خانه / اخبار / امروز هیچ شهاب سنگی به زمین برخورد نمی کند

امروز هیچ شهاب سنگی به زمین برخورد نمی کند

این روزها شایعه برخورد شهاب سنگ به زمین نقل محافل فضای مجازی و حقیقی است در حالی که متخصصان علم اخترفیزیک و نجوم این شایعه را با قدرت و صراحت رد می کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی،این روزها شایعه برخورد شهاب سنگ به زمین نقل محافل فضای مجازی و حقیقی است در حالی که متخصصان علم اخترفیزیک و نجوم این شایعه را با قدرت و صراحت رد می کنند

شایعات فضای مجازی به آسمان، به دنیای ستارگان و کهکشان ها نیز رحم نمی کند و افرادی نیز در فقدان داشتن سواد رسانه ای این شایعات را باور کرده و آنها را بازنشر می کنند.

این روزها شایعه برخورد شهاب سنگ به زمین نقل محافل فضای مجازی و حقیقی است در حالی که متخصصان علم اخترفیزیک و نجوم این شایعه را با قدرت و صراحت رد می کنند.

برخورد شهاب سنگ امکان پذیر نیست

بر اساس شایعات منتشر شده امروز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت شهاب سنگ”  Qr21998-52768 ” از کنار زمین عبور کرده و به آن برخورد می کند. در حالی که متخصصان می گویند فاصله این شهاب سنگ تا زمین در نزدیکترین حالتش بیش از ۱۶ برابر فاصله زمین تا ماه است و برخورد شهاب سنگ به زمین امکان پذیر نیست.

دکتر محسن جواهریان استاد نجوم مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک مراغه در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری  با رد همه شایعات گفت: امروز چهارشنبه  ۱۰ اردیبهشت این شهاب سنگ ساعت ۹ و ۵۶ دقیقه صبح – زمان جهانی-  از کنار زمین عبور می کند و طبق محاسبات و برآوردهای علم نجوم امکان برخورد با کره زمین از فاصله ۶/۳ میلیون کیلومتری زمین و این شهاب سنگ نزدیک صفر است.

این شهاب سنگ تقریبا از ۱۶ برابری فاصله زمین تا ماه خواهد گذشت

وی با اشاره به اندازه شهاب سنگ ها گفت: معمولا شهاب سنگ ها کوچک هستند و نوعی از آنها با نام شهاب که در بارشهای شهابی دیده می شوند زمانی که وارد جو زمین می شوند می سوزند و یا در حد چند سانتی متر می شوند.

دکتر جواهریان افزود: بحث شهاب سنگ ها موضوع عجیبی نیست بسیاری از شهاب سنگ ها از هر چند سال یک بار از کنار زمین عبور می کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مراغه اظهار داشت: اگر این شهاب سنگ را به شکل کره در نظر بگیریم شعاع آن از این مرتبه یک کیلومتر است و اگر فاصله زمین تا ماه را تقریبا برابر با ۳۸۴ هزار کیلومتر در نظر بگیریم محاسبات نشان می دهد که این شهاب سنگ تقریبا از ۱۶ برابری فاصله زمین تا ماه خواهد گذشت و احتمال برخورد شهاب سنگ با زمین بسیار بسیار ضعیف است.

سرعت شهاب سنگ در مدار  ۸ الی ۹ کیلومتر بر ثانیه

دکترجواهریان سرعت شهاب سنگ در مدارش را  ۸ الی ۹ کیلومتر بر ثانیه ذکر کرد و افزود: این شهاب سنگ بدون هیچ خطری از اطراف زمین عبور می کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان برخورد شهاب سنگ ها به زمین وجود دارد یا خیر افزود: بله امکان برخورد شهاب سنگ ها به زمین وجود دارد ولی در این نمونه خاص که امروز به مدار زمین نزدیک شده و عبور می کند امکان برخورد وجود ندارد.

وی ادامه داد: این شهاب سنگ از فاصله ۳۰هزار کیومتری زمین عبور می کند که فاصله نسبتا نزدیکی با زمین است.

استاد مرکز اخترفیزیک مراغه در بخش دیگری از صحبت های خود از بارش شهابی برساوشی سخن گفت و افزود:  در تابستان شاهد بارش های شهابی برساووشی هستیم. شهابها بسیار کوچک هستند و وقتی در جو زمین می افتند می سوزند و از خودشان روشنایی ساطع می کنند که اگر انسان در یک محیط خارج از مناطق شهری بوده و نظاره گر آسمان باشد به راحتی می تواند این دنباله های ناشی از سوختن اجرام را در آسمان ببیند.

گزارش: معصومه درخشان

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …