خانه / اخبار / دبیر کل جایزه بزرگ اختراعات ایران: بسیج می‌تواند محور پیشروی باشد/نخبه کسی است که بماند و کار کند

دبیر کل جایزه بزرگ اختراعات ایران: بسیج می‌تواند محور پیشروی باشد/نخبه کسی است که بماند و کار کند

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان آذربایجان شرقی، پیمان سرحدی دبیر کل جایزه بزرگ اختراعات ایران و تنها ایرانی جز ده مخترع برتر جهان و کارآفرین برتر، در اولین همایش نخبگان و هشتمین جشنواره جهادگران علم و فناوری در تبریز اظهار داشت: چند سالی است که هیچ جا برای سخنرانی حاضر نمی‌شوم اما وقتی گفتند که این برنامه برای سازمان بسیج علمی است آمدم زیرا نقطه شروع رشد ما بسیج علم و فناوری بود.

وی ادامه داد: در تمام سال‌ها تیمی پشت کار بود و من به عنوان نماینده‌ی این تیم افتخاراتی را برای کشور کسب کردم.

دبیر کل جایزه بزرگ اختراعات ایران در خصوص آغاز فعالیت‌های علمی‌ عنوان کرد: از دوران نوجوانی به دنبال نهاد و سازمانی بودیم که حمایتمان کند اما چون بستر مناسبی وجود نداشت هیچکس نتوانست به ما کمک کند و بعد از مدتی با بسیج علمی و فناوری آشنا شدیم.

 

وی افزود: بعد از آن در دانشگاه وارد فضای تجاری سازی شدیم و شاید دلیل موفقیت ما حرکت به سمت تجاری سازی بود، اگرچه علم و فناوری واژه‌های قشنگی هستند اما اگر به ثروت تبدیل نشوند به درد نمی‌خورند.

 

سرحدی با اشاره به عدم وجود نقطه اتصال میان نخبگان و دستگاه‌ها گفت: چه اتفاقی افتاده که ما با این ظرفیت شرکت‌های بزرگ اروپایی را ساپورت می‌کنیم اما خودمان نمی‌توانیم کاری انجام دهیم؟ در این کشور پول، فضای کافی و استعداد وجود دارد اما کمبودی باعث می‌شود نقطه اتصالی وجود نداشته باشد.

 

وی در خصوص نقش بسیج در حرکت‌های علمی اذعان داشت: بسیج می‌تواند محور پیشروی باشد تا نخبگان ما به خارج از کشور نروند،خوبی بسیج این است که درهای آن به روی همه باز است و تفکیکی وجود ندارد و تنها سازمانی است که همچنان اینگونه عمل می‌کند.

 

تنها ایرانی جز ده مخترع برتر جهان در اشاره به مهاجرت نیروهای نخبه ابراز کرد: نخبه کسی است که بماند و کار کند از کسانی که رفتند دلگیر نیستم حتما برای آنها مشکلاتی وجود داشت اما از چهل نفر همکلاسی ما در مقطع کارشناسی 38 نفر مهاجرت کردند.

وی ادامه داد: در کشور ما برعکس ژاپن و چین سعی می‌کنند فرد موفق را زمین بزنند و به همین دلیل نخبه‌های ما سرخورده شدند و اولین کار ما تزریق امید و انگیزه به آنهاست، هرنخبه‌ای رویایی دارد و اگر رویای آنها را بگیریم به یک آدم مرده تبدیل می‌شوند.

 

سرحدی با بیان اینکه هر شکست مقدمه پیروزی است، تصریح کرد: اولین شرکت ما چندین بار تعطیل شد و در شرکت دوم و سوم کاملا شکست خوردیم اما موفقیت فاصله طی کردن از شکستی به شکست دیگر است و اگر فیلمی از کار ده سال گذشته تا امروز ما را ببینید از نقطه زیر هزار به هزار رسیده‌ایم.

 

وی ادامه داد: امروز دیگر وقت این نیست که بگوییم اگر فلان سازمان حمایت کرد از کشور می‌رویم باید بمانیم، کار کنیم و تغییر ایجاد کنیم، کسی که نخبه است لطف خدا برای اثرگذاری وی می‌باشد و باید سماجت داشته باشد.

 

این کارآفرین برتر جوان توضیح داد: استعداد ده درصد موفقیت است و نود درصد پشتکار و تلاش می‌باشد، بسیاری از کسانی را می‌شناسم که می‌توانستند کارهای بزرگی انجام دهند اما امروز سخت ترین کارشان برداشتن کیفشان است.

 

وی در پایان خاطرنشان ساخت: می‌دانم که تبریز نخبه‌های بسیاری دارد که بیشتر آنها متاسفانه مهاجرت کردند اما من تبریزی‌ها را می‌شناسم و می‌دانم چه انرژی در آنها وجود دارد که کار کنند.

 

انتهای پیام/

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …