خانه / اخبار / لیزر در پزشکی و اکوسیستم استارت‌آپی

لیزر در پزشکی و اکوسیستم استارت‌آپی

فناوری لیزر در حوزه پزشکی به شما اختیارات و قدرت مانوری می‌دهد که شاید مشابه‌اش با چنین کیفیتی در دیگر حوزه‌ها در دسترس نباشد. تومورهای سرطانی وجود دارد که پیش‌ازاین انجام عمل جراحی بر روی آن‌ها غیرممکن بود و بیمار به‌صورت حتمی جانش را از دست می‌داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، فناوری لیزر در حوزه پزشکی به شما اختیارات و قدرت مانوری می‌دهد که شاید مشابه‌اش با چنین کیفیتی در دیگر حوزه‌ها در دسترس نباشد. تومورهای سرطانی وجود دارد که پیش‌ازاین انجام عمل جراحی بر روی آن‌ها غیرممکن بود و بیمار به‌صورت حتمی جانش را از دست می‌داد.

در حال حاضر به کمک لیزر بر روی این تومورها تمرکز می‌شود و به‌صورت تدریجی بافت‌های مشکل‌دار تخریب می‌شود، بدون آنکه به بافت سالم صدمات جدی وارد شود، این فناوری در جهان و البته در ایران باعث شده است که جان انسان‌ها حفظ شود.

فناوری مرتبط با لیزر به دلیل تعداد زیاد تیم‌های تحقیقاتی که در سراسر جهان بر روی آن کار می‌کنند، هر روز شاهد پیشرفت و تکوین و حرکت روبه‌جلو است. در چنین فرایند بالنسبه سریعی که در دیگر کشورها در جریان است، لازم است که کشور ما نیز همگام با پیش‌قراولان این عرصه، توانایی‌های استراتژیک خود را در زمینهٔ لیزر تقویت و بروز رسانی کند.

خوشبختانه ایران در این زمینه در جایگاه شایسته‌ای قرار دارد. پس از گذشت دو دهه از استمرار فعالیت دانشگاهی در زمینهٔ استفاده از لیزر در حوزه پزشکی می‌توان گفت که کشور ما جز کشورهای است که با اعتمادبه‌نفس حرفی برای گفتن در این زمینه دارد.

تشکیل استارت‌آپ‌های برآمده از نهادهای علمی با اصالت، در کنار توسعه زیست‌بوم مرتبط با لیزر به‌ویژه در حوزه پزشکی می‌تواند با توجیه مالی قانع‌کننده‌ای همراه باشد. هر روز تجهیزات جدیدی در زمینهٔ استفاده از لیزر در پزشکی ساخته می‌شود و یا آنکه تجهیزات فعلی مدرن و به‌روز می‌شود.

با توجه به نوسانات ارزی و قیمت بالای این تجهیزات نمی‌توان برای تأمین آن‌ها به واردات متکی بود، بومی‌سازی تکنولوژی این دستگاه‌ها یک ضرورت بهداشتی و البته اقتصادی است. تحریم‌های یک‌جانبه نیز بر مشکلات واردات تجهیزات پزشکی افزوده است.

خوشبختانه ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه بر روی اولویت‌های درستی متمرکزشده است. جامعه علمی کشور باید با این حرکت هم‌آوا شود و در این حرکت جمعی مشارکت کند. البته راه آسان نخواهد بود و باید جهد بلیغ کرد.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …