خانه / اخبار / ساخت دستگاه فیزیوتراپی برای درمان آسیب دیدگی مفصل مچ پا توسط مخترع بسیجی

ساخت دستگاه فیزیوتراپی برای درمان آسیب دیدگی مفصل مچ پا توسط مخترع بسیجی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از استان آذربایجان‌شرقی؛ دستگاه‌های فیزیوتراپی و توان‌بخشی برای درمان مفاصل آسیب‌دیده در کلینیک‌ها و مراکز درمانی نقش بسیار مهمی دارند که در این رابطه میلاد طوقدار مخترع بسیجی و عضو سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان آذربایجان‌شرقی موفق به طراحی و ساخت دستگاه فیزیوتراپی برای درمان آسیب‌دیدگی مفصل مچ پا شده است.

میلاد طوقدار انشجوی کارشناسی مکانیک دانشگاه ازاد تبریز ، پژوهشگر مرکز تخصصی مهندسی پزشکی پارک علم و فناوری استان آذربایجان‌شرقی و عضو سازمان بسیج علمی استان آذربایجان‌شرقی می‌باشد که خبرنگار ما با وی گفتگویی را انجام داده که در ادامه به آن می‌پردازیم:

کاربرد و مزایای دستگاه

این مخترع بسیجی با اشاره به نیاز صنعت پزشکی به دستگاه ساخت خود گفت: با توجه به شایع بودن آسیب‌دیدگی مفصل مچ پا به خاطر درگیر بودن این عضو در اکثر فعالیت‌های اشخاص اعم از ورزش، کار و یا فعالیت‌های عادی روزانه افراد و همچنین با توجه به اینکه فیزیوتراپی در بسیاری از اختلالات و بیماری‌های دستگاه عصبی-عضلانی-اسکلتی کاربرد دارد، بنده دستگاه فیزیوتراپی مچ پا طراحی و ساخت را طراحی و ساختم.این دستگاه پس از عمل جراحی به منظور از بین بردن درد، افزایش گردش خون عمومی اندام، کاهش ادما، بهبودی وضعیت مفاصل غضروف های سینوویال، تاخیر ایجاد کردن در آتروفی عضله، کاهش خشکی و جلوگیری از کوتاهی و چسبندگی مورد استفاده قرار می گیرد.

طوقدار با اشاره به مزایای این دستگاه افزود: این دستگاه نسبت به دستگاه‌های دیگر قیمت پایینی داشته و تمام قطعات بکار رفته در این دستگاه بومی و ساخت داخل می‌باشد. همچنین شایان ذکر است که این دستگاه مشابه خارجی دارد ولی با قیمت بسیار بالا در بازار عرضه می‌شود. مشابه خارجی با تغییرات زاویه و وزن و قیمت دستگاه وجود دارد متناسب با وضعیت ساختار داخلی بیمارستان های کشور ساخته شده است.

عدم تطابق پژوهشها در  با نیازهای مردم

وی در ادامه افزود: خوشبختانه کشور ما از در اکثر عرصه‌های علمی و فنی دارای پتانسیل فنی و علمی خوبی هست که متأسفانه پژوهشگران و محققان ما بدون توجه به نیازهای صنعتی و خدماتی جامعه روی به تحقیقات و پژوهش‌هایی می‌نمایند که نفعی برای جامعه و کشور نداشته و نتایج آن‌ها اکثراً یا به‌صورت مقاله در ژورنال‌های خارجی به چاپ می‌رسند و یا در ادارات و دانشگاه‌های مربوطه خاک می‌خورند. به همین خاطر ما در سازمان بسیج علمی به سمت پژوهش‌هایی رفته‌ایم که مستقیماً با نیازهای مردم ارتباط داشته باشند.

نیازبه حمایت برای ادامه راه

طوقدار در ادامه با اشاره به نیازهای خود برای تجاری‌سازی طرح و ایده خود گفت: برای اینکه یک ایده و طرح به مرحله تجاری‌سازی برسد نیاز به ابزار و امکاناتی دارد که آزمایشگاه‌ها مکانیکی و الکترونیک برای انجام مراحل ساخت و بودجه کافی برای ایجاد وب‌سایت و بروشور تبلیغاتی و کمک‌های مالی برای تأمین هزینه‌ها و حمایت‌های لازم برای تأییدیه و مجوز پزشکی از نیازهای من در رابطه با این دستگاه هست. البته لازم به یادآوری است که این دستگاه کاملا ساخته شده و نمونه صنعتی آن نیز موجود و آماده ارائه به مراکز درمانی می باشد  و ذز حال حاضر  اقدام برای اخذ مجور پزشکی برای تولید کرده‌اییم  و  عمده نیاز بنده نیز در این مرحله بازار یابی و جذب سرمایه گذار برای تجاری سازی آن می باشد.

اهداف آینده

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های آتی خود افزود: در ایران، ما با کمبود امکانات و تجهیزات پزشکی موردنیاز مراکز درمانی مواجه هستیم که می‌توان با کمترین امکانات موجود آن‌ها را طراحی و ساخت. به همین خاطر من هم برای فعالیت‌های آتی خود، طراحی و ساخت دستگاه‌هایی که نیاز مبرم مراکز درمانی کشور هستند را در برنامه خوددارم.

حمایت سازمان بسیج علمی بدون هیچ چشم داشتی

وی در مورد سازمان‌هایی که زمینه را برای اجرای این طرح فراهم و یا حمایت کرده‌اند، گفت: سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان آذربایجان‌شرقی با حمایت‌های مالی و معنوی خود به‌صورت کارگاهی و کمک‌های بلاعوض و همچنین خدمات مشاوره‌ای کمک‌های خوبی به پژوهشگران می‌کنند. نهادها و سازمان‌های دیگر هم می‌بایست بدون چشمداشت از نخبگان و مخترعان با کمک‌های بلاعوض و کمک‌های معنوی برای فروش و معرفی به مراکز مربوطه حمایت نمایند.

کافی نبودن حمایت‌ها از نخبگان

این مخترع بسیجی با اشاره به عملکرد دولت در حمایت از نخبگان و مخترعان و همچنین محصولات تولیدکنندگان داخل کشور گفت: راه‌کارهای مختلفی برای حمایت انجام‌شده است ولی کافی نیستند باید برای تجاری‌سازی و بومی‌سازی محصولات داخلی ساز کارهای مناسبی اندیشیده شود؛ و همچنین توجه بیش‌ازپیش به محصولات تولیدی توسط نخبگان و ایده‌های کاربردی آن‌ها و تشویق برای اجرای هر چه‌بهتر این ایده‌ها را از مسئولین و مراکز مربوطه خواهانم

دغدغه بیکاری جوانان

وی در پایان ضمن تشکر از مسئولان سازمان بسیج علمی استان آذربایجان‌شرقی افزود یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های فکری من این است که در کشور ما افراد تحصیل‌کرده زیادی وجود دارد که می‌تواند پتانسیل عظیمی برای تولید و اشتغال ایجاد شود ولی با توجه به عدم برنامه‌ریزی صحیح این جوانان بی‌کار هستند لذا انتظار می‌رود مسئولان امر بدون دادن شعار و فارغ از جهت‌گیری های  سیاسی، برای رفع معضل بیکاری چاره‌اندیشی کنند.

همچنین ببینید

قراردادهای همکاری بین بسیج علمی و دانشگاه تبریز

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، جلسه ای در دانشگاه …