طراحی و ساخت سیستم آنالیز سیگنال دست خط جهت تشخیص بیماران افسرده

       به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان آذربایجان شرقی، جعفر آقازاده، اظهار داشت:افسردگی، رایج‌ترین اختلال روانی است که اخیرا به شدت رو به افزایش نهاده است. تقریبا همه، حداقل به صورت خفیف احساس افسردگی کرده‌اند احساس دمغی، بی‌حوصلگی، غمگینی، ناامیدی، دلسردی و ناخشنودی همگی از تجربیات افسردگی رایج هستند.

مدیر مرکز رشد مهندسی پزشکی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان با تاکید بر اینکه در حال حاضر درمان قطعی برای افسردگی وجود ندارد، افزود: آنالیز کمی حرکات بیمار می تواند در تشخیص افسردگی مفید باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه حرکات درگیر در نوشتن توسط سیستم اعصاب مرکزی کنترل می شود لذا تشخیص افسردگی از طریق آنالیز دست خط مبتلایان به افسردگی  موثر است.

   آقازاده تصریح کرد: در این تحقیق سیگنال های حاصل از دست خط در دو گروه سالم و بیمار به طور کمی پردازش شده و از طریق یک شبکه عصبی مصنوعی برای طبقه بندی سیگنال ها استفاده شده است و اثر کارهای شناختی مختلف نیز همزمان با نوشتن بررسی شده است.

   مدیر مرکز رشد مهندسی پزشکی در ادامه اظهار داشت: دست خط به عنوان یک مهارت از پیش یاد گرفته و تمرین شده، نیازمند توانایی کنترل دقت حرکات است که این مهارت پیچیده ممکن است در طول افسردگی، حتی در مراحل ابتدایی آن دچار اختلال شود. بنابراین آنالیز دستخط می­ تواند معیار مناسبی برای تشخیص افسردگی باشد.

      این محقق بیان داشت: این سیستم دارای دو قسمت سخت افزاری و نرم افزاری است که در قسمت سخت افزاری بیماران افسرده با نوشتن بر روی سیستم دیجیتال، اطلاعات سیگنال های دست خط شامل سرعت، شتاب و فشار قلم برای پردازش به نرم افزار نصب شده بر روی کامپیوتر ارسال می گردد.

وی در خصوص بخش نرم افزاری توضیح داد و ابراز داشت: نرم افزار شامل قسمت های مختلف بوده که با پردازش و طبقه بندی سیگنال دست خط افراد افسرده و مقایسه با نمونه سیگنال افراد نرمال به تشخیص بیماران افسرده می پردازد. دقت و سرعت تشخیص و سهولت انجام آزمایش و بایگانی اطلاعات سیگنال دست خط بیماران از جمله مزایای این سیستم می باشد.

آقازاده خاطرنشان شد: این طرح با همکاری دکترسرباز عضو هیات علمی دانشکده فناوری های نوین دانشگاه تبریز و با حمایت پارک علم و فناوری استان و مرکز رشد مهندسی پزشکی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری استان به انجام رسیده است.

 

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …