خانه / اخبار / اهم فعالیت های ما در مرکز رشد نانو فناوری شهید چمران سنتز نانو ذرات و یا ساخت تجهیزاتی که در تولید نانو ذره ها استفاده می شوند، هست

اهم فعالیت های ما در مرکز رشد نانو فناوری شهید چمران سنتز نانو ذرات و یا ساخت تجهیزاتی که در تولید نانو ذره ها استفاده می شوند، هست

دانشجویان فعال در این مرکز رشد روی طرح های مختلفی در حوزه نانو فن آوری فعالیت می کنند که اهم فعالیت های ما در مرکز رشد نانو فناوری شهید چمران سنتز نانو ذرات و یا ساخت تجهیزاتی که در تولید نانو ذره ها استفاده می شوند، هست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فن آوری از استان آذربایجان شرقی: دنیای نانو، دنیای اتم ها و مولکول ها است و فناوری نانو، به عنوان توانمندی تولید مواد، ابزار و سیستم های جدید در سطح مولکولی و اتمی تعریف شده و به دنبال این است که با استفاده از خواص جدیدی که در مقیاس نانو ظاهر می شوند، محصولات جدیدی بسازد.فناوری نانو موج چهارم انقلاب صنعتی و پدیده ای عظیم است که به تمامی گرایش های علمی راه یافته و از فناوری های نوینی است که با سرعت هرچه تمام تر در حال توسعه می باشد.

 جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر توان و اراده متخصصان داخلی در جایگاه ششم دنیا به لحاظ تولید علم نانو و در میان کشورهای اسلامی نیز از سال ۱۳۸۵ رتبه نخست در اختیار محققان کشورمان قرار دارد و به تنهایی بیش از ۴۳ درصد از تولید علوم نانویی کشورهای اسلامی را در اختیار دارد و درآمد سالانه حاصل از آن سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال است و تاکنون در ۸ صنعت مهم کشور شامل صنایع ساختمان، خودرو، نفت و پتروشیمی، نساجی، دارو، آب و فاضلاب، صنایع برق و نیروگاهی و کشاورزی و بسته بندی فناوری‌های بومی به‌کار گرفته شده‌است
فناوری نانو می‌تواند درکنار ایجاد صنایع جدید، باعث توانمندسازی و رقابت پذیرشدن صنایع موجود در کشورگرد به همین مناسبت خبرنگار ما گفتگویی با آقای آقایان مسئول مرکز رشد نانو فناوری شهید دکتر چمران استان آذربایجان شرقی واقع در دانشگاه سراسری تبریز انجام داده است که متن گفتگو به شرح زیر است.

بنده جواد آقایان مسئول مرکز رشد نانو فناوری شهید دکتر چمران و دانشجو مقطع کارشناسی ارشد رشته شیمی کاربردی هستم.

اهم فعالیت های ما سنتز نانو ذرات است

دانشجویان فعال در این مرکز رشد روی طرح های مختلفی در  حوزه نانو فن آوری فعالیت می کنند که اهم فعالیت های ما در مرکز رشد نانو فناوری شهید چمران سنتز نانو ذرات و یا ساخت تجهیزاتی که در تولید  نانو ذره ها استفاده می شوند، هست. از جمله فعالیت ها می توان به ساخت سانتریفیوژ با دور متوسط ۹۰۰۰ دور در دقیقه و آنتی باکتری کردن  مش های جراحی، برای جلوگیری از عفونت بعد از عمل های جراحی باز و آنتی باکتریال کردن پوشاک و البسه اشاره کرد. علاوه بر آن چون در محیط دانشجویی قرار داریم و به منظور تعامل با دانشگاه و دانشجویان ، اقدام به برگزاری دوره های آموزشی مختلف در راستای نخبه پروری و ایده پروری ، مانند برگزاری کلاس ها و سمینار های آموزش “مبانی و کاربرد های نانو فناوری” که با استقبال گسترده دانشجویان روبرو شده است، می کنیم.

یکی از نانو ذراتی که  در این مرکز رشد سنتز گردیده است، از سری ذرات ضد باکتری و ضد میکروب هستند که روی منسوجات کاربرد دارند و  در مرحله تهیه آزمایشگاهی این طرح هستیم . از کارهایی که تازه شروع شده و در مرحله مطالعاتی قرار دارند ، ساخت یک سری نانو کامپوزیت برای تصفیه آب و یا نانو ذراتی که در سلول های خورشیدی برای افزایش راندمان  استفاده می شوند ،می باشد .

ساخت سانتری فیوژ با سرعت ۹۰۰۰ دور بر دقیقه

سانتریفیوژ ها در سه نوع هستند که به همت دانشجویان فعال در این مرکز رشد سانتریفیوژ با دور متوسط یعنی با سرعت ۹۰۰۰ دور بر دقیقه به صورت نیمه صنعتی درست گردیده است و قصد داریم دستگاه سانتریفیوژ با دورهای بالا یعنی ۱۵۰۰ الی ۳۰۰۰۰  دور در دقیقه و دور پایین یعنی با سرعت ۴۰۰۰ الی ۵۰۰۰ دور در دقیقه را نیز تولید کرده و به مرحله تجاری سازی برسانیم .

دانشجویانی که طرح های قابل ارایه به بازار دارند را حمایت می کنیم

دستگاه سانتریفیوژ یا ذرات آنتی باکتری که ذکر شد، یا نانو ذراتی که در تصفیه آب کار برد دارند یا در سلول های خورشیدی به کار میروند طرح هایی هستند که از طرف دانشجویان ارایه شده اند. از دانشجویانی که طرح های قابل ارایه به بازار دارند حمایت می کنیم. حمایت های ما از دانشجویان بدین گونه است که یک ازمایشگاه در اختیار انها قرار میدهیم و موادی که لازم دارند تهیه می گرددتا بتوانند محصول مد نظر را تولید کنند.

برگزاری دوره های نانو در راستای نخبه پروری و ایده پروری

مرکز رشد نانو فناوری شهید دکتر چمران به دلیل اینکه در دانشگاه واقع است، بیشتر سعی می کند با دانشجو ارتباط داشته باشد . دوره های آموزش نانو در راستای نخبه پروری و ایده پروری به همت مرکز رشد نانو فناوری شهید دکتر چمران برگزار شد که با استقبال گسترده دانشجویان در دانشکده شیمی در هفت جلسه یک و نیم ساعت با شرکت حدود ۶۰ دانشجو برگزار شد و برگزاری سمینار های آموزشی علوم و فناوری نانو و برگزاری مسابقات علمی در برنامه های این مرکز می باشد.

شرکت در مسابقات ملی نانو

مسابقات کشوری نانو که توسط ستاد توسعه و ترویج آموزش فناوری نانو ریاست جمهوری در حال انجام است و ما به عنوان نهاد ترویجی فعال، سال قبل ۱۲۰نفر شرکت کننده داشتیم که از طریق این نهاد ثبت نام کرده بودند و مرکز ما به عنوان نهاد ترویجی فعال از طرف ستاد ویژه توسعه نانو ریاست جمهوری مورد تقدیر قرار گرفت و لوح دریافت کرد، امسال نیز اقدام به ثبت نام می کنیم.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …