خانه / اخبار / اخبار رسانه های استانی / نظارت بیشتر ضرورت امنیت غذایی

نظارت بیشتر ضرورت امنیت غذایی

دکتر افسانه یوسف پور ، عضو هیات علمی گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد و متولد تبریز است ، گفتگوی تخصصی و صمیمی با این دانش آموخته ی صنعت کشاورزی داریم که خواندن آن خالی از لطف نیست .

سلام خانم دکتر خسته نباشید ، اول خودتونو معرفی کنید و بیوگرافی مختصری بفرمایید :

با سلام بنده افسانه یوسف پور دخانیه هستم دارای تحصیلات دکترای علوم باغبانی ،کارشناس رسمی دادگستری  یک دهه پنجاهی و متولد شهر زیبا و کهن تبریز ، هم اکنون به عنوان هیات علمی دانشگاه آزاد تبریز مفتخر به خدمت هستم .

 

خانم دکتر از امنیت و نا امنی های غذایی برامون بگین ، بحث ها و حواشی زیادی پیرامون تغذیه روزانه ما وجود داره :

 

اجازه بدین اول امنیت غذایی رو معنا کنیم ، امنیت غذایی یعنی دسترسی فیزیکی و اقتصادی تمام اقشار جامعه به غذای سالم ایمن و مغزی .

لذا برای دسترسی به این آیتم ها نیازمند است تولید ما سالم و بصورت ارگانیک باشد .

کشاورزی ما بصورت سنتی است ، مکانیزه سازی آن لازمه ی حمایت های دولتی است . باید فارغ التحصیلان کشاورزی را به عنوان مشاور علمی وارد بدنه ی صنعت کشاورزی کرد ، و نهایت آن میشود بالا رفتن راندمان و سلامت محصولات که در نتیجه بصورت ارگانیک و سالم روانه بازار خواهد شد.

 

وظیفه ی نظارتی بر محصولات کشاورزی و یا کارخانجات تولید مواد غذایی بر عهده کدام نهاد است؟

 

اداره کل استاندارد ، مسئول مستقیم نظارت بر این امر است . کارشناسان این مجموعه بطور مستقیم و مستمر با حضور در محل کارخانجات بر این امر نظارت میکنند .

 

نیتراتی که استفاده میشود و بیشتر از حد استاندارد آن است ، چه عوارضی میتونه بر سلامت مردم داشته باشه ؟

 

متاسفانه عوارض آن غیر قابل جبران خواهد بود . یکی از عوارض عمده آن که در استان ما نیز بسیار مشاهده میشود ، سرطان است. سیستم ایمنی بدن تا حدی میتواند در مقابل این عوارض نا مطلوب این سموم و کود های شیمایی مقاومت کند ، اما وقتی بدن ما ناتوان از مقاومت در برابر این سموم میشود ، در واقع زور بازوی این سموم بیشتر از مقاومت بدن میشود ،و با غلبه بر سیستم ایمنی بدن در هر عضوی از بدنمان میتواند بروز کند ، البته بجز آلودگی محصولات کشاورزی قطعا آلودگی صوتی و محیط زیست و هوا هم دیگر علل این مشکل سلامتی است.

 

در مورد کشاورزی پایدار برایمان بگویید :

کشاورزی پایدار بر سه پایه مطرح است ، اصل سلامت ، اصل عدالت و نهایتا اصل مقاومت .

اصلا سلامت همان اصل خاک ، حیوان و انسان است . وقتی تغذیه ناسالم وارد بدن دام میشود ، گوشت و شیر آن نیز ناسالم و آلوده میشود و کاملا زنجیر وار وقتی محصول وارد بازار میشود ما هم استفاده و مریض میشویم .

اخیر نمیدانم مطلع هستید یا نه ، محصولاتی که از کشور ما مانند کیوی گوجه سیب زمینی و فلفل دلمه ای صادر کردند ولی بلافاصله عودت شد ، دلیل عمده آن همان بحث استفاده از سموم شیمیایی است . استاندارد آن بالاتر از حد استاندارد های کشور صادر شده بود . قطعا محصولات عودت شده معدوم نمیشوند و مجددا وارد چرخه بازار خواهند شد .

آیا کسی حاضر به مصاحبه شد که ببینیم سرنوشت این محصولات عودت شده چه شد؟

 

نظر شما در مورد کپک زدگی برخی محصولات چیست؟ آیا بعد از جداسازی قسمت کپک زده میتوان مابقی را استفاده کرد؟

 

تصور کنید رب داخل شیشه کپک بزند ، ما حتی اگر قسمت کپک زده روی آن را جدا کینم باز هم نمیتوانیم از آن استفاده کنیم .

سمی که وارد آن و پخش شده این ماده غذایی را کاملا فاسد کرده است ، و صد در صد سرطان زا است .

حتی خورده نان هایی که کپک زده است را باید منهدم کنیم چون اگر به خورد دام ها برسند شیر و گوشت آنها آلوده و سرطان زا میشوند .

اینجا وظیفه اداره جهاد کشاورزی است در درجه اول نظارت برای تولید محصول کشاورزی باید تعیین شود ، قدم به قدم از کاشت تا بهره برداری آن . محصولات ریشه ای و غده ای ما تماما آلوده هستند .پیاز سیب زمینی ترب همگی دارای نیترات بالا هستند ، وقتی وارد بدن میشوند این نیترات تبدیل به نیتریت شده و مبدل به سرطان میشود و البته با تجمع در بدن و به مرور زمان و شاید بعد از یک دهه این مشکل بروز میدهد .

مقام معظم رهبری دستور اکید دارند بر روی تامین امنیت غذایی ، و وظیفه ی نهاد های مسئول نظارت است .

 

با توجه به اینکه آمار مرگ و میر بر اثر سرطان در کشور ما بیشتر از متوسط جهانی است ، مردم میوه ها و یا سیفی جات سالم را چگونه شناسایی کنند؟

ببینید بطور مثال تربچه که از سیفی جات است ، باید کوچک و گرد شکل باشد در غیر اینصورت قطعا کود شیمیایی زیادی پای آن ریخته شده و قطعا آلوده و سرطان زاست .

این محصول نهایتا در سه الی چهار هفته قابل برداشت و استفاده است ، چرا ما آن را برداشت نمیکنیم و بجای آن مکررا کود پای آن میریزیم؟؟ آیا نیازی به اینکار است؟ بجز اینکه وزن آن بالا و سود بیشتری به باغبان برساند چیز دیگری دارد؟؟؟ بخاطر سود بیشتر موجی از سرطان بین مردم پخش میشود !!! خودتان قضاوت کنید.

بنده به عنوان مهندس ناظر طرح ملی گندم بمدت 5 سال کار کرده ام و تماما به این موارد اشراف کامل دارم.

 

حلقه گمشده این موارد را کجا میبینید؟

وجدان کاری و یا بهتر بگم مسئولین دلسوز ، استفاده از مسئولین مسئولیت گریز که در پست های کلیدی قرار میگیرند ، چرا نخبگان کشاورزی و فارغ التحصیلان آن را بیکار رها کرده ایم؟؟ شایسته سالاری کجاست؟ امام جمعه محبوب شهرمون حاج آقا آل هاشم هم گفتند : مسئولین نقاط کلیدی ما کاملا با سفارش آمده اند و این نه تنها در استان ما بلکه کل کشور رخنه کرده است .

همکاران ما به یک فرمول برای خوراک دام دست پیدا کرده اند، کاملا سالم و مغزی آن هم از ضایعات کشاورزی ، و به طور کاملا رایگان بدست آورده اند چون ضایعات کشاورزی به هیچ دردی نمیخورد و روی دست کشاورز مانده و جا اشکال کرده اند .

جدای از این نقد ها ، دکتر بهداد مدیرکل دامپزشکی استان در بحث نظارت خیلی تلاش میکنند ، فرد با وجدانی هستند که جای تشکر از ایشان هست ، و جناب دکتر فتحی مسئول سازمان جهاد کشاورزی هم زحمات خوبی کشیدند که جای تشکر دارد ، یادمان نرود که سلامت مردم مستقیما به سلامت و امنیت غذایی و نظارت این عزیزان وابسته است .

 

در موضوع تراریخته در محصولات غذایی در استان کسی پیگیر و نظارت دارد یا خیر؟

 

محصولی که از طریق یکی از روش های انتقال ژن ، یک ژنی به گیاه انتقال میدهیم و به تمام گیاه منتقل میشود ، یک محصول تراریخته یا جی ام میگوییم .

در کل جهان محصولات تراریخته وجود دارد و استفاده میشود . تراریخته های وارداتی کلا آلوده هستن .

آفت اصلی سیب زمینی سوسک کلرادو است . در بیوتکنولوژی ، یک علم جدید ، در بیوتکنولوژی از طریق آگروباکتریوم یک نوع باکتری است ، باکتری باسیلیوس تورنجینسیس یا همان بی تی ، ژن بی تی را از باکتری باسیلیوس تورنجینسیس استخراج میکنند ، این ژن را از طریق آگروباکتریوم به سیب زمینی منتقل میکنند ، خب عمده ترین آفت سیب زمینی همان سوسک کلرادو است وقتی حمله میکند تا تغذیه انجام دهد . کوچکترین تیکه گیاه وارد بدن سوسک میشود و مثل بمب عمل کرده و آن آفت را نابود میسازد ، این شد گیاه تراریخته و در واقع این سیب زمینی یک محصول تراریخته است و هیچ ضرری برای بدن انسان ندارد ، در واقع نه محیط نه خاک نه حیوانات و نه انسان آلوده نشدند .

 

خانم دکتر در مورد وبینار « کشاورزی ، ایمنی و امنیت غذایی » که هجدهم اسفند ماه سال جاری در تبریز برگزار خواهد شد نظری، پیشنهادیی دارید بیان کنید :

حرکت بسیار ارزشمندی است ، امروزه شاید به جرات بگوییم 90% مردم ما از مشکلاتی که در مورد آن و آلودگی سیفی جات و میوه جات خبر ندارند . این وبینار به همت معاونت علمی سپاه عاشورا در استان و جمعی از نخبگان صنعت کشاورزی برگزار میشود امیدوارم با آگاه سازی کامل در جامعه از بروز سیل خوفناک سرطان جلوگیری شود ، واقعا جای خوشحالی دارد که بسیج علمی استان ما این اندازه به بحث امنیت غذایی اهمیت میدهد ، جا دارد از سرهنگ ارسلانی مسئول بسیج علمی هم تشکر کنم که بانی جلساتی در رابطه با این موضوع هستند ،ایشان در جهت آگاه سازی مردم در مورد امنیت غذایی پافشاری دارند .

ضمن اینکه رهبر معظم انقلاب حضرت آقا هم در این مورد فرمودن «« توجه ویژه ایشان به مساله امنیت غذایی است از نظر ایشان برای کشوری که بزرگ و پرجمعیت است و اهداف بلندی دارد بسیار مهم است که کشاورزی و دامداری به عنوان بخش های ویژه و استثنایی تلقی شود»» 14/10/1382.

همچنین ببینید

بازدید علمی بسیجیان شهرستان مرند از شرکت صنایع خاک چینی

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ،بسیجیان نوجوان پایگاه مقاومت شهدای …