خانه / اخبار / اخبار رسانه های استانی / جلسه امنیت غذایی کمسیون کشاورزی استان

جلسه امنیت غذایی کمسیون کشاورزی استان

نشست امنیت غذایی محصولات کشاورزی 26 دی ماه با حضور مسئولان استان و نخبگان صنعت کشاورزی در محل اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی تبریز برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان در این جلسه دهقانی زاده دبیر این کمسیون با تشریح اهمیت امنیت غذایی محصولات کشاورزی در جامعه و تاثیر مستقیم آن بر سلامت مردم و تاکید بر ضرورت آگاه سازی کشاورزان بر این مهم و سلامت محصولات اشاره کرد .

نادر ارسلانی معاونت علمی و پژوهشی سپاه عاشورا هم در این جلسه گفت ، امنیت غذایی در دنیا حرف اول را میزند .

به گزارش فائو باید تا سال 2050 دو برابر محصولات کشاورزی سالم تولید شود تا جوابگوی 9 میلیارد جمعیت آن روز دنیا باشد .

وی با اشاره به هدر رفت آب در حوزه کشاورزی افزود ، در حوزه آب ریز دریاچه ارومیه دوازده شهرستان داریم که محصولات کاشته ما بالاترین مصرف آب را دارد ، به طور مثال هر سیب میانگین سی لیتر و هر هندوانه کیلویی نزدیک 280 لیتر آب مصرف میکند ما منابع خودمان را عملا صادر و به راحتی به بحران آب کشور دامن میزنیم .

اصلاح الگوی مصرف نیاز اولیه ما در صنعت کشاورزیست و کاهش حجم بسیار زیاد ضایعات کشاورزی اولویت دیگر ما باشد ، نخبگان ما در مجموعه علمی و پژوهشی بر روی پروژه تولید علوفه دامی از ضایعات پسماند کشاورزی کار میکنند .

ایشان افزود با تبدیل پسماند های کشاورزی به نهاده های دامی بار مشکلات دامداران را میشود کاهش داد ،یکی دیگر از موارد قابل توجه ، نگهداری مناسب از زمین ها و محصولات باغی است .

وی با اشاره به موضوع برگشت محصولات باغی از جانب کشورهای مقصد گفت ، استاندارد محصولات ما از متوسط استاندار ممالک مقصد پایین تر بوده و این علت عودت محصولات صادراتی کشاورزی ما هستند .

یکی از دغدغه های مساله دار برای شرکت ها و کارخانجات گردش مالی آن هاست ، مجموعه معاونت علمی و پژوهشی سپاه عاشورا از همین جا اعلام آمادگی میکند تا با بومی سازی قطعات وارداتی این عزیزان و در نهایت پایین آوردن هزینه های آنها به رفع این دغدغه ها کمک کند.

 

همچنین نادر ارسلانی پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک برای حل مساله صنعت کشاورزی را ارائه کرد .

مهندس سلیمانی عضو مرکز تحقیقات کشورزی استان نیز ضمن تقدیر از اقدامات معاونت علمی و پژوهشی سپاه گفت در حوزه لبنی هم مشکلاتی وجود دارد که سلامت جامعه و مصرف کنندگان را تهدید میکند . ما 153 هزار تن تولید گوجه فرهنگی در سطح استان داریم ولی ظرفیت فرآوری کارخانجات 73 هزار تن است . درد ما در حوزه کشاورزی بسایر زیاد ولی قابل حل است .

وی گفت تمامی ارگان ها و تشکل های حامی صنعت کشاورزی باید وارد شوند و به کمک هم مشکلات این حوزه را مرتفع کنیم .

دکتر رمضانی مدیر غذا  معاونت غذا و دارو استان افزود ، بطور سخت گیرانه و محکم مقابل مواد غذایی غیر استاندار ایستاده ایم ، سلامت غذایی مردم خط قرمز اداره غذا و داروست . بارها و بارها رصد و آزمایش خواهیم کرد تا گواهی سلامت صادر کینم .

همچنین ببینید

بازدید علمی بسیجیان شهرستان مرند از شرکت صنایع خاک چینی

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ،بسیجیان نوجوان پایگاه مقاومت شهدای …