خانه / اخبار / تولید 90 درصد سامانه های پدافند هوایی توسط متخصصان داخلی

تولید 90 درصد سامانه های پدافند هوایی توسط متخصصان داخلی

بیش از ۹۰درصد سامانه های پدافند هوایی به همت دانشمندان و جوانان متخصص داخلی طراحی و تولید شده است.

امیر سرتیپ دوم عباس عظیمی فرمانده پدافند هوایی شمال غرب کشور در نشست خبری که به مناسبت هفته پدافند هوایی برگزار شد با اشاره به قابلیت ها و توانمندی های پدافند هوایی گفت:منطقه پدافند هوایی شمال غرب کشور یکی از مناطق ۹گانه ارتش جمهوری اسلامی ایران است که ماموریت دارد از آسمان نیلگون پنج استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل وبخش بزرگی از زنجان و کردستان را حفظ و حراست نماید.

وی ادامه داد: در جهت حمایت و حفاظت از آسمان این مناطق و اجرای ماموریت خود انواع یگان های کشف، درگیری، انهدام ( سامانه های موشکی، توپخانه راداری و غیر راداری) و سامانه جمع آوری اطلاعات در مورد کشف تهدیدات هوایی گسترش داده شده است.

وی با اشاره به اینکه آسمان منطقه شمال غرب کشور به عنوان دروازه هوایی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود خاطرنشان کرد:منطقه شمال غرب کشور بیشترین پروازهای عبوری را به خود اختصاص می دهد چرا که دروازه هوایی جمهوری اسلامی ایران است.

فرمانده پدافند هوایی منطقه شمال غرب کشور با بیان اینکه سامانه هایی برای کشف ریزپرنده ها فعال شده است بیان کرد: طی دو سال اخیر رادارهایی جهت کشف ریزپرنده ها در منطقه پدافند هوایی شمال غرب کشور مستقر شده است که ماموریت این رادارها رصد پهبادهای کشورهای همسایه است که در خارج از مرزها فعالیت می کنند و اگر بخواهند به مرزهای ایران اسلامی وارد شوند با استقرار این رادارها اخطارهای لازم را دریافت کرده و از مرزهای هوایی ما فاصله می گیرند.

فرمانده پدافند هوایی شمال غرب کشور با اشاره به توان متخصصان داخلی در طراحی و ساخت سامانه های موشکی تصریح کرد: بیش از ۹۰درصد سامانه های پدافند هوایی به همت دانشمندان و جوانان متخصص داخلی طراحی و تولید شده است. در منطقه پدافندهوایی طراحی و تولید دو مدار عملیاتی در سطح منطقه گسترش یافته و به زودی شاهد گسترش سامانه انهدامی خواهیم بود.

عظیمی با اشاره به برنامه های برگزارشده در هفته دفاع مقدس خاطرنشان کرد:همزمان با هفته دفاع مقدس سامانه خلیج فارس با داشتن ۱۵۰۰کیلومتر برد راه اندازی می شود و تا پایان سال نیز سامانه راداری در حوزه کشف، انهدام، درگیری و جنگ الکترونیک راه اندازی می گردد.

فرمانده پدافند هوایی شمال غرب کشور با بیان اینکه متخصصان داخلی ما شعار ” ما می توانیم” را تحقق بخشیدند تصریح کرد: پدافند هوایی بعد از هشت سال دفاع مقدس در حوزه آموزش نیروهای متخصص و دانشمند داخلی با وجود همه کاستی ها در تحقق شعارجهش تولید و ما می توانیم تلاش کرد تا در این زمینه به خوداتکایی امنیتی برسد.

به همت دانشمندان جوان ایرانی به ۲۰نوع از انواع سامانه های کشف رادارها در بردهای مختلف را در اختیار داریم که پوشش هوایی داخل کشور فراسوی مرزها قرار دارد و یکی از نمونه های این رادارها، سامانه پسیو است که به بهره برداری عملیاتی رسیده است که ماموریت آن کشف و درگیری انواع موشک های دوش پرتاب مکانیزه،سامانه موشکی تاکتیکی برد کوتاه، برد متوسط و سامانه موشکی برد بلند است که دانش ساخت موشک برد بلند در اختیار دانشمندان کشورمان است.

عظیمی با بیان این‌که تنها شش کشور جهان، دانش ساخت موشک برد بلند را در اختیار دارند که ایران هم جزو این کشورهااست، افزود: به عنوان مثال، سامانه موشکی بردبلند باور ۳۷۳ که بسیار پیشرفته‌تر، پیجیده‌تر و باظرفیت و توانمندی خیلی بالاتر از مشابه کلاس خارجی است به دست جوانان کشور ساخته شده و در مدار عملیاتی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: پدافند هوایی در راستای دیدن و دیده نشدن به انواع شنود الکترونیکی، سامانه جمع آوری اطلاعاتی زمین پایه، هواپایه و راهبردی است که توسط متخصصان داخلی طراحی و تولید شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اقدامات پدافند هوایی شمال غرب کشور در مورد مقابله با کرونا اظهارداشت: با همه گیری ویروس کرونا اقدامات مقابله ای با کرونا ویروس ابلاغ شد و اقداماتی همچون پیشگیری، ضدعفونی و گندزدایی معابر شهری تبریز، آذرشهر، خسروشهر سردرود،شهرک اندیشه، روستای شیخ حسن، اسفهلان، آخولا، کردلر و سایر مناطق روستایی صورت گرفت و در کنار آن پایش خانه به خانه، کنترل تردد و استقرار تیم های ثابت با هماهنگی استانداری آذربایجان شرقی انجام شد.

عظیمی ادامه داد: در این راستا با تغییر کاربری خیاط خانه پدافند هوایی شمال غرب به دوخت ماسک ۶۰هزار عدد ماسک تولید شده است. و بعد از ابلاغ مقام معظم رهبری در جهت رزمایش کمک مومنانه بیش از پنج هزار بسته معیشتی و ۱۰هزار وعده غذای گرم در بین نیازمندان کمیته امداد توزیع شده است.

بیشترین گزارشات مردمی در مورد اشیای نورانی است

وی در ادامه با بیان این‌که مردم عزیز منطقه شمالغرب می‌توانند ازطریق شماره تماس ۳۴۳۰۱۴۶۰ موضوعات را با ما در جریان گذارند، ادامه داد: بیشترین موضوعات مطرح شده از سوی مردم از طریق این سامانه در رابطه با اشیای نورانی بوده که یا ماهواره و… بوده و یا مربوط به آزمایشات موشکی بوده‌ است. تاکنون در این رابطه نیز مورد خاصی نداشته‌ایم.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …