خانه / اخبار / از مهندسی کامیپوتر تا کشت گلخانه ای

از مهندسی کامیپوتر تا کشت گلخانه ای

یکی از فعالان اقتصاد مقاومتی در شهرستان اهر آذربایجان شرقی در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی با کشت گلخانه ای برای خود و چند نفردیگر اشتغال ایجاد کرده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی،

آبیاری قطره ای  و کشت گلخانه ای  برای کشورمان که با بحران کم آبی مواجه است  شیوه مناسب و راه حلی برای برون رفت و عبور از این بحران است .

باید با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی های مناسب کشاورزان را در جهت سوق دادن به کشت گلخانه ای  ترغیب کرد چرا که تولید گلخانه ای  بهترین راه برای جلوگیری از اسراف آب برای نجات بی آبی و بحران آب است که رهبر معظم انقلاب نیز در این امر تاکید کرده اند.

هادی صفری دارای مدرک کارشناسی کامپیوتر گرایش سخت‌افزار ،یکی از فعالان پرتلاش  اقتصاد مقاومتی  است که در زمینه پرورش گیاهان گلخانه‌ای  در شهرستان اهرفعالیت می کند.

وی با استفاده از تسهیلات اقتصاد مقاومتی  کار پرورش محصولات گلخانه‌ای خود را رونق بخشیده واکنون از شغل خود رضایت فراوان داشته و درصدد است با توانمندتر شدن خود افراد بیشتری را به خدمت گرفته و کار خود را توسعه دهد.

با این کارآفرین اقتصاد مقاومتی گفتگوی کوتاهی انجام داده ایم که ماحصل این گفتگو پیش روی شماست

آقای صفری چند سال است در این حرفه فعالیت می‌کنید؟

دوره آموزشی، ترویج و پرورش گیاهان گلخانه‌ای را 13 سال قبل در سازمان فنی و حرفه‌ای گذرانده‌ام و 10 سال است که به شغل پرورش گیاهان و سبزیجات گلخانه‌ای مشغول هستم

میزان درآمد شما از این طرح قبل از دریافت تسهیلات و بعدازآن چقدر است؟

میزان درآمد حاصل از این‌گونه مشاغل بستگی به مدیریت و نحوه انجام کارها بستگی دارد مثل وقتی ما از تجهیزات بروز و مدرن استفاده کنیم هزینه‌ها کاهش‌یافته و درنتیجه درآمدهای ناشی از آن نیز افزایش می‌یابد. باید به ‌نوعی برنامه‌ ریزی کرد و کارها را به‌پیش برد که در هر نوبت برداشت با کاهش هزینه‌ها، راندمان محصولات و درآمدهای حاصل از آن نیز افزایش یابد به ‌طور مثال با استفاده از یک بخاری دست‌ساز و مطابق با شرایط محیط و درزگیری درست و اصولی، می‌توان با افزایش دمای داخل گلخانه هم در هزینه ناشی از خرید بخاری و هم در هزینه گاز مصرفی که نعمتی خدادادی است صرفه‌جویی کرد و به همان میزان درآمد را افزایش داد.

چند نفر در این طرح مشغول به کار هستند؟

در این طرح غیر از خودم 4 نفر به‌صورت مستقیم و دائم مشغول به کار هستند و در فصول گرم ‌تر نیز تا 5 نفر دیگر به‌صورت غیرمستقیم در کارهای چمن‌زنی و حمل‌ونقل محصولات در این گلخانه کار می‌کنند.

چه محصولاتی در این گلخانه پرورش می دهید؟

محصولاتی زیادی از جمله گوجه فرنگی، خیار، کاهو، انواع مختلف سبزیجات و صیفی جات

چگونه از اعطای وام های اقتصاد مقاومتی مطلع شدید؟

من از دو طریق به‌صورت همزمان از ارائه تسهیلات بسیج سازندگی اطلاع یافتم یک از طریق اطلاع‌رسانی‌هایی که سطح در شهر اهر با بنرها انجام شده بود و از طرفی ما شدیداً مشکل نقدینگی داشتیم که از طریق جهاد سازندگی از این طرح اطلاع پیدا کردیم.

چه مشکلاتی در این حوزه دارید و انتظار شما از  مسئولان چیست؟

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که ما تولیدکنندگان در جامعه داریم بروکراسی یا کاغذبازی اداری است که عامل بسیاری از پسرفت‌ها و تعطیل شدن کارگاه‌های تولیدی مولد در شهرهاا ست. اگر این مشکل بزرگ از جامعه رفع شود می‌توان به صنعت و اقتصاد هر منطقه به دیده مثبت نگریست. وقتی شخصی به دلیل نداشتن مدرک در یک کارخانه به‌جای مدیرعاملی فقط می‌تواند مدیر بخشی از تولید شود و شخص دیگر به دلیل داشتن مدرک و بدون زحمت مدیرعامل می‌شود جای سؤال دارد. باید قبول کرد که تولید کننده به‌اندازه شخص فارغ‌التحصیل اطلاعات و تجربه دارد چون در میدان تولید است و مسائل را به‌درستی درک کرده است.

 دلیل امر این است که سرمایه‌گذاران با 80 درصد ریسک وارد کارهای تولیدی می‌شوند و این یعنی اینکه می‌خواهند کار کنند، تولید را افزایش دهند و جامعه را به‌سوی پیشرفت و آبادانی رهنمون کنند ولی متاسفانه برخی بدون زحمت می خواهند ثمره زحمات آنان را تاراج کرده و در مقابل فعالیتهای انان سنگ اندازی نمایند.

پیشنهاد شما برای جوانان تحصیل‌کرده بیکار چیست؟

کسب روزی حلال فقط در سایه همت فردی ممکن است این‌یک بحث روانشناسی است که می‌گوید: وقتی فردی بگوید من می‌توانم 70 نفر باید بگویند که تو نمی‌توانی تا تلقین او بر خودش بی‌تأثیر شود.

زمانی که یک جوان خودش و توانائی‌هایش را قبول ندارد نباید انتظار داشته باشد که او را برای یک کار اداری استخدام کنند یا باید خودش مسائل پیرامونش  را یاد بگیرد که مستلزم کارآفرینی است یا باید طبق توانائی‌های خود حرکت کند. مثلاً من خودم وقتی دیدم با مدرک کارشناسی کامپیوترنمی‌توانم کاری در راستای مدرکم پیدا کنم به این کار روی آوردم و غیر از ایجاد شغل برای خودم توانستم 4 نفر دیگر را نیز با خودم همراه کنم تا من نیز هرچند ناچیز، ولی در حد توانم با پیروی از منویات رهبر معظم انقلاب در راستای اقتصاد مقاومتی و تولید مولد حرکتی انجام داده باشم.

می‌توان گفت نبود خودباوری و ادعاهای کاذب برخی جوانان مانع از کارآفرینی است هر جوان باید قبول کند که پله اول باید کوچک باشد و به یاد داشته باشد که از کجا شروع کرده تا بتواند به پیشرفت‌های روزافزون دست پیدا کند . بلندپروازی های بدون پشتوانه نتیجه ای جز شکست ندارد.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …