خانه / معاونت پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی / سردار جهانسری: اگر مرزبانی فضای مجازی و سایبری ما دقیق تر عمل کرده بود، قطعا شاهد اتفاقات اخیر حوزه سایبری نبودیم

سردار جهانسری: اگر مرزبانی فضای مجازی و سایبری ما دقیق تر عمل کرده بود، قطعا شاهد اتفاقات اخیر حوزه سایبری نبودیم

به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز و در ادامه برنامه های طرح جامع راهیان پیشرفت، نشست تخصصی «چشم انداز امنیت سایبری در ایران و جهان» برگزار شد.

به گزارش واحد خبری معاونت پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی استان، نشست تخصصی «چشم انداز امنیت سایبری در ایران و جهان» با حضور نخبگان این عرصه و با هدف بررسی قدرت ایران در حوزه امنیت سایبری برگزار شد. به گفته مدیر پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز این نشست تخصصی در ادامه برنامه های طرح جامع راهیان پیشرفت اجرا شد. در این نشست تخصصی که علاوه بر حضور جمعی از دانشجویان به صورت برخط نیز پخش می شد، سردار جهانسری رئیس انجمن علمی پدافند غیرعامل شمالغرب، مهندس انصاری و مهندس شکرانه از کارشناسان حوزه امنیت سایبری و دکتر فرهادنیا رئیس مرکز فناوری اطلاعات و خدمات رایانه ای دانشگاه تبریز به بیان مطالب پرداختند.

سردار احمد جهانسری ضمن تشریح مفهوم پدافند غیرعامل و اهمیت توجه بروز بودن در این عرصه، از مفهوم جدید مرزهای زندگی در دوران حاضر سخن گفت. رئیس انجمن علمی پدافند غیرعامل شمالغرب با اشاره به حمله سایبری اخیر به جایگاه های سوخت در کشور افزود: «اگر مرزبانی فضای مجازی و سایبری ما درست و دقیق تر عمل کرده بود، مرز را آنطور که باید درست می شناختیم قطعا شاهد چنین اتفاقی نبودیم».

سردار جهانسری در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: «ما اگر بخواهیم از این مسیر جدید بهره مند شویم باید پشتوانه قوی، علمی و امنیتی داشته باشیم. اگر این اتفاق نیفتاد گرفتاری هایمان نیز پیچیده تر خواهد بود».

در ادامه نشست، مهندس انصاری ضمن تبیین اهمیت فضای مجازی از نگاه رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) مصادیق مختلفی از حملات موفق و ناموفق سایبری اخیر به زیرساخت های کشور را تشریح نمود. کارشناس حوزه امنیت سایبری گفت: «با توجه تعداد زیاد حملات سایبری نسبت به سایر کشورها که به زیرساخت ها و سازمان های کشور انجام می گیرد، بیش از پیش نیاز به نیروی متعهد و متخصص مسلط به امنیت سایبری احساس می شود که خروجی دانشگاه ها این ایراد نیروی انسانی را مرتفع نمی سازد». مهندس انصاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قدرت سایبری ایران و توان بالای پدافندی در این حوزه افزود: «قاطبه حملاتی که به زیرساخت های کشور انجا می گردد به مدد توان سایبری بالای متخصصان ایرانی دفع شده است».

در ادامه مهندس شکرانه با بیان وضعیت خوب کشور در حوزه پدافند سایبری به مدد تلاش جهادگونه و بخصوص هوش و ذکاوت ذاتی ایرانیان، سطح امنیت سایبری کشور ایران را بالاتر از کشورهای منطقه دانست. کارشناس امنیت سایبری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «در عین توانمندی کشور در حوزه پدافند سایبری، شرکت هایی که در عرصه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات فعالیت می کنند پایین تر از حد مورد نیاز می باشد. لذا ورود به این حوزه و فراگیری آموزش های لازم همواره مورد تأکید ما بوده است». مهندس شکرانه با برشمردن عناوین شغلی که امروزه نیازمند سازمان هایی مانند سازمان پدافند غیرعامل، شرکت های امنیت فناوری اطلاعات و سایر مراکز و شرکت های مشابه می باشند گفت: «دانشجویانی که احساس می کنند در حوزه های مورد تأکید، توانایی دارند یا در زمان کوتاهی می توانند توانمندی های لازم را فرا بگیرند با آن ها در ارتباط باشند».

در بخش دیگری از این نشست دکتر فرهادنیا، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و خدمات رایانه ای دانشگاه تبریز مطالبی را در خصوص لزوم کار تیمی و گروهی در حوزه فناوری اطلاعات و امنیت سایبری بیان داشت

همچنین ببینید

مبتکر طرح «شیر گیاهی پروتئین دار ویژه دیابتی ها»: حضور در تشکل بسیج منجر به پویایی بیشتر من در اجرای طرح های تحقیقاتی ام شد

فرزانه پورحبیب، محقق و پژوهشگر و دانشجوی بسیجی دانشگاه تبریز با اشاره به تمام ناملایماتی …