خانه / اخبار / اخبار رسانه های استانی / حمایت از نخبه های علمی اولویت اصلی ماست

حمایت از نخبه های علمی اولویت اصلی ماست

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری سپاه عاشورا مصاحبه و گفتگویی با سرهنگ پاسدار نادر ارسلانی نماینده شرکت پیشگامان توسعه فرآیند دانش بنیان تعاون بسیج در استان آذربایجان شرقی با موضوعیت کیفیت حمایت از طرح های نخبگان استانی انجام داده شده است که خواندن آن خالی از لطف نیست .

جناب ارسلانی در خصوص فرایند احصا مسائل و طرح ها نکاتی بفرمایید _
کارگروه تخصصی صنعت ما که جلسات آن به طور مرتب و ماهانه در داخل سازمان به نام رویداد صنعت با حضور فعالان این عرصه ، نخبگان صنعتی و نمایندگان نهاد های صنعت برگزار میشود بطور کامل و چندنی ساعت در آن به بررسی مشکلات و موانع تولید خطوط صنعتی میپردازیم ، مشاوران ما هیات های علمی دانشگاه تبریز هستند و نهایتا از ما از طریق خانه نخبگان مسائل را احصا میکنیم و متناظر با آن مسئله راهکارهای متناسب با آن از طریق همان کارگروه ها ارائه میشود .
یک سری مسائل هستند که در سطح شهرستانی هستند که از طریق خانه نخبگان شهرستان احصا میشود و یک سری مسائلی دیگر که در سطح استان مطرح است ، همان طور که عرض کردم کارگروه های ده گانه متناظر با یک اداره ای هستند که متناسب با آن مشکلاتی که در حوزه تخصصی خودشان است بعد از احصا مسئله راهکارهایی از طریق همان خانه بخبگان در ذیل کار گروه ارائه میشود .
رویکرد اساسی خانه نخبگان بر محور مسئله محور و تمرکز روی محصول است ، باید هر مسئله ای اول بصورت کامل شناسایی شود و متناظر با ابعاد مسئله ، محصول را بر اساس نیازهای مورد نیاز ساخت .
در خصوص اهمیت طرح هایی که سازمان علمی پژوهشی حمایت کرده و بسیج ظرفیت هایی که نمایندگی شرکت پیشگامان انجام داده شرح دهید _
شیرهای هیدرولیکی که در استان آذربایجان شرقی تکنولوژی و فناوری آن قبلا بصورت وارداتی بود، خود قطعه از کشور های رومانی، بلغارستان و اسپانیا وارد میشد ما توانستیم از طریق همان ظرفیت هایمان مسائل و مشکلاتی که برای تامین قطعات مد نظر بود آن هارا تولید کنیم و در واقع بجای واردات از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و هشته های نوپا استفاده.
کردیم و توانسنیم این قطعه را بومی سازی کنیم و صنعت استان را در تامین این قطعه بی نیاز از کشور های بیگانه کنیم که مورد حمایت شرکت پیشگامان قرار گرفت و بصورت همسرمایه گذاری هم از طریقه صندوق نوآوری و هم پارک علم و فناوری استان و هم از طریق شرکت پیشگامان حمایت مالی شد .
در کنار اینها ۱۸ طرحی که قابلیت صنعی سازی و تجاری سازی شدن داشتند پیرو توافقی که با جناب آقای دکتر حقی مدیرعامل محترم شرکت پیشگامان توسعه فرآیند دانش بنیان تعاون بسیج کشور انجام دادیم ، این طرح ها در بحث صنعتی سازی از طریق وام های کم بهره در اختیار این عزیزان قرار گرفت .
در مورد توجه و یا بی توجهی تهران به استان ها و محرومیت استان ها از ظرفیت های استانی مطلبی هست بفرمایید ( عدالت در نوآوری ) _
بنظر من ما اگر بخواهیم در مورد توجه یا بی توجهی تهران به استان ها صحبت کنیم ، باید ظرفیت های بالقوه هر استان را بسنجیم و بر اساس ظرفیت های هر استان که قابلیت بالفعل شدن را دارند آنها را حمایت کنیم ، در این روش استان ها سریع رشد میکنند .
بطور مثال یکی از ظرفیت هایی که در استان ما هست هم مرز شدن با کشورهای ارمنستان ، آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان است در حالی که این بزرگترین ظرفیت برای ایجاد بسترهای لازم از طریق منطقه آزاد ارس است
و البته این زمانی میتواند اتفاق بیوفتد که ما بستر های لازم سیاسی و اقتصادی در خود استان پیاده کنیم و آزادی عمل به در مورد تصمیم سازی و نهایتا تصمیم گیری به دوتان بدهیم .
 بنظر بنده مولفه اساسی در بحث توجه یا عدم توجه اینطور باید تعریف شود ، ما اگر میخواهیم کشورمان پیشرفت کند و توسعه و رشد داشته باشد باید به سمت آن برویم که چه ظرفیت هایی داریم و چه ظرفیات هایی برای تولید ارزش افزوده برای کشور میتواند مثبت باید .
علی ایوحال ظرفیت همسایگی ما با کشورهای منطقه ما ظرفیت های خوبی است که تهران میتواند با قدری آزادی عمل دادن ظرفیت بسیار مناسبی برای رشد و توسعه استان ها فراهم کند .

همچنین ببینید

بازدید علمی بسیجیان شهرستان مرند از شرکت صنایع خاک چینی

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ،بسیجیان نوجوان پایگاه مقاومت شهدای …