خانه / اخبار / ساخت دستگاه علوفه ُخرد کن اتوماتیک توسط مخترعان میانه ای

ساخت دستگاه علوفه ُخرد کن اتوماتیک توسط مخترعان میانه ای

دو مخترع جوان شهرستان میانه دستگاه علوفه خُرد کن تمام اتوماتیک با سیستم برشی شانه ای طراحی واختراع کردند.

یکی از پرکاربردترین ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی دستگاه علوفه  خُرد کنی است که کشاورزان برای ُخرد کردن انواع علوفه مانند یونجه،کاه  استفاده می کنند. تا کنون دستگاه های علوفه ُخردکنی متعددی  ساخته و مورد استفاده قرار گرفته است که هر کدام از آن در طول زمان تغییرات زیادی داشته اند.

حالا به همت دو جوان مخترع شهرستان میانه ( پیمان عبدی پور و فیروز پزشکی ) دستگاه علوفه ُخرد کن جدیدی  طراحی و ساخته شده است که نسبت به دستگاه های قبلی بسیار کامل تر و مجهز تر بوده و و به گفته مخترعان و سازندگان آن تمام عیوب موجود در دستگاه های مشابه، در این محصول بر طرف شده است.

با پیمان عبدی پور یکی از مخترعین این  دستگاه  و عضو انجمن مخترعین کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مخترع برگزیده جشنواره اختراعات رویش در سال 95، مخترع برتر کشور در جشنواره ایده های برتر در سال 95، دارنده مدال طلا مسابقات جهانی کشور کرواسی در سال 2014، متخرع برتر استان در سال 87، برگزیده جشنواره جهادگران علم و فناوری استان آذربایجان شرقی در سال 89، برگزیده جشنواره ایده های برتر پارک علم و فناوری استان در سال 89، به گفتگو نشسته ایم تا از ویژگی ها و مزایای این دستگاه سخن بگوید.

دستگاهی بسیار کم خطر

پیمان عبدی پورمخترع جوان میانه ای در گفتگو با خبرنگار علم و فناروی  با اشاره به ویژگی های این دستگاه گفت: دستگاه علوفه خُردکن تمام اتوماتیک با سیستم برشی شانه ای، کم صدا، قابلیت تنظیم برش علوفه در اندازه های مختلف را دارد. نسبت به نمونه های قبلی می توان گفت بسیار کم خطر است.

همچنین این دستگاه با کمک گرفتن از سیستم تغذیه اتوماتیک می تواند علوفه ها را به اندازه های دلخواه در حین عمل کردن دستگاه،برش داده و تنظیم کند (نیازی به خاموش کردن دستگاه نیست.)سیستم تغذیه ای اتوماتیک توسط تسمه نقاله باعث می شود علوفه ها به طور خودکار به زیر تیغچه ها کشیده شده و برش داده شوند.

وی ادامه داد: به علت استفاده از تیغچه ها شانه ای،هیچ گونه ضربه ای در دستگاه وجود ندارد تا باعث ایجاد سروصدا های وحشتناک شود. صدای تولید شده توسط این دستگاه قابل قبول برای یک سیستم مکانیکی است.استفاده از تسمه نقاله برای پیش راندن و تغذیه علوفه باعث می شود تا از هر گونه خطر احتمالی برای اپراتور دستگاه جلوگیری شود.

سیستم تبدیل حرکت و انتقال نیرو در این دستگاه توسط یک الکترو موتور و گیربوکس و متعلقات آنها بوده و الکترو موتور نیروی برق را به نیروی مکانیکی تبدیل و توسط تسمه و گیر بوکس انتقال می دهد.

عبدی پور با اشاره به اینکه این دستگاه برای اولین بار طراحی و ساخته شده است اظهارداشت: در مرحله دوم تولید، دو قسمت مهم این دستگاه را تغییر خواهیم داد.یکی انتقال حرکت توسط پیچ حلزون و یک پیچ پایه بلند به جای انتقال نیرو با چهار شاخ و میل گاردان می باشد.دیگری حرکت عمودی قیچی می باشد که به جای استفاده از بلبرینگ های کوچک از یک بوش ساچمه ای استفاده خواهیم کرد که این مکانیزم ها نیز جزیی از اختراع ما محسوب می شوند.

افزایش سرعت کار، کاهش هزینه

عضو انجمن مخترعین کشور با اشاره به اینکه دستگاه های مشابه و قدیمی باعث ناراحتی و اعتراض کشاورزان شده است خاطرنشان کرد:دستگاه علوفه خرد کردن تمام اتوماتیک با سیستم برشی شانه ای دستگاهی منحصر به فرد است که کار برش علوفه را به صورت اتوماتیک انجام می دهد وتحولی نو در عرصه کشاورزی و رفع مشکلات ایمنی به شمار می رود و باعث افزایش سرعت کار و کاهش هزینه های زمانی و مالی می شود.

مهم ترین هدف ایمنی جان کاربر و جلوگیری از نقص عضو

مخترع برتر استان در سال 87 در مورد مهم ترین هدف از طراحی و ساخت این دستگاه اظهارداشت: هدف این اختراع حذف مشکلات عمده ای بود که گریبان گیر دامداران و کشاورزان است. علوفه خردکن های موجود توسط گیوتین علوفه ها را می کوبند یا له می کنند که در هر دو مورد افت کمی و کیفی داریم،همچنین سرو صدای ناشی از برش گیوتین و سیستم های چرخشی در دستگاه های قدیمی وجود دارد که همه مشکلات با این اختراع از بین رفته است و به مهمترین هدف خود که ایمنی جان اپراتور دستگاه و جلوگیری از هر گونه نقص عضو بوده است رسیده ایم که کاهش مصرف برق ، برش به سایز دلخواه و راحتی در حمل و نقل نیز از دیگر اهداف ساخت این دستگاه است.

مخترع برتر کشور در جشنواره ایده های برتر سال 95  ادامه داد:نحوه عملکرد علوفه خرد کن های سنتی طوری بود که برای خرد کردن علوفه دو نفر نیاز بود یک نفر علوفه ها را می گرفت و دیگری آن ها را با تیغه یا گیوتین برش می داد. علوفه خردکن های مکانیکی که بعد از این سیستم سنتی وارد بازار شدند کار را آسان کرد ولی همچنان مشکل بزرگ یعنی نقص عضو و کوبیده شدن و له شدن علوفه توسط گیوتین مانده است گردو خاک موجود از این ضربات و صدای وحشتناک تولید شده توسط سیستم های چرخشی نیز از خصوصیات دستگاه های قدیمی به شمار می رود که در این سیستم جدید همه این مشکلات برطرف شده است.

 عبدی پور تصریح کرد : چون این دستگاه با سیستم حرکت توسط چرخ نقاله علوفه را به داخل دستگاه و نیز تیغچه ها هدایت می کند مشکل استفاده از دو نفر اپراتور را به یک نفر می رساند.

برای جلوگیری از کوبیده شدن و له شدن علوفه ها در این سیستم از سیستم تیغچه های شانه ای استفاده شده که برترین امتیاز دستگاه ما نسبت به دیگر دستگاه های تولید شده می باشد چرا که هیچ ضربه ای  برای برش در دستگاه ما وجود ندارد برش توسط حرکات افقی تیغچه ها انجام می گیرد حذف این مشکل باعث بر طرف شدن سرو صدای ناشی از برش و گردو خاک های ایجاد شده نیز می شود همچنین لرزش های ناشی از برش از بین خواهد رفت.

 حذف دیفرانسیل و متعلقات این سیستم نیز باعث کم شدن وزن نهایی محصول ما شده است دستگاه های موجود در بازار دارای وزن بیش از 240 کیلو گرم هستند در حالی که وزن دستگاه ما کمتر از 70 کیلوگرم هستند چرا که گیوتین هم دارای وزن زیادی می باشد در سیستم ما جای خود را به تیغچه ها داده است.

مخترع برگزیده جشنواره اختراعات رویش در سال 95 با بر شمردن مزایای این دستگاه  خاطرنشان کرد: 1-تعمیر و نگهداری آسان برای اپراتور2-هزینه پایین تعمیر و نگهداری3-استفاده از یک تسمه نقاله برای بیرون ریختن علوفه های بریده شده4- قابلیت نصب بر روی تراکتور برای حمل و نقل آسان و جابجایی های طولانی5- حذف ضربه های ناشی از گیوتین در سیستم های قبلی وجلوگیری در حین عملکرد دستگاه6- حذف سروصدای و لرزش های ناشی از برش7- استفاده از مکانیزم تسمه نقاله برای بیرون راندن علوفه های خرد شده8- ترکیب میل گاردان و چهارشاخ برای جابجا کردن و انتقال حرکت از دینام به قیچی برش و …مکانیزم منحصر بفردی است که در هیچ دستگاه مشابه از این سیستم استفاده نشده است.

مخترع جوان میانه ای در ادامه ،کاهش نیروی انسانی در هنگام برش علوفه، ایمنی بسیار بالا با توجه به استفاده از سیستم تغذیه به صورت تسمه نقاله ، افزایش چشمگیر سرعت کار و صرفه جویی در زمان

استفاده از قطعات استاندارد موجود در بازار،امکان برش علوفه های تر،نیمه تر و خشک، هزینه تمام شده بسیار پایین، قابلیت برش دارد نه شکستن  وله کردن را از دیگر مزایای این دستگاه عنوان کرد.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …