خانه / اخبار / باید مثلث بخش خصوصی، صنعت و دانشگاه تقویت شوند / حمایت از کالا ایرانی فقط با حرف زدن محقق نمی شود

باید مثلث بخش خصوصی، صنعت و دانشگاه تقویت شوند / حمایت از کالا ایرانی فقط با حرف زدن محقق نمی شود

باید مثلث بخش خصوصی، صنعت و دانشگاه را مرتب تقویت کنیم و ارتباط برقرار کنیم و بتوانیم در کشور بنگاه¬داری دولتی را تعطیل کنیم تا نقش دولت و همه¬ی وزارت¬خانه¬ها نقششان، نظارت و حمایت باشد.

 

به گزارش خبرگزاری سازمان بسیج علمی استان آذربایجان شرقی؛ محمود واعظی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای جهان به تنهایی تعداد دانشگاه­ ها و تعداد دانشجو ها  و تعداد اعضای هیئت علمی به اندازه  استان آذربایجان­ شرقی نیست اظهار کرد: این به این معناست که شما می­توانید کارهای بزرگی انجام بدهید.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به تجربه شخصی که با اهالی این خطه داشتم هر آنچه که تصمیم گرفتند توانسته اند انجام دهند قطعا شما موفق خواهید شد همچنان که رتبه پنجم کشوری را دارید که قابل تحسین است و قابل تحسین تر آن است که می خواهید به رتبه دوم کشوری صعود کنید.

رئیس دفتر ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ما باید با مطالعه و… خودمان را بر این اساس تحولات فناوری، اقتصادی دنیا تنظیم کنیم تصریح کرد: زمانی در کشورهای پیشرفته، شرکت­هایی که پول داشتند پول خرج می­کردند، وظیفه­ی دانشگاه هم آموزش بود، ولی اگر شما 10 شرکت اول دنیا را مطالعه بکنید شرکت­ هایی هستند که با پول به این ثروت نرسیده ­اند، بلکه با فکر، فناوری نو و با ایده­ های جدید به این ثروت رسیده ­اند.

وی ادامه داد: اگر در گذشته 10 شرکت بزرگ دنیا را لیست می­کردید یا نفتی بودند یا و… که یک بیمه هم داشتند اما در حال حاضر مشاهده میکنید که 8 مورد از این 10 مورد شرکت­هایی هستند که اگر تاریخشان را مطالعه بکنید اینها بدون پول، چند نفر جوان دور هم جمع شدند و یک ایده­ای را ایجاد و خلق کردند و الان به این سمت پیش می­رود که این ها خلق ثروت برای کشورشان کردند و یک تحول ایجاد کردند.

 واعظی با بیان این که امروزه این دانشگاه­ها هستند که خودشان را با تحولات نوآوریِ شرکت­ها تنظیم می­کنند گفت: دیگر در دانشگاه ­ها فقط تدریس یا آموزش تنها نیست، آموزش با هدفِ خلق ثروت از طریق نوآوری است. شما اگر الان به دانشگاه­های کالیفرنیا بروید می­بینید این دانشگاه­ها زمانی اعتبار پیدا می­کنند که در کنارشان تعداد زیادی پارک­های بزرگ فناوری است. الان آن پارک­ها و تولیدات آنها و ترم­آوری که آن پارک­ها دارند آنها هست که برای این دانشگاه اعتبار خلق می­کند. الان اگر در گذشته مقالات علمی در دانشگاه­ها نوشته می­شد امروز همه­ی اینها در پارک­های علم و فناوری هست.

وی با اشاره به  مشکلات اقتصادی که کشور دارد خاطر نشان کرد: مشکلات اقتصادی هم فقط برای کشور ما نیست، از سال 93 تا کنون کشورهای بزرگ، بیش از 150 مورد از آنها با مسائل و مشکلات متعددی مواجه بوده­اند، کسانی توانسته­اند موفق شوند که یک مقدار از مسیر قبلی و سنتی راهشان را عوض کردند و روی این رفتند که اقتصادشان را دانش بنیان کنند، به همین دلیل آقای دکتر روحانی یکی از شاخص­هایی را که از ابتدا مطرح کرد، این بود که اقتصاد کشور ما باید دانش بنیان بشود و اقتصاد بتواند جایگاه خوبی پیدا بکند که البته هنوز به نحو مطلوب انجامم نگرفته است.

رئیس دفتر ریاست جمهوری با ابراز امیدواری از تغییر نگرش اساتید به گذشته اظهار کرد: امروزه فارغ­التحصیل باید به محضی که از دانشگاه بیرون بیاید، دیگر نباید اینجا و آنجا دنبال کار ­آموزی برود باید از یک ­سالی به بعد با این وضع زندگی بکند و من امیدوار هستم که  این تحقق پیدا کند، و ما یک تحول به وجود بیاوریم و بسیار امیدوار هستیم.

 وی با تذکر نقاطی بیان کرد: وظیفه­ی دولت است که شرکت­های دانش­بنیان را حمایت کند،  و ایده­های جدیدی در کشور توسط دانشجویان و فارغ­التحصیلان به وجود می­آید به اینها کمک کند محقق شوند و طبیعی است 5-4 نفر دانشجو یا فارغ ­التحصیل به یک ایده­ی بسیار خوب می­رسند، اگر که دولت، در بخش­های مختلف دست اینها را در صنعت نگیریم و یک سرمایه­گذار بخش خصوصی نیاوریم، این مثلث را درست نکنیم، این ایده هیچ وقت ایده­ی تجاری و ایده­ی عملیاتی و اختصاصی نخواهد شد.

واعظی افزود: ما باید مثلث بخش خصوصی، صنعت و دانشگاه را مرتب تقویت بکنیم، مرتب ارتباط برقرار بکنیم. ما اگر بتوانیم در کشور این بنگاه­داری دولتی را تعطیل کنیم، نقش دولت و همه­ی وزارت­خانه­ها نقششان نظارت و حمایت باشد، به نظرمن رقابت دولتی با بخش خصوصی یک رقابت ناعادلانه است و تا زمانی که دولتی­ها و شبه­دولتی­ها اگر بخواهند با بخش خصوصی رقابت کنند اتفاق جدیدی در اقتصاد کشور نمی­افتد و معمولا ما دولتی­ها حمایتمان در همین حدهایی است که عرض کردم و اگر قرار است که پول بیاید که این ایده عملیاتی بشود، تجاری بشود و خط تولید راه بیفتد، قوانین 100 گونه دست و پای ما را می­بندند.

وی با اشاره به شعار حمایت از کالا ایرانی ابراز کرد: شعار امسال ما سال حمایت از تولید و کالای ایرانی است، که  فقط با حرف زدن محقق نمی­شود و ما باید ریشه­ی کار را ارزیابی کنیم، و تا زمانی که ما در کشور محصولی با کیفیت بالا، با دوام بالا و با قیمت ارزان نداشته باشیم که با ذائقه­ی ایرانی سازگار باشد.

 

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …