خانه / uncategorized / مروری بر ابعاد علمی زندگی شهید دکتر مصطفی چمران

مروری بر ابعاد علمی زندگی شهید دکتر مصطفی چمران

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج علمی استان آذربایجان شرقی،  شهید مصطفی چمران مجاهد و دانشمند خستگی ناپذیری بود که در ۳۱ خرداد ماه سال ۱۳۶۰ در منطقه دهلاویه به شهادت رسید و امام خمینی(ره) طی پیام تسلیتی میفرمایند؛

 

شهادت انسان ساز سردار پرافتخار اسلام، و مجاهد بیدار و متعهد راه تعالی و پیوستن به «ملاء اعلی»، دکتر مصطفی چمران را به پیشگاه ولیعصر ارواحنا فداه تسلیت و تبریک عرض میکنم….ملت شهیدپرور ما سربازی را از دست داد، که در جبهه های نبرد با باطل، چه در لبنان و چه در ایران، حماسه می آفرید و سرلوحه مرام او اسلام عزیز و پبروزی حق بر باطل بود. او جنگجویی پرهیزگار و معلمی متعهد بود، که کشور اسلامی ما به او و امثال او احتیاج مبرم داشت.چمران عزیز با عقیده پاک خالص غیروابسته به دستجات و گروههای سیاسی، و عقیده به هدف بزرگ الهی، جهاد را در راه آن از آغاز زندگی شروع و به آن ختم کرد. او در حیات، با نور معرفت و پیوستگی به خدا قدم نهاد و در راه آن به جهاد برخاست و جان خود را نثار کرد. او با سرافرازی زیست، و با سرافرازی شهید شد و به حق رسید.”

شهید مصطفی چمران پس از اتمام تحصیلات خود را در رشته کارشناسی الکترومکانیک در سال ۱۳۳۶ در دانشگاه فنی تهران که از شاگردان ممتاز مهدی نیز بود، بورس شد و به آمریکا رفت و در دانشگاه ای اند ام تگزاس، کارشناسی ارشد مهندسی برق_الکترونیک را به پایان رساند و موفق به کسب دکتری در رشته فیزیک پلاسما و الکترونیک در دانشگاه برکلی ایالت کالیفرنیا شد.

 

رساله او در دکتری به فيزيك پلاسما و مگنترونها اختصاص داشت كه در ضمن رساله دكتراي تحقیقاتی تحت عنوان «باريكه الكترون در مگنترون با كاتد سرد» انجام داد که وی را جز دانشمندان معتبر دنیا کرد و  تئوري مگنترون در سال 1921 با استفاده از رابطه هال در قسمتی از مقدمه این پایان نامه پايه ‌گذاري شد.

 

مطالعه‌ ساختارهاي راديو فركانس براي توليد باريكه‌هاي الكتروني توان بالا و بررسي آندهاي مربوط به آن‌ ها  بخشي از اين رساله بود و او در قسمتی از پايان‌نامه خود با اشاره به اينكه تحقيقات دكتري وي در ادامه مطالعات عملي هارتمن و هواگ در آزمايشگاه تحقيقات الكترونيك دانشگاه كاليفرنيا انجام شده، آورده است: ” در اين رساله بيشتر بر مگنترون ايستا با آند هموار تأكيد شده است، بررسي مگنترون با آند هموار چه از لحاظ نظري و چه از لحاظ آزمايشگاهي مسأله‌ ساده‌ اي نيست، به علاوه به دليل مزاياي زياد كاتد سرد نسبت به كاتد گرم از اين گونه كاتد استفاده شده است و در كاتدهاي سرد انتشار ثانويه‌ي منبع اصلي، الكترون است. پس سطح كاتد سرد پخش كننده‌ مي‌تواند خيلي بزرگ‌تر از سطح كاتد معمولي گرم شده باشد.”

 

در سال های ۱۹۶۰ و هنگامی که او در آمریکا بود در یکی از آزمایشگاه های ناسا استخدام شد و در موسسه پژوهشی بل که از بزرگترین موسسات پژوهشی آمریکا بود تا سال ۱۹۶۷ مشغول بود و همزمان با آن شاخه برون مرزی نهضت آزادی ایران و اولین انجمن اسلامی دانشجویان ایران در کالیفرنیای آمریکا را با همراهی و کمک دکتر علی شریعتی، ابراهیم یزدی و صادق قطب زاده راه اندازی کرد که خاطر این قبیل فعالیت ها بورسیه وی توسط رژیم پهلوی قطع شد.

یکی از دوستان و مبارزان لبنانی چمران زمانی که علت آمدن او از آمریکا را جویا میشود، چمران می گوید؛ من از آتش فرار کرده‌ام و علاقه ای ندارم در پیشرفت های نظامی آمریکا دخیل باشم، انگار او جزو پنج متفکر مسلمانی بود که در پروژه گسترش و پیشرفت سلاح‌های آمریکایی باید شرکت می‌کرد.

او همزمان با زبان فارسی به زبان‌های عربی، ترکی، فرانسوی، انگلیسی و آلمانی مسلط بود و در کنار دانش، به هنر هایی مانند نقاشی رنگ و روغن نیز توجه داشت که امروزه چندین تابلو نقاشی در موزه ای که برای وی اختصاص یافته موجود است.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …