خانه / اخبار / اخبار رسانه های استانی / سالروز شهادت اولین شهید محراب

سالروز شهادت اولین شهید محراب

سید محمدعلی قاضی طباطبائی، «زادهٔ ۳۰ مهر ۱۲۹۳ در تبریز – شهادت ۱۰ آبان ۱۳۵۸ در تبریز» یکی از مجتهدان و مبارزان شیعه، در دوران قبل از انقلاب بود. او پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران اولین امام جمعه تبریز شد و پس از یک سال امامت جمعه، به دست منافقین کوردل به شهادت  رسید.

قاضی طباطبایی در خاندانی کهن از نوادگان عبدالوهاب تبریزی در شهر تبریز متولد شد وی از جمله مبارزان دوران رژیم گذشته بود که سیلی محکم وی به گوش مامور ساواک در محل مسجد شعبان به علت اذیت و جاسوسی از جوانان انقلابی تبریز رویداد مهم و شجاعانه ای از شهید قاضی بشمار میرود

 

نحوه و روز شهادت :

 

خودروی حامل شهید بزرگوار آیت الله قاضی طباطبایی بعد از حمله منافقین

 

نماز عید قربان سال ۱۳۵۸ به امامت ایشان اقامه شد. وی پس از اقامهٔ نماز مغرب و عشا در مسجد در راه بازگشت به منزل توسط گروهک  منافق و ضد انقلاب فرقان ترور شد. در تاریخ ۱۱ آبان همان سال،آیت الله خمینی رهبر انقلاب اسلامی در پیامی شهادت وی را تسلیت گفته و جمله معروف در مورد ایشان را چنین فرمودند :

شهادت در راه خداوند زندگی افتخار آمیز ابدی و چراغ هدایت برای ملت هاست

امام خمینی (ره) خطاب به ملت ایران افزودند : ملت عزیز برومند ایران و آذربایجانیان غیرتمند عزیز باید در این مصیبتهای بزرگ، که نشانۀ شکست حتمی دشمنان اسلام و کشور و عجز و ناتوانی و خودباختگی آنان است، هرچه بیشتر مصمم، و در راه هدف اعلای اسلام و قرآن مجید بر مجاهدات خود افزوده و از پای ننشینید، تا احقاق حق مستضعفین را از جباران زمان بنمایند.

11 ذی الحجة الحرام 99

آبان 58

روح‌ اللّه‌ الموسوی الخمینی”

همچنین ببینید

بازدید علمی بسیجیان شهرستان مرند از شرکت صنایع خاک چینی

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ،بسیجیان نوجوان پایگاه مقاومت شهدای …