خانه / اخبار / ساخت داروی بیهوشی پروپوفول برای اولین بار در کشور/ قیمت تمام شده این ماده بسیار پایین تر از نمونه خارجی آن می باشد

ساخت داروی بیهوشی پروپوفول برای اولین بار در کشور/ قیمت تمام شده این ماده بسیار پایین تر از نمونه خارجی آن می باشد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری، بسیاری از دارو های کشور وارداتی بوده اند و نمونه های داخلی تولید شده نیز کیفیت لازم را نداشته است و این باعث شده است که در سال های اخیر سرمایه هنگفتی به واردات دارو مصرف شود.
داروی پروپوفول یکی از این دارو ها بوده که بطور گسترده در صنایع دارویی، پزشکی و دامپزشکی در کشور ایران مورد مصرف قرار می گیرد. این داروی وارداتی که کاربرد آن در بیهوشی است، درحال حاضر در کشور تولید نمی شود و مصرف گسترده آن باعث ارزبری سالانه زیاد این دارو برای کشور گشته است.
علی بهادری، مخترع تبریزی است که اخیراً در کارگروه شیمی و مواد، خانه نخبگانسازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان آذربایجان شرقی موفق به تولید داخلی این دارو شده است.
بهادری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در تبریز، اظهار داشت: به دلیل مصرف بالای این دارو در ایران و مشکلات واردالم و فناوریداروی بیهوشیسازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوریمخترعت از خارج از کشور و قیمت بالای آن تصمیم گرفتیم که نمونه ایرانی دارو را در کشور تهیه کنیم.
وی با اشاره به رونمایی داروی پروپوفول در دانشگاه شهید بهشتی تهران در ماه گذشته، بیان کرد: بسیاری از مواد اولیه تشکیل دهنده این دارو ایرانی است. فرآیند سنتز پروپوفول در این روش ساده و کوتاه بوده و در هریک از این مراحل از مواد و حلال های ارزان قیمت و قابل دسترس استفاده شده است. ارزان و در دسترس بودن مواد تشکیل دهنده نمونه ایرانی دارو باعث شده تا قیمت تمام شده آن نیز بسیار پایین تر از نمونه خارجی آن باشد.
رئیس کارگروه شیمی و مواد، خانه نخبگان استان افزود: آزمایش های تخصصی انجام شده و تست های اولیه نشان از راندمان بسیار بالاتر و کیفیت بهتر این دارو از نمونه خارجی آن دارد.
وی درباره صنعتی سازی این دارو در کشور بیان داشت: فعلاً پرپوفول ایرانی در حد آزمایشگاهی تولید شده است و در صورت حمایت مالی، برای گسترش آن تا حد نیمه صنعتی شدن تلاش می کنیم. از چند شرکت داروسازی داخلی نیز درخواست همکاری کرده اند که هنوز توافق نهایی انجام نشده است ولی احتمال تولید انبوه دارو بسیار زیاد است.
بهادری درباره فعالیت های صورت گرفته در کارگروه شیمی و مواد بنیاد نخبگان افزود: این کارگروه با بکارگیری متخصصین و اساتید مجرب توانسته نقش بسیار موثری در صنایع شیمیایی و دارویی کشور ایفا کند. گرافن سبز تولیدی از پسماند کنجد و کامپوزیت های رادارگریز از جمله مهمترین اختراعات قبلی این کارگروه بوده است.

لازم به توضیح است که این طرح یکی از طرح هایی بود که در تاریخ  ۲۸ خرداد ۹۶ و در سالن همایش های بین الملی دانشگاه شهید بهشتی ،در مراسم  رونمایی از طرح های برگزیده سازمان بسیج علمی و نشست هم اندیشی با فعالان بسیج علمی با حضور سردار سرلشکر باقری، سردار غیب پرور و روسای بعضی از دانشگاههای تهران از جمله دانشگاه شریف و آزاد … رونمایی گردید.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …