خانه / اخبار / باید از خام فروشی ذخائر معدنی در استان جلوگیری کرد

باید از خام فروشی ذخائر معدنی در استان جلوگیری کرد

 

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی استان آذربایجان شرقی، دکتر رحیم عباسی از محققین و پژوهشگران حوزه معدن، در گفتگو با علم و فناوری با اشاره به این که 747 معدن در استان آذربایجان شرقی ثبت شدخ است، اظهارداشت: 317 دهنه از این معادن فعال است، 333 دهنه آن تعطیل و 57 دهنه نیز متوقف می باشند، البته 79 دهنه معدن نیز در مرحله اخذ مجوز بهره برداری است.

 

 

وی با ابراز تاسف از خام فروشی ذخایر معدنی استان و همچنین کشور، گفت: 80 درصد از مواد خام معدنی استان را صادر می کنیم و 12 درصد نیز به همان صورت خام در استان مصرف شده و تنها 8 درصد باقی مانده فرآوری می شود.

 

 

 

این پژوهشگر حوزه معدن، خاطرنشان ساخت: فراوری این ذخایر معدنی در استان می تواند کمک شایانی به اشتغال زایی و توسعه اقتصاد و صنعت استان داشته باشد

 

 

وی با تاکید بر جایگاه ویژه نفیلینسینت در این استان، ابراز داشت: در استان 8 میلیون تن ماده معندنی شناسایی شده وجود دارد که 5 میلیون تن آن نفلینسینت و 3 میلیون تن مابقی نیز مس، سنگ های تزئنی و… است.

 

 

 

 

عباسی، با انتقاد از فرسوده و قدیمی بودن ماشین آلات مورد استفاده در معدن، ابراز داشت: ماشین آلات استفاده شده بعضا به سال های 1990 میلادی برمیگردد که وجود این تجهیزات می تواند تاثیر زیادی در کاستن از سرعت استخراج و داشته باشد.

 

 

 

وی با بیان مثالی در این خصوص، گفت: ماشین حفاری تام راک که از ماشین آلات قدیمی حفاری است و در اکثر معادن کشور استفاده می شود، حفاری حدود 14 سانتی متر دارد، در حالی که ماشین آلات به روز دنیا توان حفاری تا قطر 40 سانتی متر را دارند.

 

 

 

 

این عضو سازمان نظام مهندسی، همچنین مثال دیگری در این رابطه زد و ادامه داد: ماشین آلات شاوری که در معدن مس سونگون استفاده می شود از زمان طاغوت ماندا و توان بارگیری حدود 20 تن را دارد، در حالیکه ماشین آلات به روز دنیا تا 100 تن و برخی دیگر تا 400 تن توان بارگیری دارند.

 

 

وی افزود: نبود گونیا و ساپ پلش باعث ایجاد مشکل در برش سنگ های معدنی می شود و ما مشتری هایی که از کشورهای مختلف داشته ایم را از دست می دهیم.

 

 

 

 

 

عباسی، توان نرم افزاری جوانان را بسیار بالا خواند و تصریح کرد: جوانان ید طولایی در تسلط خود به نرم افزارهای حوزه معدن دارند.

 

 

 

 

 

وی با انتقاد از تعلل در بهره برداری از دیاتومیت ممغان، اذعان داشت : دیاتومیت کاربردهای دارویی ، نظامی و صنعتی دارد، اما سال هاست که در بهره برداری از این معدن تعلل می شود.

 

 

 

 

این فعال حوزه معدن، همچنین با ابراز تاسف از تبدیل شدن رسیدگی به نفلینسینت این استان را به شعار انتخاباتی در دهه گذشته، گفت: بهره برداری از نفلینسینت آذربایجان شرقی می تواند جوابگوی صنعت کشور باشد و از واردات آن به کشور جلوگیری کند.

 

 

 

 

 

 

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …