خانه / اخبار /  اختراع « دستگاه تسریع جوانه زنی با امواج میکروفرکانسی» توسط استادان دانشگاه مراغه

 اختراع « دستگاه تسریع جوانه زنی با امواج میکروفرکانسی» توسط استادان دانشگاه مراغه

« دستگاه تسریع جوانه زنی با امواج میکروفرکانسی» توسط اعضای هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه مراغه اختراع و ثبت شد.

به گزارش  روابط عمومی سازمان بسیج علمی و پژوهشی آذربایجان شرقی،این دستگاه توسط دکتر امین عباسی و دکتر امین حاضر وظیفه اعضای هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه مراغه به ثبت سازمان اسناد و اماک کشور رسیده است.

دکتر امین عباسی عضو هیأت علمی گروه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی دانشکده کشاورزی به همراه دکتر امین حاضر وظیفه عضو هیأت علمی گروه مکانیک بیوسیستم دانشکده کشاورزی موفق به ثبت اختراع دستگاه تسریع جوانه زنی با امواج میکروفرکانسی شدند.

دکترامین عباسی یکی از محققین و مخترعین این دستگاه گفت: یکی از عوامل دستیابی به عملکرد بالا در واحد سطح، بالا بردن درصد و سرعت جوانه‌زنی بذور و استقرار مناسب‌تر گیاهچه‌های گیاهان زراعی می‌باشد.

وی افزود : مایکروویو از امواج الکترومغناطیسی به شمار می‌رود که به ترتیب دارای طول موجی در محدوده­ی m ۱ تا mm ۱ می‌باشد. با توجه به یافته‌های پیشین در این محدوده‌ فرکانسی انرژی نمی‌تواند در مدار سیمی انتقال یابد و باید در فضا با استفاده از هادی امواج منتقل شود.

عباسی ادامه داد : وقتی که بذر تحت تأثیر تشعشع مایکروویو قرار می گیرد میدان الکترومغناطیسی در داخل بذر ایجاد می گردد که اثر این میدان در نتیجه وجود رطوبت در داخل بذر، بدلیل پدیده چرخش دو قطبی و هدایت یون ها به حرارت تبدیل میگردد.

برآیند این امر را می‌توان در افزایش در دسترس قرارگیری مواد آندوسپرم برای رویان و افزایش درصد و سرعت جوانه‌زنی بذور مشاهده کرد. افزایش عملکرد در واحد سطح و به دنبال آن افزایش سود اقتصادی کشاورزان به صورت مستقیم با بالا رفتن درصد و سرعت جوانه‌زنی بذور در ارتباط می‌باشد. این دستگاه دارای قابلیت استفاده در مراکز تحقیقاتی، مراکز اصلاح بذور گیاهان زراعی و مراکز بوجاری و فروش بذر را دارد.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …