خانه / اخبار / 《آچار پین دار خورشیدی》، به منظور سهولت در تنظیم و محوریابی توپ 23 میلیمتری طراحی و ساخته شد

《آچار پین دار خورشیدی》، به منظور سهولت در تنظیم و محوریابی توپ 23 میلیمتری طراحی و ساخته شد

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی استان آذربایجان شرقی؛  زو-۲۳، به نوعی توپ پدافند هوایی دولول کالیبر ۲۳ میلی‌متری است که توسط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۶۰ ساخته و عرضه شد.

 

مکانیزم شلیک این مسلسل متشکل از دو لوله به قطر ۲۳ میلی‌متر می‌باشد که در مجاورت یکدیگر قرار دارند و هم‌زمان فعالیت می‌کنند.

 

این سلاح به عنوان یک سلاح ضدهوایی کوتاه برد با برد مفید تا دو و نیم کیلومتر از دهه ۱۹۶۰ تاکنون در بسیاری از کشورها و درگیری‌ها استفاده شده‌است.

 

اما یکی از ایراداتی که همواره برای استفاده کنندگان از این سلاح مطرح بود و سرعت عمل را در محوریابی از آنان سلب می کرد، تنظیم پیچ خورشیدی بود.

خسرو رزمی، مخترعی است که توانسته با تحقیقات خود در مورد این سلاح، آچاری را طراحی کند که محوریابی  این سلاح را سرعت ببخشد.

 

وی در مورد اختراع خود می گوید: “پیش تر آچار مورد استفاده در این نوع سلاح چون ماهکی بود در پیچ خورشیدی به سختی جا گیری شده و آن را احاطه نمی کرد و از روی پیچ رد می شد.”

 

این پژوهشگر سلاح های نظامی ادامه می دهد: ” آچار پین دار خورشیدی که در حال حاضر آن را طراحی کرده ام، نیازی به جدا شدن از پیچ را ندارد و روی آن ثابت می ماند و به خاطر امکاناتی که این آچار دارد می توان آن را به سهولت به چپ و راست حرکت داد.”

 

وی با اشاره به طرح های دیگر خود در مورد توپ ۲۳ میلی متری، ابراز داشت: ” چند طرح دیگر در رابطه با این سلاح طراحی شده و در مراحل ساخت است.”

 

رزمی در پایان با قدردانی از زحمات و راهنمائی های اساتید خود گفت: ” از رزمنده ۸ سال دفاع مقدس، جناب آقای حمزه نظامی خواه و مهندس رسول علیپور کارشناس پدافند هوائی که مرا در طراحی و ساخت این طرح یاری کردند، کمال تشکر و قدردانی را دارم.”

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …