خانه / اخبار / بازتولید ویژگی‌های رادیو میکس مستخرج از تصاویر سی‌تی‌اسکن با استفاده از فانتوم جهت تشخیص تومور های سرطانی

بازتولید ویژگی‌های رادیو میکس مستخرج از تصاویر سی‌تی‌اسکن با استفاده از فانتوم جهت تشخیص تومور های سرطانی

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی استان آذربایجان شرقی، جعفر آقازاده پژوهشگر و فناور حوزه مهندسی پزشکی و مدیر مرکز رشد شهید باکری، با بیان این که، آمار جهانی نشان می‌دهد که سرطان یکی از علل اصلی مرگ در سراسر دنیاست و به‌صورت  قابل ملاحظه ای در حال پیشرفت هست، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030، میزان 21.7 میلیون مورد سرطان جدید و تا 13 میلیون مورد مرگ در اثر سرطان گزارش شود.

وی ادامه داد: با توجه به سبک زندگی نادرست ازجمله استعمال دخانیات، عادات بد غذایی و کاهش فعالیت فیزیکی، به طور قابل توجهی ریسک ابتلا به سرطان درحال افزایش است، یکی از دیگر سرطان ها، سرطان تخمدان است و سرطان تخمدان، یكی از كابوس‌های زنان در سراسر جهان است.

این پژوهشگر حوزه پزشکی، با بیان این که، آمارها نشان می‌دهد این سرطان پنجمین سرطان شایع زنان در سراسر جهان است، ابراز داشت: در آمریكای‌شمالی حدود 23 هزار زن مبتلا به سرطان تخمدان زندگی می‌كنند كه در مراحل مختلف درمان هستند.

وی خاطرنشان ساخت: برخی آمارها نشان می‌دهد در برخی نقاط جهان از جمله در آسیای جنوب شرقی یك زن از هر 30 زن به این سرطان مبتلا می‌شود.

آقازاده، با اشاره به این که، چندین نوع از سرطان‌های تخمدان وجود دارد، گفت: از جمله سرطان اپی‌تلیال، سرطان بوردرلاین و سرطان سلول‌های زاینده. شایع‌ترین نوع، سرطان سلول‌های اپی‌تلیال یا سلول‌های پوشش‌دهنده تخمدان‌هاست و حدود 80 تا 90درصد سرطان‌های تخمدان از این نوع هستند.

وی سرطان‌های بوردرلاین یا سرطان سلول‌های بنیادین سرطان‌های نسبتا خوش‌خیم‌تر و كم‌خطرتری دانست و اذعان داشت: این سرطان ها با یك جراحی كوچك قابل درمانند، سرطان سلول‌های زاینده یا جرم سل تخمدان هم بین 5 تا 10درصد سرطان‌های این عضو است و در سلول‌هایی كه در آینده به تخمك بدل می‌شوند، رخ می‌دهد.

مدیر مرکز رشد شهید باکری ، با تکیه بر مطالعات انجام شده در سال 2009، یادآور شد: از میان هزار زنی که به طور مرتب باید به دستشویی می رفتند تنها دو یا سه نفر از آنها به سرطان تخمدان مبتلا بودند، بر اساس داده های حاصل از مطالعه ای که در مارس 2016 در مورد آگاهی از سرطان تخمدان انجام شد هرساله حدود 4 هزار و 100 مورد مرگ و میر ناشی از سرطان تخمدان در بریتانیا اتفاق می افتد.

وی سرطان تخمدان را پس از سرطان سینه، ریه و روده، چهارمین نوع شایع سرطان در میان زنان دانست و گفت: معمولاً پزشکان عمومی در یک دوره پنج ساله تنها یک مورد از این سرطان را در بیماران مشاهده می کنند، همچنین به رغم شایع بودن نشانگان این بیماری، بخش اعظم مبتلایان تنها زمانی به تشخیص صحیح می رسند که دیگر دیر شده است.

آقازاده، خاطرنشان کرد: تصویربرداری غیر تهاجمی پزشکی، مانند تصویربرداری رزونانس مغناطیسی، توموگرافی کامپیوتری  و توموگرافی انتشار پوزیترون به طور مرتب برای ارزیابی ویژگی های بافت تومور و بافت شناختی برای مدیریت سرطان مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: علاوه بر این، تصویربرداری می تواند به طور بالقوه اطلاعات ارزشمندی را برای پزشکی فردی ارائه دهد که هدف آن استراتژی درمان را براساس خصوصیات بیماران فردی و تومورهای آنها تطبیق می دهد.

این پژوهشگر حوزه پزشکی، با بیان این که، تصویربرداری پزشکی اساس مدیریت بیماری برای تمام  انواع بیماری‌ها به خصوص سرطان است که برای تشخیص، طراحی درمان و کنترل پاسخ به درمان مورداستفاده قرار می‌گیرد، ابراز داشت: رادیومیکس یک زمینه در حال ظهور در تصویربرداری کمی است که از ویژگی های تصویربرداری پیشرفته به منظور عینی و کمی سنجی فنوتیپ های تومور استفاده می کند. ویژگی های رادیوم اخیرا به دلیل توان بالقوه پیش بینی کننده آن برای نتایج درمان و ژنتیک سرطان که می تواند کاربرد های مهمی در پزشکی شخصی داشته باشد، توجه قابل توجهی به خود جلب کرده است.

وی با اشاره به این که، به‌طور معمول در یک فرآیند پرتو درمانی با فوتون علاوه ‌بر سلول‌های سرطانی، به سلول‌های سالم نیز آسیب وارد می‌شود؛ ادامه داد: اما در پروتون درمانی این آسیب‌های ناخواسته به حداقل خود می‌رسند. زیرا پروتون بیشترین میزان انتقال خطی انرژی را در ناحیه انتهای مسیر خود که به قله براگ مشهور است وارد می‌کند.

آقازاده، با بیان این که، بازه‌ی مفید انرژی برای درمان سرطان تخمدان و شار ذرات ثانویه تولید شده در فرآیند پروتون درمانی، برای تعیین ریسک ابتلا به سرطان ثانویه و خسارت به قلب و ریه، مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: محاسبات نشان می‌دهد، بهترین بازه‌ی انرژی برای درمان تومور با ضخامت 6 میلی‌متر در عمق 14 میلی‌متری از سطح فانتوم تخمدان در محدوده 41 تا 48 مگا الکترون ولت می باشد

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …