خانه / اخبار / ذخیره‌سازی ۳۷۰۰ نمونه سلول‌های بنیادی خون بندناف در آذربایجان‌شرقی

ذخیره‌سازی ۳۷۰۰ نمونه سلول‌های بنیادی خون بندناف در آذربایجان‌شرقی

 رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی از ارسال سه هزار و ۷۰۰ نمونه سلول‌های بنیادی خون بند ناف از استان به بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی برای ذخیره، نگهداری و استفاده‌های درمانی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی،پژوهشی آذربایجان‌شرقی، جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان ظهر امروز، در نشست خبری با اصحاب رسانه  از ارسال ۳ هزار و ۷۰۰ نمونه سلول‌های بنیادی خون بند ناف از استان به بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان جهاد دانشگاهی برای ذخیره، نگهداری و استفاده‌های درمانی خبر داد.

وی افزود:بانک خون بندناف، ذخیره و زیرساختی ارزشمند برای توسعه سلول‌ درمانی و پزشکی بازساختی است.

 رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی به اشاره به  تاریخچه پیوند سلول‌های بنیادی اظهارداشت: پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز از ۳۵ سال پیش در دنیا و از ۲۰ سال پیش در کشورمان آغاز شده، اما از ۱۵ سال پیش، این حوزه به‌طور چشمگیری مورد توجه قرار گرفت و به همان میزان که در سطح بین‌المللی توسعه یافت، در ایران نیز گسترش پیدا کرده‌ است؛ علاوه بر این، می‌توان به آمار رشد مراکز پیوند که شاهدی بر این مدعا هست، اشاره کرد.

وی اظهار کرد: به‌همت دست‌اندرکاران و تغییر رویکرد متخصصان و حمایت نهادهای مختلف، مراکز پیوند سلول‌های بنیادی در کشور از یک مرکز در سال ۱۳۹۳، به ۱۹ مرکز در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته و این رشد ۱۹ برابری نشانه ظرفیت درمانی فوق‌العاده در این حوزه و نیازمندی‌های بیماران برای درمان با شیوه‌های نوین سلول درمانی است.

محسنی ادامه داد: طبق آمارهای موجود، در حال‌حاضر حدود ۱۴ بیماری در افراد بالغ و بیش از ۶۰ بیماری در کودکان به کمک سلول‌های بنیادی خون بندناف درمان می‌شود؛ این آمارها، اهمیت وجود منابع سلولی مناسب برای درمان را دوچندان می‌سازد.

وی افزود: کشورمان در حوزه سلامت و دستاوردهای پزشکی و درمان نه‌تنها توانسته در منطقه به کشوری پیشرو تبدیل شود، بلکه در سطوحی در ردیف کشورهای پیشرفته و پیشتاز نیز قرار گرفته ‌است؛ پزشکی بازساختی و دستاوردهای محققان ایرانی در زمینه سلول‌های بنیادی از جمله حوزه‌هایی است که کشورمان را به قطب دانش تبدیل کرده است

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …