خانه / اخبار / اخبار رسانه های استانی / سمپوزیوم کشاورزی ، امنیت و ایمنی غذایی به همت بسیج علمی سپاه عاشورا برگزار شد

سمپوزیوم کشاورزی ، امنیت و ایمنی غذایی به همت بسیج علمی سپاه عاشورا برگزار شد

سمپوزیوم کشاورزی،امنیت و ایمنی غذایی به همت بسیج علمی ،پژوهشی و فناوری سپاه عاشورا چهارشنبه 18 ام اسفند ماه با حضور مسئولین استانی ،اعضای هیات علمی دانشگاه ها ، دانشجویان ، فرهیختگان در محل سالن همایش دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز برگزار شد .

« این مراسم بصورت زنده از طریق گروه روبیکایی برای پایگاه های علمی شهرستان های استان پخش شد »

 

نادر ارسلانی مسئول بسیج علمی ،پژوهشی و فناوری سپاه عاشورا در ابتدا ضمن خوش آمد گویی و تبریک اعیاد شعبانیه به تشریح اهمیت ایمنی غذایی و محصولات کشاورزی پرداخت و گفت ف به حمدلله با همت نخبگان کشاورزی روز به روز به استاندارد های محصولات کشاورزی نزدیک میشویم ، و این یک مهم پر اهمیت در راه مقابله با سونامی سرطان در کشور است .

وی گفت جوانان دانشمند و نخبگان ما به واقع منویات رهبر معظم انقلاب را در عمل معنا میکنند و این تنها راه نجات کشور است .

مقام معظم رهبری:«دستگاه کشاورزی برای کشور ما بسیار مهم است؛ چون امنیت غذایی برای کشوری بزرگ، پرجمعیت و دارای هدفهای بلند بسیار مهم است. لذا بخش کشاورزی و دامداری ما یک بخش ویژه و استثنایی است و همه باید برای آن تلاش کنند.»

سرهنگ گل محمد زاده معاون محترم هماهنگ کننده سپاه عاشورا هم با اشاره بر نقش سپاه در همکاری با نخبگان علی الخوص در بحث حوزه کشاورزی گفت ، امروزه سپاه در تمامی زمینه ها یار و همراه جوانان فعال عرصه علم و پژوهش کشور است ، بسیج علمی سپاه عاشورا با ایجاد مرکز نوآوری این فعل را صرف کرد و ما به وضوح پیشرفت های با سرعت نخبگان استانی خود را میبنیم .

ایشان گفتند امنیت و ایمنی محصولات کشاورزی رابطه و تاثیر مستقیم بر امنیت ملی کشور دارد .

دکتر افسانه یوسف پور عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد تبریز با پر اهمیت خواندن حفظ سلامت محصولات کشاورزی گفت ، امنیت و ایمنی غذایی ما مستقیما بر روی سلامت مردم تاثیر دارد .

وی افزود امنیت غذایی به دسترسی همه افراد یک جامعه، در تمام ادوار عمر به غذای کافی و سالم برای داشتن زندگی سالم و فعال گفته می‌شود و در آمد خانوار از عوامل مهم در تأمین امنیت غذایی در یک نظام اجتماعی می‌باشد .

یوسف پور گفت : ایمنی غذایی یعنی اطمینان از اینکه غذایی که مردم جامعه استفاده می‌کنند به طور کامل سالم و فاقد هرگونه آلودگی باشد؛ این آلودگی می‌تواند شامل آلودگی میکروبی، انگلی و یا شیمیایی باشد.بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که در دهه‌های اخیر با گسترش تکنولوژی و افزایش مصرف افزودنی‌ها، آفت کش ها، آنتی بیوتیک ها و هورمون ها در تولید مواد غذایی در کشورهای در حال پیشرفت، اثرات سوء و انکارناپذیری بر سلامت انسان‌ها بوجود آمده‌است. این آلودگی‌ها و بیماری شامل بروز انواع ناهنجاری‌های مادرزادی و سرطان ها به ویژه در کودکان می‌باشد.

این استاد دانشگاه آزاد تبریز گفت :براساس آمار، میزان وقوع مسمومیت های ناشی از آلودگی غذا در کشورهای در حال پیشرفت ۱۳%بیشتر از کشورهای صنعتی است.

دکتر اکبر تقی زاده عضو هیات علمی گروه کشاورزی دانشگاه تبریز در این مراسم با اشاره به اهمیت تامین ایمنی غذایی گفت :

 امنیت غذایی نباید در زمان های مختلف نوسان داشته باشد. دسترسی به غذا باید در همه مکان ها و همه زمان ها وجود داشته باشد در غیراین صورت ناامنی غذایی موقت ایجاد می شود.

این محقق همچنین تغییر فرهنگ را از دیگر ابعاد امنیت غذایی برشمرد و افزود: غذایی که در دسترس است، از نظر فرهنگی نیز باید مورد قبول جامعه باشد و به شیوه های پذیرفته شده به دست مردم برسد.

وی به دو واژه مهم سیری شکمی و سیری سلولی اشاره و خاطرنشان کرد: گاهی ممکن است غذا انرژی کافی را به بدن برساند اما مواد مغذی نداشته باشد. در امنیت غذایی فقط سیر شدن شکم مهم نیست، بلکه باید ریز مغذی ها به مقدار کافی متناسب با شرایط سنی و جنسی افراد جامعه به بدن برسند.

در پایان دکتر رضا موقر محقق و یکی از نخبگان صنعتی و علمی کشور در مورد موضوع بازیافت پسماند کشاورزی و تبدیل آن به خوراک دام پرداخت و گفت ، امروزه ما در استان آذربایجان شرقی با تلاش جوانان و حمایت های معاونت بسیج علمی پژوهشی و فناوری سپاه عاشورا به دست آورد های مهمی رسیدیم و سرعت این پیشرفت با تعامل همه دستگاه ها قطعا بیشتر خواهد شد .

 

 

همچنین ببینید

بازدید علمی بسیجیان شهرستان مرند از شرکت صنایع خاک چینی

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ،بسیجیان نوجوان پایگاه مقاومت شهدای …