خانه / اخبار / اپلیکیشنی که مصرف کاغذ را به صفر می رساند

اپلیکیشنی که مصرف کاغذ را به صفر می رساند

علی حجازی مرند دانشجوی کارشناسی کامپیوتر دانشگاه تبریز است که با ساخت اپلیکیشن« لوکس طب» مصرف کاغذ را در مطب ها و کلینیک های پزشکی و درمانی به صفر می رساند.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی و پژوهشی آذربایجان شرقی،در حال حاضر طراحی و ساخت اپلیکیشن در حوزه های مختلف  به یکی از دغدغه های نخبگان علمی تبدیل شده است چرا که آنها درصدد هستند در دنیای رقابتی امروز ایده و طرحی را کاربردی کنند که باعث حل یکسری از موضوعات در سطح جامعه باشد.

علی حجازی نیز یکی از نخبگانی است که با فعالیت در حوزه نرم افزار و به صورت تخصصی در زمینه برنامه نویسی توانسته است با طراحی و کاربردی کردن اپلیکیشن«لوکس طب»مصرف کاغذ را در مطب های پزشکی و کلینیک های دندانپزشکی به طور چشمگیری کاهش داده و مصرف کاغذ را به صفر برساند.

وی در گفتگو با خبرنگار ما در مورد طراحی این اپلیکیشن گفت: 12 سال است که در زمینه برنامه ریزی کامپیوتری فعال هستم، یعنی از زمانی که سال اول دبیرستان بودم در رشته برنامه نویسی نرم افزار به صورت تخصصی کار می کنم.

حجازی ادامه داد: بیشتر در مورد نرم افزارهای پزشکی فعالیت می کنم و اپلیکیشن«لوکس طب» در مورد مدیریت مطب ها، کلینیک های پزشکی ، بحث آرشیو و نوبت دهی داخلی طراحی شده بود، بعد از این که در سطح محدود کاربردی شد متوجه شدیم این نرم افزار با نرم افزارهایی که قبلا طراحی شده خیلی تفاوت زیادی ندارد یعنی به اصطلاح نمی تواند وار رقابت با سایر اپلیکیشن ها در این حوزه شود. بعد از مطالعات فراوان ما قابلیت های این نرم افزار را ارتقاء داده و در بعد تخصصی حوزه دندانپزشکی آن را تقویت کرده و ارتقاء دادیم به طوری که تفاوت ها و قابلیت های عمده ای با نسخه های دیگر پیدا کرد.

  دانشجوی رشته کامپیوتردانشگاه تبریز با اشاره به استقبال از این اپلیکیشن در سطح کشور خاطرنشان کرد: خیلی از نرم افزارها بیشتر بر روی برنامه حسابداری در کلینیک ها و مطب ها تاکید دارند ولی ما بعد از مطالعات فراوان  قابلیت این نرم افزار را ارتقاء دادیم دقیقا روندی که در یک کلینیک پزشکی صورت می گیرد را در این نرم افزار پیاده سازی نمودیم.

حجازی افزود: در حال حاضر استقبال زیادی از این نرم افزار در سطح کشور صورت می گیرد به طوری که  می توان گفت بسیاری از کلینیک ها و مطب های پزشکی در تهران، تبریز،اهواز،اصفهان، کرمان،ساری، همدان از این اپلیکیشن استفاده می کنند.

 آپ «لوکس طب» به گونه ای طراحی شده است که دیگر نیازی به نوبت دهی کاغذی نیست،فرم های کاغذی پزشکی که دکترها برای نوشتن سابقه بیماری افراد استفاده می کردند حذف می شود،آرشیو بندی  کاغذی پرونده ها نیز از رده خارج می شود یعنی از زمانی که بیمار وارد کلینیک پزشکی می شود هیچ نوع کاغذی برای هیچ کاری مصرف نمی شود.

وی علاوه بر حذف مصرف کاغذ با استفاده از این نرم افزار صرفه جویی در زمان را نیز یکی از قابلیت های مهم این اپلیکیشن ذکر کرد و افزود: یکی دیگر از قابلیت های این آپ استفاده بدون اینترنت از آن است، به گونه ای که اگر یک مرکز پزشکی دوشعبه در یک شهر داشته باشد  و از این آپ استفاده کنند اگر یکی از این مراکز به اینترنت دسترسی نداشته باشد می تواند به آن یکی شعبه لینک شده و از اینترنت ان استفاده کند.

حجازی در توضیحات تکمیلی این آپ گفت: اپلیکیشن «لوکس طب» روی یک سرور نصب می شود و با گوشی و تبلت و کامیوتر می تواند کار کند

وی از طراحی نسخه دانشگاهی این اپلیکیشن خبر داد و افزود:در بحث دانشگاه کار خاص نرم افزاری در این حوزه صورت نگرفته و ما  در حال طراحی نسخه دانشگاهی این اپلیکیشن هستیم و امیدواریم نسخه دانشگاهی تا تابستان سال آینده طراحی شده و آماده کاربردی کردن باشد.

حجازی مهم ترین هدف از طراحی این نرم افزار را صرفه جویی در مصرف کاغذ اعلام کرد و افزود: علاوه بر اینکه با استفاده از این نرم افزار به صورت چشمگیری در مصرف کاغذ صرفه جویی می شود  آرشیو نمودن مدارک پزشکی بیماران نیاز به اتاق برای بایگانی دارد با این نرم افزار این مشکل نیز حل می شود.

دانشجوی دانشگاه تبریزضریب امنیتی این اپلیکیشن را نیز دقیق اعلام کرد و افزود: این آپ از لحاظ امنیتی تست شده و برای جلوگیری از هر نوع خطر امنیتی  بک آپ از اطلاعات مطب برداشته می شود یعنی از روی اینترنت پشتیبان گیری می شود.

حجازی با اشاره به اینکه موضوع تایپ کردن برای پزشکان و منشی وقت گیر است گفت: برای این موضوع نیز راهکاری طراحی شده و ما این موضوع را با استفاده از دستیار تایپی آسان کرده ایم.دستیار تایپ با عنوان«لوکس تایپ» این بخش را بر عهده گرفته و مشکل تایپ کردن را نیز حل کرده است.

گزارش: معصومه درخشان

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …