خانه / مديريت علمي پژوهشي / مراکز رشد و خلاقیت / استقبال پژوهشگران و علاقه مندان از فعالیت مرکز رشد شهید فراحی مراغه

استقبال پژوهشگران و علاقه مندان از فعالیت مرکز رشد شهید فراحی مراغه

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری؛ مرکز رشد شهید فراحی مراغه یکی از مراکز رشد فعال سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری  در استان آذربایجان شرقی می‌باشد که برنامه‌های اجرایی و خدمات ارائه شده این مرکز مورد استقبال مخترعان و پژوهشگران منطقه مخصوصاً شهرهای بناب، عجب شیر مراغه و مللکان قرار گرفته است. محل استقرار این مرکز در  سپاه ناحیه مراغه، مجتمع شهید کنعانی قرار دارد. به همین جهت و برای آشنایی بیشتر علاقه مندان با فعالیت‌های این مرکز گفتگویی را خبرنگار ما با مهندس مرادی مسئول مرکز انجام داده که خلاصه آن به شرح زیر می‌باشد:

در ابتدای این گفتگو مهندس مرادی با اشاره به علت نام‌گذاری این مرکز به نام شهید فراحی گفت: شهید محمود فراحی از شهدای عزیز شهرستان مراغه می‌باشند، این شهید والامقام دانشجوی رشته علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف بوده‌اند و در سال ۱۳۵۹ در مهاباد به شهادت رسیده‌اند، نام‌گذاری این مرکز متبرک به نام شهید فراحی، افتخار  نخبگان جمهوری اسلامی ایران است. مرکز رشد شهید فراحی  به‌عنوان اولین مرکز رشد استان از سال ۱۳۹۱ فعال‌شده است و با حمایت‌های بی‌دریغ ریاست محترم سازمان بسیج علمی سپاه عاشورا و مساعدت‌های ویژه مسئولین محترم سپاه ارتقاءیافته است. این مرکز در شهرستان مراغه واقع‌شده است و آماده خدمت‌رسانی به کلیه‌ی مخترعان و صنعتگران نخبه، استان می‌باشد.

شهید فراحی

وی درباره امکانات موجود در مرکز رشد شهید فراحی گفت: „فضای فیزیکی مسقف با زیربنای ۲۰۰ مترمربع در اختیار مرکز رشد می‌باشد و دارای امتیاز برق سه فاز و سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسب می‌باشد و مشرف بر مرکز شهرستان مراغه می‌باشد. „در تهیه‌ی ابزارآلات و دستگاه‌ها سعی شده است تا با توجه به نیاز فنی شهرستان خریداری شوند و بیشتر امکانات این مرکز در شهرستان مراغه و منطقه  موجود نیست و موردنیاز صنعت گران و مخترعان  می‌باشند.

مسئول مرکز شهید فراحی در ادامه افزود: درصورتی‌که امکانات موردنیاز در مرکز رشد موجود نباشد اولویت بعدی استفاده از امکانات دانشگاه‌ها و سازمان‌هایی که با مرکز رشد تفاهم‌نامه دارند، است. و یا در صورت نیاز واقعی و منطقی با مساعدت سازمان بسیج علمی سپاه عاشورا، دستگاه موردنظر جهت استفاده در مرکز رشد خریداری می‌شود.

مرادی درباره خدمات قابل‌ارائه در این مرکز، با اشاره به استقبال علاقه‌مندان و پژوهشگران از فعالیت‌های مرکز رشد شهید فراحی،  گفت: „مرکز رشد شهید فراحی افتخار دارد که بیش‌ازپیش حامی مخترعان و افراد دارای ایده بوده و تاکنون بیش از ۴۰ اختراع در این مرکز مورد ارزیابی و حمایت‌شده است. حمایت‌های مرکز شامل حمایت مالی جهت خرید تجهیزات مصرفی طرح‌ها تا سقف ۵ میلیون تومان و حمایت کارگاهی می‌باشد که مخاطبان این مرکز تاکنون با رضایت کامل از این امکانات و حمایت‌ها استفاده نموده‌اند. طی چند سال فعالیت مرکز رشد سعی شده است  امور توسعه‌ای جهت ارائه خدمات بهتر و درخور توجه به مراجعه‌کنندگان عزیز انجام گیرد. مرکز رشد شهید فراحی به پشتوانه اختراعات بی‌نظیر مخترعان همواره در جشنواره‌ها و همایش‌های استانی و کشوری درخشیده است و افتخارات متعددی را برای این مجموعه به ارمغان آورده است.

„وی در ادامه گفت: „در حال حاضر هدف اصلی مرکز رشد حمایت از اختراعاتی است که نمونه محور بوده و منجر به ساخت دستگاه یا ابزاری نو باشد که نیازهای صنعتی و نیازهای اولویت‌دار منطقه یا  کشور را برآورده سازد و طوری باشد که دانش آن توسط افراد اهل‌فن بدیهی نباشد، لذا در این راستا با تصویب اعضاء محترم کارگروه‌های تخصصی موردحمایت قرار خواهند گرفت، به‌عنوان‌مثال در سال ۱۳۹۶ (اقتصاد مقاومتی- تولید و اشتغال) طرح پرینتر سیمان به‌صورت صنعتی تولید و آماده ارائه به بازار مصرف خواهد شد.

„

مرادی با اشاره به خدمات آموزش این مرکز نیز افزود: در این مرکز  دوره‌های آموزشی، در راستای اعتلای سطح علمی و فنی استعدادهای نخبه شهرستان برگزار می‌شود و که از دوره‌های برگزارشده در ادوار گذشته می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • „کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی
  • کلاس آموزش رباتیک
  • „ آشنایی کار با پرینترهای سه‌بعدی
  • „آشنایی با فرآیندهای پیشرفته ساخت و تولید
  • „دوره آموزشی ثبت اختراع و مالکیت فکری
  • „کارگاه‌های آموزشی درزمینهٔ انرژی با همکاری اساتید محترم دانشگاه
  • „جلسات ایده پردازی و خلاقیت با دانش‌آموزان
  • „ساخت هواپیمای مدل

„در پایان مسئول این مرکز با ادعوت از پژوهشگران و مخترعان گفت: از کلیه مخترعان و افراد داری ایده و طرح های هنجارشکن در حوضه های علمی و صنعتی استان آذربایجان شرقی  دعوت به عمل می آید تا جهت تبدیل ایده به پدیده و تولید نمونه های صنعتی اختراعات و استفاده از حمایت ها به این مرکز مراجعه فرمایند.

همچنین ببینید

دانشگاه ها با درآمد شهریه ای زنده مانده اند !

الهوردی قنبری در سال ۱۳۶۳ در یک خانواده مذهبی در تبریز متولد شد ، وی …