خانه / مديريت علمي پژوهشي / مراکز رشد و خلاقیت / مرکزرشد مکاترونیک و رباتیک شهید شفیع زاده / برگزاری بازدید علمی از نیروگاه تبریز توسط مرکز رشد شهید شفیع زاده

برگزاری بازدید علمی از نیروگاه تبریز توسط مرکز رشد شهید شفیع زاده

بازدید علمی از نیروگاه حرارتی تبریز با هماهنگی مرکز رشد مکاترونیک و رباتیک شهید شفیع زاده صورت گرفت. در این بازدید ۴ ساعته جمعی از دانشجویان رشته مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به همراه چندی از اساتید این رشته از بخش های مختلف نیروگاه ۴۰۰ مگاواتی تبریز بازدید به عمل آوردند.

این بازدید که در ابتدا با خوش آمد گویی مسئولین نیروگاه همراه بود، با بررسی مسائل تئوری مربوط به نیروگاه همچون جایگاه این نیروگاه از نظر سهم آن در تولید برق کشور در محل اتاق آموزش نیروگاه تبریز آغاز شد و سپس ساز و کار تولید برق از مرحله دریافت سوخت، برنامه ریزی برای مصرف انواع مختلف سوخت در بازه های متفاوت زمانی در طول سال تا چگونگی تولید توان الکتریکی توسط ژنراتور های سنکرون، نحوه عملکرد سیستم سیکل بخار آب در نیروگاه، واکنش نیروگاه در برابر پیک های مصرفی، میزان و چگونگی توان الکتریکی تولیدی در نیروگاه ، نحوه برنامه ریزی تولید بر اساس بار شبکه و … توسط مسئول آموزش نیروگاه حرارتی تبریز به صورت کامل جهت آشنایی کلی بازدید کنندگان ارائه شد.

سپس بازدید از نیروگاه توسط مسئول HSE نیروگاه ادامه یافت. وی با هدایت گروه بازدید کننده به سمت بخش اصلی نیروگاه، بازدید از قسمت اصلی تولید انرژی الکتریکی را آغاز کرد. بازدید کنندگان در ابتدا نحوه تولید بخار آب و انتقال آن به توربین، نحوه انجام سیکل بازگشتی بخار، خنک کننده ها ، سیستم افزایش فشار و سیستم رساندن بخار به حالت Super Heat و تبدیل به بخار خشک را مشاهده کردند. سپس از هر دو واحد ژنراتوری ۴۰۰ مگاواتی نیروگاه، توربین های فشار ضعیف و توربین های فشار قوی بازدید کرده و با مشخصات کاری هر یک اعم از حداکثر ولتاژ و توان الکتریکی تولیدی ژنراتور ها در دور استاندارد ۳۰۰۰ دور در دقیقه آشنا شدند. در ادامه بازدید کنندگان به بازدید از قسمت کنترل یا همان اتاق فرمان نیروگاه پرداختند که وظیفه مدیریت میزان تولید ژنراتور ها را با توجه به نیاز شبکه بر عهده دارد که در ارتباط کامل با مرکز دیسپاچینگ می باشد و دستورات لازم جهت افزایش یا کاهش تولید را از این مرکز میگیرد. این بخش از بازدید نیز با توضیحات کامل چند تن از متخصصین بخش های مختلف نیروگاه اعم از متخصصین قسمت های مکانیکی و الکتریکی همراه بود.
بخش بعدی بازدید مربوط به بازدید از ترانس های قدرت افزاینده و پست فشار قوی نیروگاهی بود که در این بخش نیز مسئول HSE نیروگاه دلایل لزوم انتقال توان الکتریکی به صورت فشار قوی (High Voltage) را به طور کامل توضیح داد.
این بازدید علمی با بازدید از نحوه عملکرد برج های خنک کننده نیروگاه که از نوع سیستم خنک کاری آبشاری هستند و وظیفه خنک کردن آب و برگرداندن آن به سیکل را دارند، پایان یافت.

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همچنین ببینید

دانشگاه ها با درآمد شهریه ای زنده مانده اند !

الهوردی قنبری در سال ۱۳۶۳ در یک خانواده مذهبی در تبریز متولد شد ، وی …