خانه / اخبار / ۱۲ استاد دانشگاه تبریز در لیست یک درصد دانشمندان دنیا

۱۲ استاد دانشگاه تبریز در لیست یک درصد دانشمندان دنیا

هم اکنون در دانشگاه تبریز ۸۰۰ نفر هیات علمی فعالیت می کنند که بیش از نیمی از آنان در مرتبه علمی دانشیار و استاد هستند و از این تعداد نیز ۱۲ نفر جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان هستند و ۵ چهره هم چهره ماندگار علمی کشور می باشند.

دکتر مجیدی رپیس دانشگاه تبریز در نشست خبری با اصحاب رسانه با تشریح عملکرد و دستاوردهای دانشگاه تبریز در طی سال های بعد از پیروزی انقلاب گفت: دانشگاه تبریز بعد از گذشت 41 سال از انقلاب در بسیاری از عرصه ها به دستاوردهای بزرگ و فراوانی در داخل و خارج از کشور دست پیدا کرده که نمونه بارز آن رشد تولید علم و فناوری و کسب رتبه اول در منطقه و رتبه 16 جهان است.

دکتر مجیدی در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه تبریز در طول حیات فعالیت خود و بعد از انقلاب، بر اساس اعلام رتبه های جهانی و کشوری جزو دانشگاه های برتر و جامع کشور بوده است، تصریح کرد: دانشگاه تبریز قبل از انقلاب 12 هزار نفر دانشجو داشت که امروزه این تعداد به برکت انقلاب بیش از 20 هزار دانشجوی رسیده که 40 درصد این دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند و از این تعداد هم 11 درصد دانشجوی دکتری هستند.

وی اضافه کرد: هم اکنون در دانشگاه تبریز 800 نفر هیات علمی فعالیت می کنند که بیش از نیمی از آنان در مرتبه علمی دانشیار و استاد هستند و از این تعداد نیز 12 نفر جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان هستند  و 5 چهره هم چهره ماندگار علمی کشور می باشند.

رئیس دانشگاه تبریز همچنین با تاکید بر اینکه این دانشگاه در گسترش آموزش عالی در منطقه نیز نقش مهم و تعیین کننده ای داشته است، خاطر نشان کرد: دانشگاه های علوم پزشکی تبریز، اردبیل، مراغه و بناب حاصل رشد و توسعه این دانشگاه بود و همچنین این دانشگاه در حال حاضر با داشتن بیش از 20 دانشکده، چندین دانشکده اقماری در شهرستان های اهر، میانه و مرند، وجود داشتن چندین قطب های علمی، مرکز تحقیقاتی،۳۰۰ آزمایشگاه تحقیقاتى و … این دانشگاه را به یکی از دانشگاه های بین المللی، سطح یک و برتر کشور تبدیل کرده است.

به گفته وی دانشگاه تبریز در کشور نیز در رتبه یک تا چهار دانشگاه‌های کشور قرار داشته و در سال‌جاری نیز در حوزه ارتباطات بین‌المللی در رتبه دوم قرار گرفته و همچنین جزو سه دانشگاه حامی پژوهش معرفی شده است.

وی توسعه همکاری های بین المللی، دیپلماسی علمی، جذب دانشجویان خارجی و جهانی شدن از دیگر راهبردهای مهم دانشگاه تبریز بیان کرد و افزود: با اجرای طرح های مشترک، تبادل استاد و دانشجو، تولید مقالات مشترک، جذب دانشجویان خارجی، عملیاتی نمودن تفاهم نامه های همکاری های بین المللی و … در صدد ورود به ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان هستیم.

دکتر مجیدی قرار گرفتن در بین 200 دانشگاه برتر دنیا را از جمله برنامه های کلان این دانشگاه برشمرد و یادآور شد: توسعه دیپلماسی علمی، عضویت در اتحادیه های دانشگاه های جهان، جذب دانشجویان خارجی، تولید مقالات مشترک، اجرای طرح ها و … از جمله گام های موثر برای بین المللی تر شدن دانشگاه تبریز است که در این راستا در سال های اخیر گام های موثری برداشته شده است.

به گفته وی هم اکنون بیش از 300 دانشجوی خارجی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که با برنامه ریزی و اقدامات موثر از جمله امضای تفاهم همکاری با دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، می خواهیم این تعداد در آینده نزدیک افزایش چشمگیری داشته باشد.

وی در ادامه به نقش و رسالت دانشگاه های نسل اول تا چهارم اشاره کرد و گفت: دانشگاه نسل اول، دانشگاه تربیت نیروی انسانی برای اداره کشور بود و نسل دوم دانشگاه تولید علم بود، دانشگاه نسل سوم، دانشگاه ارتباط با صنعت و جامعه است، تا اینکه مشکلات کشور را حل کند و دانشگاه نسل چهارم هم دانشگاه کارآفرین و بین‌المللی است که امروزه دانشگاه تبریز در این خصوص در حرکت است.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به برخی طرح های اجرا شده در این دانشگاه برای توسعه ارتباط با صنعت در سال های اخیر نیز گفت: طرح‌های بسیاری در دانشگاه تبریز اجرا شده که از جمله آنها می توان به افتتاح طرح فرآوری محصولات لبنی، سیستم آب قنات، صرفه جویی در مصرف برق و آب، چابک سازی و … اشاره کرد.

به گفته وی دانشگاه تبریز برای برقراری ارتباط با صنعت و جامعه، تفاهم نامه‌های مختلفی همچنین با سازمان‌ها منعقد کرده و در این زمینه نیز مصصم برای حل مشکلات صنعت و مسایل مربوط به آسیب‌های اجتماعی است.

یادآور می شود: دانشگاه تبریز در سال ۱۳۲۶ با تاسیس دو دانشکده ادبیات و پزشکی فعالیت خود را آغاز نمود و در حال حاضر با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های که در حوزه های مختلف داشته و دارد، به عنوان بزرگترین مرکز علمی غرب و شمال غرب کشور، عهده دار بخش بزرگی از مسئولیت تولید علم و فناوری و رقابت در عرصه های بین المللی است.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …