خانه / اخبار / ۱۵ درصد تماس‌های روزانه‌ اورژانس مزاحمت‌ تلفنی است

۱۵ درصد تماس‌های روزانه‌ اورژانس مزاحمت‌ تلفنی است

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز۱۰ الی ۱۵ درصد تماس‌های روزانه‌ اورژانس را مزاحمت‌های تلفنی عنوان کرد.

فرزاد رحمانی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز ملی اورژانس با اعلام این خبر گفت:ماموریت‌های کاذب سبب تعطیل شدن چندین ساعته‌ یک پایگاه شده و سلامت بیماران را در صورت نیاز به خدمات فوری اورژانس و احیای قلبی به خطر می‌اندازد.

وی با اظهار ناراحتی از رفتار برخی شهروندان که باعث هدر رفت انرژی و زمان ماموران اورژانس می شوند افزود: در بین افرادی که مزاحم اورژانس می شوند متاسفانه مشاهده شده است که یک نفر، ۱۲۰۰ بار مزاحم اورژانس شده است

رحمانی  ۱۰ الی ۱۵ درصد تماس‌های روزانه‌ اورژانس را مربوط به مزاحمت‌های تلفنی عنوان کرد و گفت: شماره‌های مزاحمان اورژانس توسط امور حقوقی، قوه قضاییه و امور ارتباطات زیرساخت، پیگیری و قطع می‌شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به زحمات طاقت فرسایی که موران اورژانس متحمل می شوند ادامه داد: در طی این چند ماه که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است ماموران اورژانس شبانه روزی تلاش می کنند و متاسفانه ۶۷ نفر از پرسنل اورژانس آذربایجان شرقی به کرونا مبتلا شده اند که هشت نفر از این تعداد بستری شده بودند. شهید عباس انصاری از پرسنل اورژانس سراب بود که حین انتقال بیمار از مهربان به شهرستان سراب به کرونا مبتلا شد و پس از هفته‌ها مبارزه با این بیماری به شهادت رسید.

رحمانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه همانند پایگاه‌های اورژانس سراسر کشور در اورژانس آذربایجان شرقی نیز با کمبود پرسنل مواجه هستیم، اظهار کرد: عمده مشکل ما نبود جای کافی برای احداث پایگاه‌های جدید در سطح کلانشهر تبریز است.

وی، احداث پایگاه اورژانس نزدیک بازار تبریز را یکی از الزامات برای کلانشهر تبریز عنوان کرد و گفت: در صورت بروز اتفاقی در یکی از تیم‌چه‌های بازار تبریز، انتقال بیمار با برانکارد چندان ممکن نبوده و نیازمند احداث پایگاه در این محل هستیم.

رحمانی  در ادامه اظهار کرد: اوژانس بانوان در تهران و شیراز وجود دارد، ما هم آماده راه اندازی اورژانس بانوان هستیم. مجوز ایجاد اورژانس بانوان امسال گرفته شده و اولین دوره آموزش تکنسین‌های خانم نیز آغاز شده است.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد: مقرر شده است پس از فارغ‌التحصیلی دانشجویان دوره‌ کاردانی فوریت‌های پزشکی، اورژانس بانوان نیز راه اندازی شود.

رحمانی  متذکر شد: در برخی موارد مانند ضرورت اخذ نوار قلبی از بیمار و سایر موارد و از جنبه‌ فرهنگی، همکاری بانوان با تکنسین خانم بهتر است و شاید از نظر دقت عمل نیز اینگونه بهتر باشد.

وی در ادامه تعداد استاندارد ایستگاه‌های پایگاه‌های اورژانس در استان را بر اساس برنامه ششم توسعه، ۴۵ پایگاه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بدون احتساب اورژانس روان و پایگاه‌های موتوری که بعدها افزوده شده‌اند، حدود ۲۸ پایگاه اورژانس وجود دارد که تلاش می‌کنیم تا پایان سال به ۳۲ پایگاه و تا پایان برنامه ششم توسعه به بیش از ۴۰ پایگاه برسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه، علت ۴۵ درصد از تماس‌ها را با اپراتور مرکز فوریت‌های پزشکی، تروما و تصادفات عنوان کرد و گفت: علت بقیه تماس‌ها نیز به بیماران قلبی، بیماران تنفسی، کرونایی و مسمومیت‌ها و سایر موارد مربوط بوده و ۷۵ الی ۸۰ درصد از بیماران به بیمارستان منتقل شده و ۱۵ درصد از آن‌ها در صحنه درمان می‌شوند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مرکز مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز در بخش دیگری از سخنانش از اختصاص آمبولانس‌های جدید به پایگاه‌های جدید و در دست احداث خبر داد و افزود: با آزادسازی ۱۱۰ دستگاه آمبولانس در سال ۹۷ از منطقه آزاد ارس و توزیع آن در پایگاه‌های اورژانس سطح استان، توانستیم نیاز به آمبولانس‌های جدید را تامین کنیم

وی ادامه داد: ۱۳ دستگاه آمبولانس بنز نیز به پایگاه های اورژانس جاده‌های صعب‌العبور اختصاص داده شد که این آمبولانس‌ها سال گذشته در بارش برف سنگین، کمک زیادی کرد.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …