خانه / اخبار / نخستین همایش ملی «شهر پایدار و گام دوم انقلاب، فرصت‌ها و چالش‌ها»، برگزار شد

نخستین همایش ملی «شهر پایدار و گام دوم انقلاب، فرصت‌ها و چالش‌ها»، برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی استان آذربایجان شرقی؛ نخستین همایش ملی «شهر پایدار و گام دوم انقلاب، فرصت‌ها و چالش‌ها»، صبح امروز در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد.

توجه مقام معظم رهبری بر «پیشگامی آذربایجان در گام دوم»

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری که مهمان ویژه این همایش بود، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مردم تبریز و آذربایجان، اظهارداشت: این ظرفیت بالای تبریز توجه مقام معظم رهبری مبنی بر «پیشگامی آذربایجان در گام دوم» را جلب کرده که افتخاری برای تبریز است که مخاطب مقام معظم رهبری قرار گرفته‌اند.

 

وی با اشاره به اینکه در اینگونه جلسات بایسته‌ها گفته می‌شود اما تا قله‌ها دیده نشود، انسان رشد نمی‌کند، ابراز داشت: گاهی در اینگونه جلسات برداشت‌هایی داریم که کار بایسته در کشور صورت نگرفته اما هنر مقام معظم رهبری در این بیانیه این است که کارهای انقلاب را به صورت مقایسه‌ای ذکر کرده‌اند.

خاتمی ادامه داد: ایشان از رشد نکردن عدالت اجتماعی در حد انتظار، گله‌مند بودند و توضیح داده‌اند که معنایش این نیست که کاری در این عرصه صورت نگرفته است، قبل از انقلاب کشور در اختیار یک خانواده بود و فقط مراکز استان‌های مهم عمران و آبادانی داشت اما شهرهای دیگر پیشرفتی نداشت اما انقلاب دراین زمینه سربلند است که امکانات عمومی آب و برق و گاز و جاده و… به روستاهای حتی 10 خانواری هم رسیده که این عدالت اجتماعی است. باید در چنین جلساتی قله‌ها را ترسیم کنیم و عملکرد گذشته هم مورد توجه قرار گیرد تا حرکت در این مسیر موفق تر باشد.

 

وی ویژگی‌های شهر در تراز انقلاب اسلامی را برشمرد و با اشاره به 5 ویژگی شهر مطلوب از نگاه قرآن، گفت: اولین ویژگی شهر نمونه این است که در تمام عرصه‌ها از برنامه تا اجرا، دین حرف اول را بزند.

 

‌عضو شورای عالی مدیریت حوزه‌های علمیه، با انتقاد از اینکه نباید به بهانه نشاط برخی برنامه‌های غفلت‌زا را اجرا کنیم، ابراز داشت: نشاط نباید به قیمت غفلت از خدا باشد، چراکه نشاط به معنی عبور از خطوط قرمز خدانیست و شادی به معنای گناه کردن نیست.

 

وی دومین ویژگی شهر در تراز انقلاب اسلامی را توجه به عدالت به ویژه عدالت اجتماعی دانست و افزود: واژه «قسط» در قرآن به معنی عدالت اجتماعی است. توزیع امکانات در شرایط مساوی به صورت مساوی و در شرایط غیر مساوی به صورت قانون مند است.

 

خاتمی مهمترین ابعاد عدالت اجتماعی را جلوگیری از رانت‌خواری‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی عنوان کرد و افزود: هیچ کس نباید خود را در حصار «امنیتی منهای قانون» ببیند، نباید کسی به خود جرات دهد که در برابر قانون بایستد و بگوید فلانی خط قرمز من است، که این جامعه دینی نیست چراکه باید عدالت اجتماعی و قانون حرف اول را بزند.

‌عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه امنیت لازمه شهر در تراز انقلاب اسلامی است خاطر نشان کرد: امنیت زیرساخت هر توسعه‌ای است. در امنیت با هیچکس شوخی نباید داشته باشیم چراکه بر اساس متن آیات قرآن هر کسی با امنیت شهر بازی کند، محارب است و حکم محارب اعدام است.

 

وی چهارمین ویژگی شهر در تراز انقلاب اسلامی را بر اساس آیات قرآن کریم، داشتن جامعه‌ای با اقتصاد آباد دانست و تاکید کرد: مقام معظم رهبری نزدیک به یک دهه است که نامگذاری سال‌ها را اقتصادی انتخاب می‌کنند. اجزای اقتصاد مقاومتی، مانند رونق تولید و اشتغال و… محور نامگذاری‌های مقام معظم رهبری است.

 

خاتمی با تاکید بر اینکه نسخه اقتصاد مقاومتی بخشی عملی شده ولی اگر کامل عمل می‌شد، وضعیت اقتصاد ما این نبود ابراز داشت: اقتصاد ما نباید با تکانه‌های خارجی بلرزد، دنیا به سخنرانی ترامپ در سازمان ملل خندید، ولی فردا نرخ دلار در دنیا بالا رفت، لذا باید اقتصاد کشور در برابر تکانه‌ها تقویت شود.

 

وی ادامه داد: خداوند سطح زندگی مطلوب را در قرآن معرفی کرده است، زندگی فقیرانه و زندگی تجملاتی را اسلام نمی‌پسندد ولی زندگی «کفاف» و آبرومندانه مد نظر اسلام است.

 

امام جمعه موقت تهران، پنجمین ویژگی شهر در تراز انقلاب اسلامی را داشتن رهبری الهی عنوان کرد و افزود: در سطح کلان خداوند این نعمت را به کشورمان عطا کرده است، در سطح شهرها هم با نماینده ولی فقیه این امر به خوبی محقق شده است.

 

 

تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژه‌خواران، به شدت ممنوع است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در استان نیز در این همایش، اظهار داشت: مهم‌ترین وظیفه مدیریت شهری، سنگین کردن کفه عدالت در تقسیم امکانات عمومی شهر است.

 

وی با انتقاد از معماری بی‌هویت شهری افزود: این وضعیت فضای بصری و هویت شهری را دچار آشفتگی کرده ‌که باید برای هویت‌بخشی به شهر حتما به معماری معماری ایرانی ـ اسلامی توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، با تاکید بر اینکه این معماری باید فراتر از نگاه‌های موقتی و موضعی باشد و باید با اقتضائات اقتصادی و اجتماعی تبریز هم‌تراز شود، گفت: انتظار از جامعه معماری استان این است که در آستانه تحقق بخشیدن به بیانیه گام دوم انقلاب، بر‌اساس واقعیت‌های موجود و عملکرد گذشته، بتوانیم چارچوب فکری و فرهنگی، «معماری» متناسب با فرهنگ تبریز را ارائه کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه مکاتب، طیف‌ها و سبک‌های معماری مورد نیاز تبریز باید در معماری مورد توجه باشد، تصریح کرد: ساخت فضاها و بناهای فاخر لازم است ولی باید متناسب با فرهنگ و اعتقادات اسلامی باشد. وقتی از لزوم تناسب معماری و فرهنگ سخن به میان می‌آید باید توجه داشت که مباحثی مانند عدالت محوری و حل چالش‌هایی مانند حاشیه نشینی را هم در بر گیرد.

 

آل‌هاشم، عدالت را در صدر اهداف جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: در ایران دل‌های مسئولان برای رفع محرومیت دائما باید بتپد و از شکاف‌های عمیق طبقاتی بیم‌ناک باشد، کسب ثروت در ایران جرم نیست و تشویق هم می‌شود ولی تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژه‌خواری و مدارا با فریب‌گران اقتصادی که به بی‌عدالتی می‌انجامد، به شدت ممنوع است.

 

وی با تاکید بر اینکه غفلت از قشرهای نیازمندِ حمایت، مورد قبول نیست، ابراز داشت: برای ایجاد تغییرات لازم در شهرداری‌ها و تحقق توصیه‌های 7 گانه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم به همت جمعی، نگاه و گفتمان جدیدی برای تعامل موثر با مراکز علمی، اجرایی و تحقیقاتی نیاز داریم و باید طرحی نو در اندازیم و بازگشتی به هویت قدیمی و تاریخی شهرها داشته باشیم.

 

امام جمعه تبریز، یکی از راهکارهای رفع مشکلات کلانشهرها را تحقق «مدیریت واحد شهری» دانست و خاطر نشان کرد: باید با مدیریت بهینه، جوان، کارآمد و تعامل گرا، با ایجاد هماهنگی بیشتر بین سازمان‌های مجری مدیریت شهری و مشخص شدن کامل نقش هر کدام در مدیریت یکپارچه شهر این امر را در گام دوم انقلاب محقق کنیم.

 

وی با انتقاد از اینکه به رغم تاکیدات در چند برنامه توسعه 5 ساله، این موضوع هنوز محقق نشده است اضافه کرد: نتیجه نبود مدیریت واحد شهری، وجود نگاه صرف به سیما و منظر شهری و عدم توجه به روح شهر یعنی فضاهای هنری و فرهنگی و هویت تاریخی است که به شدت مشهود است و باعث شده با آنچه که باید باشیم، فاصله داریم لذا باید این مسیر با مدیریت واحد شهری جبران شود.

 

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم به ارائه راهکارها نیز پزداخته اند

محمدرضا پور محمدی استاندار آذربایجان شرقی، با بیان اینکه شهر پایدار در معنی عام یعنی توسعه بدون تناقض، اظهار داشت: ارتقا کیفیت زندگی با لحاظ محیط زیست و پاسخگویی به نیازها بدون ایجاد محدودیت در نیازهای نسل آینده معنای شهر پایدار است.

 

او با اشاره به ارکان شهر پایدار تاکید کرد: متاسفانه موضوعات اجتماعی در گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته در صورتی که اهمیت موضوعات اجتماعی کمتر از دیگر حوزه‌ها نیست.

پورمحمدی در ادامه با اشاره به ویژگی بیانیه گام دوم انقلاب از منظر برنامه ریزی شهری اظهار داشت: اصول توسعه پایدار و نوآوری‌های گسترده در این بیانیه ذکر شده است که می‌توان با اجرای آنها به توسعه پایدار دست یافت.

 

استاندار آذربایجان‌شرقی کلی‌نگری را از ویژگی‌های مهم این بیانیه دانست و افزود: بیانیه‌های جزء نگر در مقابل بیانیه های کل‌نگر مخالف توسعه هستند.

 

پورمحمدی نگاه به آینده را در گام دوم، مهم ارزیابی کرد و تصریح کرد: نگاه به گذشته ما را به توسعه نمی‌رساند بلکه تنها به جبر منتهی می‌شود. در نگاه توسعه‌ای مدرن ابتدا باید افق‌ها مشخص شود و همیشه فاصله‌ها با آن مقایسه شود.

 

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به جایگاه جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب گفت: کشور ما ٢۶ میلیون جوان دارد که از میان آنها ١۴ میلیون دارای تحصیلات عالیه هستند که با استفاده از توان آنها می‌توانیم مشکلات کشور را حل کنیم.

 

او در ادامه به بازخوانی شعارهای ابتدای انقلاب در بیانیه گام دوم اشاره کرده و خاطرنشان کرد: شعارهای ابتدای انقلاب آرمان‌های بشریت است که نه تنها در ایران که در هیچ جای دنیا کهنه نمی‌شود و همیشه باید به آنها تاکید کنیم.

 

پورمحمدی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در برنامه‌ریزی‌ها نباید دنبال برنامه‌ریزی های کوتاه مدت باشیم، نگاه بلند مدت می‌تواند ما را به توسعه برساند.

 

استاندار آذربایجان شرقی اصل هفتم بیانیه را ارائه راهکارها خواند و گفت: این بند نشان می‌دهد که مقام معظم رهبری تنها به بیان مسئله محدود نشده و راهکارهای لازم برای رسیدن به آرمان ها را ترسیم کرده اند.

 

مقام معظم رهبری از مردم آذربایجان خواستند که در اجرای گام دوم هم پیشگام باشند

ایرج شهین باهر شهردار تبریز، در مورد چرایی برگزاری این همایش در تبریز اظهار داشت: در 29 بهمن 97 در دیدار با مقام معظم رهبری که 7 روز پس از صدور بیانیه گام دوم بود، ایشان از مردم آذربایجان خواستند که همانند گام اول در اجرای گام دوم هم پیشگام باشند. از همان روز استارت کار زده شد تا به عنایت مقام معظم رهبری به مردم آذربایجان لبیک گفته شود.

 

شهردار تبریز با تاکید بر اینکه همایش و مقالات نشان از غنای این همایش است ابراز داشت: امیدوارم مقالات علمی این همایش به نتیجه عملیاتی برسد و دستاوردهای آن را در مدیریت شهری و بهبود کیفیت زندگی شهری مردم تبریز شاهد باشیم

وی بیانیه گام دوم را فراتر از یک بیانیه و توصیه دانست و گفت: بیانیه گام دوم برنامه و نقشه راه برای شکوفایی کشور است که باید به عنوان سند راهبری توسعه و آینده کشور مورد توجه قرار گیرد

 

شهردار تبریز با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم را در مدیریت شهری به دستورالعمل اجرایی تبدیل می‌کنیم گفت: معتقدم همه 7 بند بیانیه گام دوم مرتبط با وظایف شهرداری است و باید ضعف‌های مدیریت شهری را در گام اول استخراج کرده و برای گام دوم برنامه ریزی کنیم

 

ایرج شهین باهر خاطر نشان کرد: خروجی این همایش از مقالات رسیده می‌تواند با عنایت وزارت کشور به دستورالعمل اجرایی شهرداری‌های کل کشور تبدیل شده و ماموریت همه شهرداری‌ها باشد.

 

 

400 مقاله به نخستین همایش ملی «شهر پایدار و گام دوم انقلاب» در تبریز ارسال شد

یعقوب پورجمال دبیر این همایش، با اشاره به اینکه 5 ماه برای طراحی و اجرای این همایش زمان صرف شده است، اظهار داشت: برگزار کردن یک همایش علمی در تبریز نیازمند سطح بالایی از برنامه‌ریزی علمی و اجرایی است.

 

وی با بیان اینکه همه عناوین کلی و محورهای جزئی همایش برگرفته از بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری است، افزود: استقبال از این همایش علی‌رغم فصل تعطیلی دانشگاه‌ها، بیش از انتظار ما بود.

پورجمال، با بیان اینکه بیش از 400 مقاله علمی به دبیرخانه این همایش ارسال شده است، گفت: این تعداد نشان می‌دهد که نزدیک به 2000 نفر از اساتید دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه با بیانیه گام دوم و مدیریت شهری درگیر بودند که فقط این موضوع دستاوردهای برتری داشته است.

 

وی مقالات واصل شده را به صورت کاربردی و مسئله محور دانست که ناظر بر یکی از مشکلات شهری است، ابراز داشت: نتیجه این همایش باید به حل مشکلات شهروندان و معضلات شهری منجر شود.

 

دبیر نخستین همایش ملی «شهر پایدار و گام دوم انقلاب، فرصت‌ها و چالش‌ها» با اشاره به اینکه 52 مقاله مسئله محور برای ارائه در این همایش از بین 400 مقاله انتخاب شدند، اضافه کرد: 12 مقاله به صورت سخنرانی و بقیه به صورت کتابچه در اختیار مدیران شهری و مدیریت شهری قرار می‌گیرد.

 

وی با تاکید بر اینکه «شهر» به عنوان خانه اصلی مردم مورد توجه قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: هدف ما در این همایش، برقراری ارتباط بین کلید واژه‌های «خانواده، شهر، منافع ملی و دیپلماسی شهری در نظام بین المللی» در قالب بیانیه گام دوم است که نتیجه آن باید به شهر پایدار و در شان مردم منجر شود.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …