خانه / اخبار / اجرای طرح تحقیقاتی ارتباط بین مغز و کامپیوتر (BCI) و سيستم الکترواکولوگرافي (EOG) برای کنترل سیستم های الکترونیکی در مرکز رشد مهندسی پزشکی

اجرای طرح تحقیقاتی ارتباط بین مغز و کامپیوتر (BCI) و سيستم الکترواکولوگرافي (EOG) برای کنترل سیستم های الکترونیکی در مرکز رشد مهندسی پزشکی

تیم تحقیقاتی مرکز رشد مهندسی پزشکی بر روی پروژه کنترل سیستم های الکترونیکی با استفاده از رابط بین مغز و کامپیوتر (BCI)و الکترواکولوگرافي (EOG) فعالیت می کنند و هدف ارایه یک محصول برای کمک به افراد معلول جهت کنترل وسایل جانبی از طریق این سیگنال ها می باشد.

آقازاده در گفتگو با خبرگزاری سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان گفت: ارتباط بین مغز با کامپیوتر با عنوان BCI شناخته می‌شود یک راه تعامل با محیط پیرامون بدون بکارگیری واسط عضلانی می باشد. برای این منظور فرمان‌های صادر شده از مغز به صورت بدون واسط به یک عملگر مانند رایانه ربات یا یک پروتز هوشمند انتقال داده می‌شود تا کاربر با کنترل آن با محیط خارج ارتباط برقرار کند. در این سیستم سیگنال‌های مغزی از طریق هدست دریافت کننده سیگنال، دریافت می‌شود که این ارتباط بین هدست و کامپیوتر از طریق بلوتوث با کامپیوتر می باشد این سیگنال‌ها توسط نرم افزار نوشته شده در کامپیوتر پردازش می‌شوند و به سیگنال‌های مختلف دسته بندی می‌شوند.

 مسئول مرکز رشد مهندسی پزشکی عنوان کرد، روش هاي متناوبي جهت موقعيت يابي چشم وجود دارد. متداول ترين روش ها شامل استفاده از دوربين و يا سيستم شنونده هوشمند است و يا کمک از هندسه معکوس براي تعيين کردن موقعيت دقيق کاربر است. بسياري از سيستم ها از دوربين هاي مادون قرمز حساس جهت حرکات چشم استفاده مي کنند.

هدف ما پي بردن به پتانسيل دروني الکترواکولوگرافي است. EOG حرکت غير ارادي چشم می باشد سيستم جداسازي کنترل EOG، بر اساس ضوابط ثبت شده توسط پتانسيل دو قطبي و پتانسيل قرنيه شبکيه اي است. ميانگين ولتاژ تغييرات در انسان نسبت به موقعيت چشمي در EOG بين 0.05 تا 3.5 میلی ولت است. چشم انسان يک دو قطبي الکترونيکي است که قطب منفي آن در قعر چشم و قطب مثبت آن در قرنيه واقع شده است. در حال حاضر عمده استفاده از سيستم EOG، در تشخيص عصب دهليزي و مشکلاتي از اين قبيل است که در کلينيک ها و درمانگاه ها است.

   این محقق عنوان کرد: نرم افزار نوشته شده در این مرکز توسط تیم تحقیقاتی سیگنال‌های مغزی و چشمی را دریافت کرده و متناسب با نوع سیگنال در جدول دیتابیس ذخیره کرده و بعد از پردازش و طبقه بندی سیگنال از طریق رابط بی سیم به سیستم کنترل ارسال می‌کند.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …