خانه / اخبار / تاریخ شویی و هویت زدایی از انقلاب اسلامی از دهه 60 به بعد

تاریخ شویی و هویت زدایی از انقلاب اسلامی از دهه 60 به بعد

میلاد حبیبی نویسنده کتاب آرزوهای دست ساز با اشاره به تاریخ شوئی و هویت زدایی از انقلاب از دهه 60 به بعد گفت: ریشه این هویت زدایی در عدم روایت وقایع دهه های بعدی می باشد.

به گزارش واحد خبری معاونت پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی استان، در ادامه سلسله جلسات «با راویان پیشرفت» گفتگویی صمیمی با میلاد حبیبی نگارنده کتاب «آرزوهای دست ساز» انجام گرفت.

میلاد حبیبی گفت: عموماً آنچه روایت شده وقایع سیاسی بوده و وقایع متعدد دیگر روایت نشده است و این عدم روایت صرفاً نگفتن نیست؛ بلکه نابودکردن است.

وی ادامه داد: یک موضوع بسیار مهمی که وجود دارد این است که در طول دهه های اخیر در زمینه های صنعتی، پزشکی، نانو و … به دستاوردهای بسیاری دست یافتیم و این می تواند به دنیا ارائه شود؛ برای اینکه یک کشور در شرایط بسیار سخت با تهاجم بیگانه توانسته به این پیشرفت ها و دستاوردهای درخشان دست یابد.

نویسنده کتاب آرزوهای دست ساز بیان داشت: به قول جمله ای از امام خمینی (ره) که: شاخصه توسعه غرب هدم انسانیت و انحطاط اخلاقی است و ویژگی پیشرفت انقلاب اسلامی التزام به معنویت و ایمان به خدا. در کشور ما تجربیات افراد موفقی در غرب مثل بیل گیتس، استیو جابز و … به نسل جوان ما القا می گردد؛ در حالیکه بسیاری از این شخصیت های علمی، دقیقاً آرمان ها و ایدئولوژی و دکترینی که غربی ها داشتند را به مردم، دانشجویان و دانش آموزان و نسل جدید ما القا می کنند.

وی به خلاء فرهنگی موجود در خصوص معرفی کارآفرینان از جمله شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و افزود: متأسفانه در فضای فرهنگی هم این خلاء وجود دارد. فضای فرهنگی سراغ این افراد نرفته و نتوانسته آن‌ها را به جامعه معرفی کند. در جامعه ما اگر کوچک‌ترین اتفاقی برای یک فوتبالیست بیفتد تمامی رسانه‌ها اعم از تلویزیون و روزنامه‌ها و … به آن می‌پردازند و موجی در جامعه ایجاد می‌شود. سینمای ما تابه‌حال از پیشرفت‌های چهل‌ساله فیلم و سریال تولید نکرده‌است. این ها ضعف در روایت تجربه‌های گران‌قدر و درخشانی است که ما در حوزه پیشرفت داشتیم و همین ضعف‌ها باعث شد تا ما به طرحی تحت عنوان «تاریخ شفاهی پیشرفت» برسیم که هدفش دورنمای اصلی روایت پیشرفت‌ها و دستاوردها در حوزه علم و فناوری می باشد. حبیبی در ادامه با اشاره به نیاز گردآوری و فرآوری تاریخ شفاهی پیشرفت افزود: ما نیاز به مخاطب داریم. به‌طور مثال طبق آمار در کشور ما بیش‌از چهار هزار شرکت دانش بنیان ایجاد شده‌است که جوانان در حوزه علم کارهای بسیار حساس و مهمی برای مقاوم شدن اقتصاد کشورمان و برای بهبود وضعیت مردم انجام داده‌اند که ما بایستی به سمت روایت داستان‌های این جوانان برویم. بر این اساس اولین کتاب تاریخ شفاهی پیشرفت در حوزه فناوری‌های الکترونیکی و کامپیوتری نگاشته شد و این کتاب روایت دوران سختی است که جوانان و نسل جدید به جان خریدند و با چالش‌ها جنگیدند و به محصول دانش بنیانی رسیدند که هم کارآفرینی بود و هم مایه کسب درآمد.

وی افزود ما نیاز به تجربه‌های بومی خودمان داریم؛ ما نیازمند فرمول های خودمان هستیم و برای انجام کار علمی و دانش بنیانی بایستی بر اساس این تجربه‌ها بتوانیم اقتصاد کشورمان را به نقطه مطلوبی برسانیم.

حبیبی افزود: الان در شرایطی هستیم که غرب زده ترین افراد هم می‌دانند که امروز تنها راه چاره اتکا و توجه به توان اصلی بچه‌های خودمان هست. با توجه به رویکردی که در حوزه تجربه نگاری داشتیم بایستی تجربه شرکت‌های دانش بنیان را ثبت و ضبط بکنیم.

نویسنده کتاب آرزوهای دست ساز ادامه داد: گفتنی است کتاب آرزوهای دست‌ساز بهار 1398 نشر و مورد استقبال خوبی قرار گرفت و حدود پنج‌بار تجدید چاپ شد. دانشجویان و به‌خصوص جوانان و دانش‌آموزان با مطالعه این تجربیات به ایده بخشی خواهند رسید و باعث ایجاد اعتمادبه‌نفس گردیده و راه‌گشا خواهد بود.

وی در پایان گفت: جوانان با مطالعه این کتاب به چالش‌های پیشرو و بسیار بسیار سخت و سنگین و پر دردسر پی خواهند برد و با اراده و امید می‌توانند بر تمامی این چالش‌ها غلبه کنند. به قول یکی از نویسندگان: امید برای روزهای سخت ساخته‌شده؛ والا در شرایط عادی امیدوار بودن هنر نیست. در شرایط سخت با قدرت و با اتکا به تجربیات افرادی که این مسیر را طی کرده‌اند می‌توانیم به جلو برویم.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …