح‌ها،  توجه به مباحث اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت نخبگان برای تولید طرح‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی، برگزاری نمایشگاه هایی از تولیدات مخترعان، مبتکران و نخبگان استانی ‌ و همچنین برگزاری همایش های ملی و استانی به منظور شناسایی و استفاده از ظرفیت نخبگان علمی از مهمترین اقدامات و رویکردهای  سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری استان آذربایجان شرقی است.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …