خانه / اخبار / کانون پتنت ایران، حامی مخترعین کشور

کانون پتنت ایران، حامی مخترعین کشور

یکی از مهم‌ترین الزامات و پیش‌نیازهای ورود محصولات دانش‌بنیان و فناورانه به بازارهای بین‌المللی، اطمینان از حفاظت از حقوق مالکیت فکری و تضمین حق مالکیت فناوران و شرکت‌ها بر آن‌ها است. این امر، با روند روزافزون جهانی‌سازی و افزایش قابل‌توجه تعاملات و همکاری‌های فناورانه در اقصی نقاط جهان، اهمیتی بیش‌ازپیش یافته است. از این رو، نظام‌های مالکیت فکری و به‌ویژه سیستم ثبت اختراع (پتنت)، برای ثبت رسمی این دستاورد‌ها و احراز مالکیت افراد بر نوآوری‏‌ها و ابتکاراتشان، در کشورهای مختلف ایجاد و توسعه یافته است.

 

از آنجا که عدم توجه به قوانین مالکیت فکری در بازار بین‌الملل، می‌تواند خسارات زیادی، از جمله افشا شدن فناوری در بازار هدف و یا مورد پیگرد قرار گرفتن از طرف رقبا و سازندگان محصولات مشابه را به همراه داشته باشد، حمایت از ثبت اختراع خارجی، می‌تواند یکی از راهکارهای رفع این چالش پیش روی مخترعین و شرکت‌های فناور ایرانی به شمار آید.

از مهم‌ترین مأموریت‌های کانون پتنت ایران، حمایت از ثبت اختراع در ادارات ثبت اختراع بین‌المللی است که مزایای متعددی، همچون عدم افشای نتایج ارزشمند حاصل از تحقیقات شرکت‌های دانش‌بنیان و یا پایان‌نامه‌های دانشجویی در قالب مقاله و نیز کمک به تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی پژوهشگران و نخبگان علمی و صنعتی در بر دارد.

به همین منظور و در راستای حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از مخترعانی که قصد دارند در دفا‌تر ثبت اختراع بین‌المللی اختراع خود را ثبت نمایند، حمایتی در قالب آیین‌نامه حمایت از ثبت اختراع خارجی صورت می‌گیرد.

مراحل ارزیابی ثبت اختراع خارجی  را می‌توانید در شکل زیر مشاهده نمایید:

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …