خانه / دسته‌بندی نشده / ساختار های بومی انعطاف لازم برای حل مشکلات کشاورزی را ندارند

ساختار های بومی انعطاف لازم برای حل مشکلات کشاورزی را ندارند

ساختار های بومی به گونه ای ایجاد شده است که انعطاف لازم برای حل مشکلات کشاورزی را ندارد و بسیج به قصد پر کردن این خلا جدا از ساختار ها و ابلاغیات رسمی در فضایی آزاد کارگروه کشاورزی را تشکیل داده است تا به نقاط ضعف و قوت موجود و یا فیدبک ها بپردازد تا ایرادات را یافته و با روحیه ای جهادی و فرا سازمانی رفع کند.

 

به گزارش خبرگزاری سازمان بسیج علمی از آذربایجان شرقی: حسین جهانگیری با اشاره به این که اگر بخواهیم در حوزه کشاورزی و یا در هر حوزه دیگری رشد کنیم و عیب های موجود را بیابیم نیازمند علم هستیم اظهار کرد: تمامی مشکلات و مسائل ما قابل حل است به شرطی که به علم و عقل رجوع کنیم که امروزه نیز از نیاز های ضروری کشور ما است.

وی با بیان آیه ۳۳ سوره شریفه الرحمن ابراز کرد: همانطور که در این آیه اشاره شده است، نمی توانیم از اقطار آسمان ها و زمین عبور کنیم مگر با سلطان که امیرمونان نیز فرموده اند علیهما بلسلطان که ناشدنی ترین امور مانند عبور از اقطار آسمان ها و زمین نیز با سلطان و یا همان علم ممکن است.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری با تاکید بر این که استعداد ها و ظرفیت ها در حوزه کشاورزی قابل توجه است تصریح کرد: قطعا میتوانیم از این ظرفیت ها در این حوزه استفاده کنیم چنان که امنیت غذایی وابسته به کشاورزی است و باید به این ظرفیت توجه کنیم و داشتن این ظرفیت جز مزیت های استانی ما است.

وی  با اشاره به این که استفاده از ظرفیت های صنعتی در راستای بهبود وضعیت کشاورزی اهمیت دارد افزود: موضوع صنعت مشکلات بسیاری از جمله بحث ارتباط دانشگاه با صنعت و یا ارتباط علم با صنعت را دارا است که باید این دو با هم تلفیق شوند البته در دانشگاه های ما بخش ارتباط با صنعت وجود دارد اما نمیتواند به نقش خود عمل کند.

جهانگیری با بیان اینکه در حوزه پزشکی توانسته ایم  تا حدودی موفق شویم گفت: سیستم و ساختار در وزارت بهداشت و درمان به گونه ای تعریف شده است  که  دانشگاه در اختیار بیمارستان و هم چنین بیمارستان در اختیار دانشگاه است و دانشجویان ضمن آموزش دروس تئوری به صورت عملی نیز کار انجام میدهند.

وی با اشاره به بحث هایی مانند مدیریت منابع آب، عرضه محصولات کشاورزی و کم شدن تعداد کشاورزان خاطرنشان کرد: ساختار های بومی به گونه ای ایجاد شده است که انعطاف لازم برای حل این مشکل را ندارد و بسیج به قصد پر کردن  این خلا جدا از ساختار ها و ابلاغیات رسمی در فضایی آزاد کارگروه کشاورزی را تشکیل داده است تا به نقاط ضعف و قوت موجود و یا فیدبک ها بپردازد تا ایرادات را یافته و با روحیه ای جهادی و فرا سازمانی رفع کند.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری ادامه داد: بسیج فراسازمانی است و در بطن سازمان ها است و خود را مختص به یک سازمان نمیداند و با این ساختار باید مشکلات را بررسی کنیم و با توجه به این که استان ما مستعد کشاورزی است باید عوامل موثری مانند آمایش سرزمینی ، الگو های کشتی و یا بازار فروش را بررسی کنیم تا مشکلات این حوزه را رفع کنیم.

وی با اشاره به تدابیر در حوزه صنعت گفت: از تدابیر سازمان بسیج علمی در حوزه صنعت حرکت به سمت محصول محور بودن است که در این راستا محصولات دانش بنیان را به سمت تجاری سازی، کار آفرینی و اشتغال زایی سوق می دهیم.

جهانگیری با تاکید بر این که طرح ها به سمت طرح های محصول محور، دانش بنیان و تجاری حرکت کند که ایجاد اشتغال کند افزود: بعضا طرح هایی را دریافت می کنیم که در مرز دانش است و بسیار قابل تحسین است اما بعضا مشاهده می شود که دانشگاه ها به سمت طرح های تئوریک حرکت کرده اند که در اثر این کار رتبه ۱۵ جهان در ارائه مقالات علمی را دارا هستیم اما به منفعت این مقالات به جامعه فکری نشده است همچنان که رتبه بسیار پایینی را در عرصه فن آوری داریم و باید با شناسایی این خلا ها نسبت به رفع آن ها اقدام کنیم

وی با تصریح کرد: طرح ها تا زمانی که پیاده نشده است بی ثمر است و زمانی اثر بخشی دارد که در سطح جامعه به کار گرفته شود و در جامعه هدف که جامعه استانی است پیاده نشود کار بی ثمر است.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری با تاکید بر به کار گیری و استفاده از طرح ها در راستای ایجاد اشتغال گفت: سیری از فارغ التحصیلان رشته کشاورزی که بیشترین بیکاری در بین فارغ التحصیلان را دارا است که بتوانیم طرح ها را به سمت اشتغال زایی سوق دهیم میتوانند این فارغ التحصیلان از آن ارتزاق کنند و طبق فرمایش مقام معظم رهبری چرخه تولید و تبدیل به محصول تجاری و تبدیل به ثروت را نشان دهیم که قابل تحقق است.

همچنین ببینید

افتتاح بانک ژن گیاهی در دانشگاه تبریز

پروژه به‌نژادی مولکولی، به‌نژادی سریع و بانک ژن گیاهی در دانشگاه تبریز افتتاح شد. سیدابوالقاسم …