خانه / اخبار / گزارش تحلیلی/ضرورت ایجاد سامانه واحد، جهت جذب بیماران خارجی

گزارش تحلیلی/ضرورت ایجاد سامانه واحد، جهت جذب بیماران خارجی

توریسم سلامت، یا گردشگری پزشکی یکی از انواع گردشگری است که فرد در آن به قصد درمان بهتر و کم هزینه تر به کشور دیگر سفر می کند که کشورها نیز به همین سبب با تجهیز امکانات درمانی و رفاهی برای بیماران، رقابت تنگاتنگی برای جذب هرچه بیشتر توریسم سلامت دارند.

استان آذربایجان شرقی نیز با دارا بودن بیمارستان های مجهز و پزشکان مجرب، از ظرفیت های بسیار مناسبی در این راستا برخوردار است که سال 2013، اوج گردشگری سلامت از طرف کشورهایی همچون جمهوری آذربایجان، جمهوری نخجوان و ترکیه در این استان بود که متاسفانه در سال های اخیر، شاهد کاهش این نوع از توریسم در تبریز هستیم.

جراحی مغز، چشم، جراحی های عمومی و داخلی اعم از گوارش، ریه، غدد، اعصاب و کودکان، از بیشترین علل جذب توریسم سلامت در این استان است که باید تمرکز ویژه ای در استان به جهت خدمات دهی به این نوع بیماران و نظارت بر ویزیت های اخذ شده از آنان داشت.

 اخذ حق ویزیت چندین برابری نسبت به حق قانونی، دریافت زیرمیزی های متعدد از سوی برخی از کارکنان مطب پزشکان و خود پزشکان، بدرفتاری پرسنل بیمارستانی و نبود راهنماهای موثر و مترجم برای همراهی بیماران خارجی از دلایل عینی کاهش حضور گردشگران سلامت در تبریز است.

باید بر این مسئله واقف بود که جذب گردشگران سلامت مشروط به داشتن  زیرساخت های رفاهی و درمانی مناسب و به صرفه و همچنین فرهنگ سازی های مناسب در این خصوص است که شاید مهم تر از امکانات رفاهی موجود در شهر، نوع برخورد پزشکان و پرسنل مربوطه اهمیت دارد که باید آموزش های لازم به عمل آید تا با رونق این بخش از توریسم، باری از دوش اقتصاد نفتی برداشته می شد.

درآمد توریسم سلامت را سالانه 400 تا 500 میلیون دلار است که با اعمال مدیریت واحد، قابل افزایش به چندین برابر است و نبود مدیریت یکپارچه در جذب و ساماندهی گردشگران سلامت، عمده مشکل موجود در این عرصه می باشد

ضرورت ایجاد سامانه واحد، جهت جذب بیماران خارجی

به همین جهت سری به بیمارستان بهبود میزنیم، که دو برادر از اهالی شهر گنجه آذربایجان به دلیل عدم اطلاع از تخصص های پزشکان در مراکز درمانی، اظهار نارضایتی می کنند.

یک پیر مرد نیز که از شهر باکو آذربایجان آمده است می گوید: 6 سال است که به خاطر عمل های قلب و پروستاتم به تبریز، رفت و آمد دارم

یکی از پزشکان حاضر در این بیمارستان، بر ایجاد سامانه ای واحد برای بیماران خارجی تاکید می کند و می گوید: دولت باید بحث توریسم سلامت را رونق دهد، ایجاد سامانه واحد، جهت جذب این بیماران گزینه ای می باشد و بسیاری از گردشگران سلامت، در ورود به کشور باید مورد توجه یک متولی خاص و واحد قرار گیرند

کثرت توریسم سلامت، باعث رونق مراکز درمانی شده بود

یکی از کارشناسان مسائل آذربایجان، در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری اظهار داشت: شهروندان جمهوری آذربایجان با توجه به قرابت های دینی، زبانی،  فرهنگی، کوتاهی مسافت و مهم تر از آن، بالا بودن سطح خدمات پزشکی در این استان علاقه فراوانی به سفر به این استان جهت امورات درمانی داشتند.

وی با بیان این که به ازای ورود۳۰ گردشگر یک شغل در کشور ایجاد می شود، ادامه داد: در این راستا مشاغل زیادی نیز از قبیل راهنمای گردشگران سلامت، دفاتر مسافرتی، بخش هواپیمایی، هتلداری و حتی صنایع دستی و سوغات ایجاد شده بود و به خاطر کثرت مراجعان، غالب مراکز درمانی رونق بخصوصی به خود گرفته بود و این امر تا حدی که تابلو ها و نوشته های این مراکز به زبان ترکی آذربایجانی و با الفبای سربلیک و لاتین نوشته می شد.

 این کارشناس مسائل آذربایجان نا مناسب بودن رفتارها و اخذ هزینه های زیاد را از علل کاهش توریسم سلامت دانست و افزود: یکی از اساتید دانشگاه خزر جمهوری آذربایجان که برای درمان مراجعه کرده بود، از اخذ ویزیت دو و گاها سه برابری و عدم رعایت نوبت برای بیماران خارجی انتقاد می کرد.

وی تاکید کرد: البته وجود پیوندهای عمیق مذهبی و زبانی بین کشور آذربایجان و ایران ناگسستنی است و باید در این میان با افراد منفعت طلب و سودجو به خاطر ایجاد چنین کدورت هایی برخورد کرد و پیش از پیش بر جذب گردشگر سلامت از کشورهای اطراف همت گماشت.

 

انتها پیام/حامد سلطانپور

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …