خانه / اخبار / فتح قله «فهم و ادراک فتوحات حوزه پیشرفت» مهم ترین رسالت بسیج دانشجویی

فتح قله «فهم و ادراک فتوحات حوزه پیشرفت» مهم ترین رسالت بسیج دانشجویی

در همایشی که در تالار شهید شفائی دانشگاه تبریز برگزار شد، دکتر بذرافکن معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع دانشجویان دانشگاه های استان نکات مهمی را پیرامون اهمیت انعکاس قله­ های فتح شده حوزه علم و فناوری و پیشرفت مطرح نمودند.

به گزارش واحد خبری معاونت پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی آذربایجان شرقی، دکتر بذرافکن خرمشهر را نماد آبادانی و خرمی از دست رفته اطلاق نموده و به اهمیت نشر فتوحات انقلاب اسلامی، فارغ از دوره­ های دولت­ ها و نگرش های سیاسی پرداخته و با طرح این سوال که «در حوزه پیشرفت در چه وضعیتی قرار داریم که این اشغال انجام شده است؟» به طرح مسئله پرداختند.

ایشان توجه و ارج نهادن شخصیت­ های جهادگر علمی و پژوهشی و در ادامه، آشناسازی مردم ایران با اینگونه افراد را از وظایف بسیج دانشجویی بر شمرده و اضافه کردند: «امثال شهید دکتر محسن فخری زاده مهابادی، با وجود حضور در لیست 500 نفری قدرتمندترین افراد جهان در سال 92، برای مردم ناشناخته بودند.»

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه اذعان داشتند: «ما تا محسن فخری زاده را از دست دادیم از وی اطلاعی نداشتیم. دنیای غربی که حاضر نیست به هیچ نقطه­ ای از قدرت ما اذعان کند، مگر اینکه او را (با تهمت و افترا) لکه دار کرده و بعد داخل این لیست قرار داده، تنها یک نفر آن هم در حوزه علم و فناوری را آورده است.»

در ادامه در توضیح تفاوت نگرش انقلابیون و دیگران اینگونه بیان می­ کنند که:

 می­ گویند شما کسانی هستید که نمی­ توانید فهم کنید جهان در چه مقامی قرار دارد!، (بلکه) ما می­ گوئیم شما نمی­ توانید فهم بکنید که ایران در چه مقامی قرار دارد. شما منابع قدرت ما را به غربی ها واگذار کردید. مسئله نفت و مواد معدنی و منابع طبیعی نیست. بلکه قله­ های فتح شده ماست. حتی منابع انسانی ما هم نیست که بگوئیم یک سری از منابع انسانی ما به سمت غرب مهاجرت می­ کنند.

ایشان با اشاره به اینکه منابع انسانی ما به اتکای منابع طبیعی ما و به اتکای مکتب و مرام شهدا و مکتب سوم خرداد توانسته فتوحاتی را رقم بزند، این نکته را متذکر شد که متأسفانه وضعیت اینگونه رقم خورده است که ما برای شناسایی قله­ های فتح شده باید در تاریخ و کتاب ها و ژورنال های غربی بگردیم که شامل سیاه نمایی های فراوانی است؛ تا اینکه در بین اعتراف هایشان نقطه قدرتی پیدا کنیم؛ که مثلا 228 دانشمند 1% برتر داریم!

دکتر بذرافکن با اذعان به کوتاهی صورت گرفته در معرفی چهره های شاخص حوزه پیشرفت، دانشمندان و اساتید کشور را فاتحان نبرد نابرابری برشمردند که در دانشگاه ­های سطح کشور حضور داشته و لایق دریافت مدال افتخار سوم خرداد (اشاره به خرمشهرهای حوزه پیشرفت) دانستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه با بیان این نکته که منطق انقلاب همه عرصه های ورزش، علم، بهداشت و سلامت را فتح کرده است تنها نقطه باقیمانده را فتح «فهم و ادراک این فتوحات» دانستند. تمام جهان کفر در پی این هستند که برای نابود کردن روحیه ها و سرخوردگی از تلاش بگویند و بقبولانند که شما نتوانستید و نمی توانید.

وی ادامه داد: «این فتوحات کجا باید روایت شود؟ پشت میز تک تک کلاس های شما. وقتی یک موشک به پایگاه عین الاسد برخورد می کند، در تک تک خیابانهای ما باید احساس قدرت شود، این احساس باید بیاید کدام دانشمند این را طراحی کرده است؟ وقتی یک نفتکش، یک کانتینربر بزرگ افرامکس به دریا انداخته می شود، کدام استاد، کدام رئیس دانشگاه تقدیر می شود؟»

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بیان وظایف مختلف بسیج دانشجویی در حوزه قرآن، دفاع مقدس، حجاب در دانشگاه، ازدواج دانشجویان و … یکی از رسالت­ های اصلی این تشکل را روایت داستان فتوحات و نشر امید در جامعه دانستند که بایستی کفر و پوشش رسانه­ها را کنار زده و واقعیات فتح ها را به مردم بنمایانند.

وی در ادامه با اشاره به کتاب سلول های بهاری، دکتر حسین بهاروند را نمونه بارز فردی تلاشگر، جهادگر، معتقد و جزو فاتحان قله های پیشرفت برشمردند که نیاز به روایت تلاش ایشان در قالب های مختلف می باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه با بیان این نکته که براندازی جدید، براندازی منطق قدرت جمهوری اسلامی ایران است که محقق گشته است هنر تشکل هایی مثل بسیج دانشجویی را این دانستند که توانایی این را باید داشته باشیم تا حتی از برجام نیز به عنوان سند افتخار جمهوری اسلامی یاد کنیم.

دکتر بذرافکن در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به سندی که سازمان سیا ده سال بعد از جنگ تحمیلی در یکی از روزنامه های ایتالیایی منتشر کرد گفت: «عملیات خیبر در پایان سال 62 و ابتدای سال 63 انجام شده است. در منطقه هور در حال عملیات بودیم که در نهایت تنها به 25% نتایج زمینی عملیات رسیدیم. اما در این عملیات یک هدف راهبردی داشتیم. اسناد عملیات نوشته شده است و عین تاریخ است. طراحی عملیات خیبر برای این بود که ما به حامیان صدام اطمینان دهیم یا مطمئنشان کنیم یا بقبولانیم که صدام شکست خوردنی است و جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه کوتاه نمی­آید؛ مگر اینکه خواسته هایش به دست آید. عین این کلمات را که ایرانی ها برای هدف راهبردی عملیات خیبر نوشتند، آمریکائی ها فروردین ماه سال 63 به تاریخ آوریل 1984 در سند سازمان سیا برای رئیس جمهورشان نوشتند که ایران شکست نخواهد خورد و صدام در معرض سقوط قرار دارد. بلافاصله ریگان در خصوص کمک اطلاعاتی، کمک نظامی، کمک دیپلماتیکی و کمک رسانه­ای به صدام در 4 بند فرمان اجرایی صادر کرد. (اما در کمال ناباوری) همان سال 63 دستگاه فاهمه، دستگاه علمی و دستگاه محاسباتی آنهایی که دم از فهم و دم از پرچم نگاه واقع گرایانه می زدند، به این جمع بندی رسیدند که ما پیروز نخواهیم شد!»

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …