خانه / اخبار / حمایت از 100 ثبت اختراع بین المللی در کشور

حمایت از 100 ثبت اختراع بین المللی در کشور

مدیر کانون پتنت ایران گفت: امسال از100 ثبت اختراع بین المللی در کشور حمایت می شود.

 مهدی ضیغمی در مراسم افتتاح دفتر مالکیت فکری دانشگاه صنعتی سهند با اعلام این خبر گفت: این کانون بیش از 90 درصد هزینه های ثبت اختراع بین المللی شرکتهای دانش بنیان، صنعتی و فناوری را پرداخت می کند.

وی با بیان اینکه پارسال 90 اختراع بین المللی مخترعان کشورمان ثبت بین المللی شد افزود:هم اکنون نزدیک 20 درخواست ثبت اختراع بین المللی تایید شده و در حال طی مراحل ثبتی است.

ضیغمی تجاری سازی دستاوردهای مخترعان داخلی را از برنامه های آینده کانون پتنت ایران بیان کرد و افزود:در این راستا تلاش می کنیم ضمن حمایت از ثبت اختراع در کشورهایی که برنامه صادراتی دارند و افزایش ارتباطات با دفاتر خارج از کشور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان را به سرمایه گذاران خارجی وصل کنیم.

مدیر کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین با بیان اینکه متاسفانه در کشور نسبت به رشد علمی ، توسعه فناوری نداشته ایم افزود: هم اکنون کشورمان در ثبت اختراع بین المللی رتبه چهلم جهان دارد که می توان با حمایت از تجاری سازی و شکوفایی ظرفیتها این رتبه را 10 تا 15 رده ارتقا داد.

وی خاطرنشان کرد:یکی از مهم‌ترین الزامات و پیش‌نیازهای ورود محصولات دانش‌بنیان و فناورانه به بازارهای بین‌المللی، اطمینان از حفاظت از حقوق مالکیت فکری و تضمین حق مالکیت فناوران و شرکت‌ها بر آن‌هاست از این رو،نظام‌های مالکیت فکری و به‌ویژه سیستم ثبت اختراع (پتنت)، برای ثبت رسمی این دستاورد‌ها و احراز مالکیت افراد بر نوآوری‏‌ها و ابتکاراتشان، در کشورهای مختلف ایجاد و توسعه یافته است.

قره باغی رییس دانشگاه صنعتی سهند هم با اشاره به ظرفیتهای این دانشگاه و اجرای نزدیک 400 طرح تحقیقاتی و اختراعات مختلف ثبت شده، ابراز امیدواری کرد راه اندازی این دفتر به افزایش حمایتها از فناوران و نوآوران دانشگاه کمک کند.

دفتر مالکیت فکری دانشگاه سهند به عنوان نمایندگی کانون پتنت ایران با هدف تبدیل علم به ثروت و ایده به فناوری به منظور حمایت از مخترعان دانشگاه برای ثبت بین المللی اختراعات این دانشگاه راه اندازی شده است.

کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سال 93 امور مرتبط با حوزه مالکیت فکری و به ویژه ثبت اختراع را در تمامی حوزه‌های علم و فناوری عهده‌دار شده است.

ارتقاء رتبه علمی و فناوری کشور؛ حفاظت از دارایی‌های فکری فناوران یا شرکت‌های نوآور؛ تولید ثروت از مالکیت فکری و ایجاد بازار اختراعات و کسب درآمد از آن‌ها؛ هدایت مراکز تحقیقاتی و شرکت‌ها به سمت نوآوری‌های قابل ثبت در بازارهای داخلی و خارجی و توسعه منابع انسانی متخصص در حوزه مالکیت فکری از اهداف ایجاد کانون پتنت ایران است.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …