خانه / اخبار / اختراع سیستم دارویی هوشمند برای درمان سرطان

اختراع سیستم دارویی هوشمند برای درمان سرطان

اختراع سیستم دارویی هوشمند برای درمان سرطان با استفاده از شیمی درمانی و لیزر درمانی عرضه شده که با کمترین آسیب به سلول های سالم قادر به درمان بیماری سرطان است.

به گزارش خبرگزاری سازمان بسیج علمی از آذربایجان شرقی:

بیماری سرطان، بیماری که با شنیدن اسمش  ما را یاد درد های مزمن و درمان به صورت شیمیایی می اندازد .  بیماری خطرناکی که با کم توجهی و درمان به موقع می تواند به راحتی جان فرد بیمار را بگیرد . سرطان یک اصطلاح عمومی برای گروه بزرگی از بیماری هایی است که از متاستاز سلول های غیر طبیعی ارگان های بدن ناشی شده است و متأسفانه یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در جهان محسوب میشود و پس از گذشت قرن ها پزشکان و بیماران در سراسر جهان روش هایی را برای تشخیص و شکست بیماری سرطان ارائه کرده اند.

در روش های تشخیص جاری بر پایه شیمی درمانی با مشکلاتی از قبیل مقدار نا مناسب داروی تجویز شده در محل بیماری واکنش های طاقت فرسای ناسازگاری دارو و در آخر مقاومت دارویی بافت سرطانی مواجه هستیم از این رو یافتن روش های جدید و کم خطر تر برای درمان این بیماری اهمیت ویژه ای خواهد داشت.

یکی از ایده های نو در این حیطه استفاده همزمان شیمی _ لیزر درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی با کاهش عوارض جانبی می باشد در کار تحقیقی ارایه  شده برای رسیدن به این هدف ابتدا پلیمر های حساس به PH با روش های پلیمریزاسیون کنترل شده سنتز و این پلیمر هوشمند بر رویی نانو کره و نانو میله های طلا قرار می گیرند سپس بارگذاری داروی دوکسوروبیسین و متاتروکسات انجام گردیده و این سیستم دارویی با توجه به اینکه حساس به عوامل محیطی میباشد و همچنین قادر به کنترل از بیرون بدن و با استفاده از لیزر درمانی بیشترین رهش دارو در بافت سرطانی بدون آسیب زدن به سلول های سالم را انجام داد.

دکتر فریده محمودزاده محقق و استاد دانشگاه اهل شهر مرند راه درمان بیماری سرطان با ترکیب همزمان شیمی درمانی و لیزر درمانی را یافته است. بر اساس مطالعات و پژوهش‌های  صورت گرفته، این محقق برای اولین بار در جهان سیستم دارویی هوشمندی را برای درمان سرطان با استفاده از شیمی درمانی و لیزر درمانی عرضه کرده است که با کمترین آسیب به سلول های سالم قادر به درمان بیماری سرطان است.

معرفی طرح

اختراع من تولید مایسل های پلیمری هوشمند بر پایه نانو مواد حاوی طلا در جهت تشخیص و درمان سرطان به روش شیمی _ لیزر درمانی است.

در این پروژه تحقیقاتی و رساله دکتری که تحت سرپرستی و مدیریت دکتر مجتبی عباسیان استاد شیمی پلیمر دانشگاه پیام نور تبریز انجام شد، موفق به تولید سیستم های هوشمند دارویی شدیم و در اجرای این طرح تحقیقاتی همکارانی از دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا و مرکز تحقیقات علوم دارویی تبریز با تیم پژوهشی ما همکاری داشتند.

این طرح در صنایع داروسازی دانشگاه های علوم پزشکی، مراکز تحقیقات پزشکی و دانشگاهی و مراکز پژوهشی بیمارستان ها کاربرد دارد و به نیاز های آنان پاسخگو میباشد.

نیازها برای تجاری سازی

از نیاز های لازم برای تجاری سازی این ایده و کسب ثروت از آن نیاز به امکانات لازم برای تست ماده سنتزی بر روی موش های آزمایشگاهی و خرگوش و در انتها تست بر روی انسان  است

امکانات و کمبود های موجود

از امکانات و کمبود های موجود میتوان به نبود دستگاه لیزر پالسی و پیوسته با طول موج های مختلف _ دماسنج های خیلی حساس در حد نانو ثانیه امکانات لازم برای انجام تست های درون تن بر روی موجودات زنده اشاره کرد.

نجات  از پوچی و بیهودگی

تحصیلات و مطالعه و پژوهش باعث به روز شدن انسان شده و او را از پوچی و بیهودگی نجات می دهد ، گفت : انسان تحصیل کرده نسبت به خانواده خود و اطرافیان دید روشن تر و بهتری داشته و در توسعه و تحکیم بنیان‌های اساسی خانواده و آینده آن تاثیر بهتری دارد.

حمایت از پژوهشگران

امیدوارم مسئولین در تمامی رده ها با حمایت از پژوهشگران جوان و ایجاد امکانات و تامین شغل  برای آنان باعث افزایش اعتماد به نفس جوانان کشور شده و از پدیده فرار مغزها جلوگیری نمایند ، چرا که جوانان ایرانی قطع یقین جزو بهترین و باهوش ترین جوانان و تحصیل کرده ها در دنیا هستند .

حمایت از اجرای طرح

دانشگاه پیام نور واحد تبریز و مرکز تحقیقات کاربردی دارویی دانشکده علوم پزشکی تبریز از طرح حمایت و زمینه را برای اجرای طرح فراهم کردند.

موجبات پیشرفت نخبگان

فعالیت علمی نهاد های دولتی و بسیج باید هزینه های بیشتری را برای فراهم آوردن امکانات لازم در اختیار نخبگان قرار دهد و با نهاد دولتی، مرکز تحقیقاتی در این زمینه تاسیس کند و در اختیار نخبگان قرار دهد.

برنامه برای آینده

قصد دارم با مراکز رشد، مرکز تحقیقات علوم نوین پزشکی تبریز و دانشگاه پیام نور واحد تبریز برای انجام کارهای درون تن در جهت کاهش سلول های سرطانی به صورت هدفمند و تصویر برداری مولکولی از تومور های در حال رشد با استفاده از ترکیب سنتزی جدید برای ادامه فعالیت های علمی و پژوهشی خود اقدام کنم.

انتظار از مسئولین

از مسئولین انتظار استخدام، حمایت مالی از قشر نخبگان و فراهم کردن بستر مناسب برای پیشرفت آن ها را دارم و دولت بیشتر از این میتواند از نخبگان، مخترعان و محصولات تولید کنندگان داخل حمایت کند.

توصیه به جوانان

به جوانان توصیه میکنم با مسایل ومشکلات کشورمان آشنا شوند و تلاش و پشتکار برای رفع مشکلات به نحوی که منجر به تولید محصولات مفید گردد را داشته باشند.

سخن ناگفته

در پایان جا دارد از همسرم جناب آقای حسن محمدی و اساتید محترم جناب آقای دکتر مجتبی عباسیان، خانم دکتر صالحی، آقای دکتر احمد امیر شقاقی، که من در اجرای این پروژه یاری کرده اند سپاس گزاری کنم.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …