خانه / اخبار / ساخت نانو میله های طلای پوشش داده شده با کوپلیمر های حساس به دما و PH برای درمان تومور های سرطانی

ساخت نانو میله های طلای پوشش داده شده با کوپلیمر های حساس به دما و PH برای درمان تومور های سرطانی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از آذربایجان‌شرقی؛ فریده محمود زاده، استاد دانشگاه تبریز در گفتگو با خبرگزاری علم و فناوری، پیرامون اختراع ” نانو میله های طلای پوشش داده شده با کوپلیمر های حساس به دما و PH ” بیان کرد: این نانو میله های طلا برای درمان تومور های سرطانی به کار گرفته می شوند. این روش کاربردی از استفاده همزمان شیمی درمانی و لیزر درمانی محسوب می شود.

وی در خصوص نحوه کارکرد این نانو میله های طلایی افزود: نانو میله های طلا که سنتز شده اند، با تزریق به بدن، به دلیل ریز بودن، داخل تومور های سرطانی قرار می گیرند. با زدن لیزر مادون قرمز به آن ها، نانو میله های طلا لیزر را جذب کرده و در خود نگه می دارند و این کار باعث بالا رفتن یکباره و با سرعت دمای آن می شود که دما تا حدود ۶۰ درجه می رسد. این دمای بالا باعث شکسته شدن تومور و درنهایت متلاشی شدن و از بن رفتن آن می شود. در عین حال به دلیل سطح جذب بالای میله های طلا نسبت به مادون قرمز، این اشعه آسیبی به سلول ها و نسوج اطراف تومور نخواهد رساند.

محمود زاده افزود: گروه‌های عاملی پلیمرهای داخل میله‌های طلا نیز آغشته به داروهای ضد سرطانی مانند دوکسوروبیسین می‌باشد که پس از داغ شدن طلا، آن دارو نیز از پلیمر جداشده و مستقیماً به تومورهای مورد هدف تزریق می‌شود و این نیز عامل دومی می‌شود برای جلوگیری از سرطان در بدن.

وی در خصوص کیفیت این داروی تولیدشده گفت: تست های کامل در دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز انجام‌شده و با لیزر نیز آزمایش‌های کافی شده است و جواب‌های دقیق و کاملی گرفته‌ایم. نتیجه آزمایش‌ها نیز بسیار امیدوارکننده بوده و اکنون داروی موردنظر تولید نیز شده است.

مخترع داروی نانو میله‌های طلای حساس به دما بیان کرد: این دارو مشابه دقیق خارجی ندارد. مشابه‌های خارجی که هستند پلیمر داخل طلا را ندارند و فقط نانو میله‌های طلا به داخل تومور تزریق می‌شوند. این نوع نانو میله‌ها که پلیمر دارند مخصوص ایران بوده و برای اولین بار اختراع‌شده است.

وی در خصوص صنعتی سازی و رساندن به تولید انبوه دارو گفت: قیمت اولیه این دارو به دلیل استفاده از طلا در آن گران بوده و به همین علت حامی مالی جدی می‌طلبد. به دلیل نبود حمایت مالی فعلاً این دارو به تولید انبوه نرسیده و در حد آزمایشگاهی است و به دنبال این هستیم که آن را به تولید انبوه برسانیم که امیدواریم این امر به‌زودی اتفاق بیافتد.

محمود زاده در پایان اظهار داشت: این محصول قابل‌رقابت با مشابه‌های خارجی است و به دلیل دارا بودن کیفیت لازم می‌تواند به‌غیراز ایران در بازارهای اروپایی نیز رقابت کرده و به فروش برسد/

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …