خانه / اخبار / اخبار رسانه های استانی / افتتاح نخستین کارخانه نوآوری دارویی کشور در تبریز

افتتاح نخستین کارخانه نوآوری دارویی کشور در تبریز

کارخانه نوآوری دارویی کشور  در محل یک کارخانه متروکه تولید شربت‌های دارویی در مساحت ۴۵۰۰ متر مربع در تبریز به بهره برداری رسیده است.

چند شرکت بزرگ دارویی کشور با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دفاتر توسعه فناوری خود را در این کارخانه نوآوری مستقر کرده اند تا از مسیر توسعه فناوری توسط هسته‌های نوآور و فناور به مسایل این صنعت پاسخ بگویند.

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، معاون عملی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در مراسم افتتاح نخستین کارخانه نوآوری دارویی کشور در تبریز گفت: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به شکل گسترده‌ای انجام می‌شود تا زمینه برای تحقیق و توسعه آن‌ها فراهم شود.

آقای دهقانی فیروز آبادی اظهار کرد: تلاش خیلی ارزشمندی انجام شده و ساختمان و مجموعه‌ای که استفاده مناسبی از آن نمی‌شد با مولدسازی واقعی به یک کارخانه نوآوری تبدیل شده است.

وی افزود: این کارخانه زمینه را برای جوانان کشور فراهم کرده تا شرکت‌های دانش بنیان محصول در آن عرصه کنند و این بسیار ارزشمند است.

آقای دهقانی فیروز آبادی به ظرفیت‌ها و توانایی های آذربایجان شرقی و تبریز در حوزه صنعت ماشین سازی و داروسازی اشاره کرد و گفت: ترکیب این دو باهم می‌تواند اتفاق بزرگی را رقم بزند همچنین با کمک شرکت‌های خوب دارویی که در تبریز فعالند یک اعتبار مالیاتی تضمین شده را در نظر می‌گیریم تا برای تحقیق و توسعه هزینه کرده و در مسیر پیشرفت گام بردارند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم با بیان اینکه کارخانه نوآوری دارویی که برای نخستین بار در کشور طراحی شده و با حضور معاون علمی رئیس جمهور افتتاح شد تمام نیاز‌های کارخانه‌های دارویی و درمانی کشور را احصا می‌کند.

آقای شهابی افزود: نوآوری که در این مرکز وجود دارد این است که محصول و نیاز از بازار وارد دانشگاه می‌شود نه اینکه در دانشگاه محصولی تولید و بازایابی و فروخته شود و این بار برعکس شده است که مسیر صحیح هم همین است از بازار نیاز وارد دانشگاه شده بررسی و تولید می‌شود و در اختیار شرکت و کارخانه دارویی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای این مشکلات و نیازها هسته‌های فناور تشکیل می‌شود و این هسته‌ها که به طور عمده از اساتید دانشگاه، دانشجویان و کارخانه‌های دارویی تشکیل شده اند برای آن‌ها پروپوزال نوشته شده و در مدت ۹ ماه این پروژه به یک طرح تبدیل می‌شود که اگر تبدیل به محصول شود یا در کارخانه دارویی تولید می‌شود یا در شرکت دانش بنیان به دارو تبدیل خواهد شد.

آقای شهابی در مورد حمایت‌های مادی از شرکت‌های دانش بنیان افزود: اگر طرح در این مرکز تصویب شود از سوی کارخانه‌های دارویی و کارگزاری که در مرکز حضور دارند حمایت ۱۰۰ درصدی می‌شوند و علاوه بر آن به دانشجویان آموزش‌های لازم داده می‌شود که چگونه مسیر فناوری را طی کنند.

مدیرعامل شرکت داروسازی زهراوی نیز گفت: این شرکت تولید کننده بزرگ دارو‌های پیوندی در کشور است و همین طور داروی‌های ام اس از محصولات این شرکت می‌باشد که در سال ۱۳۹۸ از بابت تولید محصولی که برای بیماران پیوندی استفاده می‌شد دانش بنیان شده است.

آقای کیافر گفت: این محصول نوعی کپسول نرم است که اثر سریع و عارضه جانبی کمی دارد و این شرکت از بابت تولید این محصول که با استفاده از فناوری نانو تولید شده است در لیست شرکت‌های دانش بنیان قرار گرفت.

در کارخانه نوآوری دارویی تبریز چهار شرکت بزرگ دارویی زهراوی، قاضی، مفید دارو و دانا واحد‌های توسعه فناوری خود را مستقر کرده اند تا به کمک تیم‌های فناور و نوآور به مسایل خود پاسخ بگویند.

از تولیدات فناورانه واحد‌های نوآور مستقر در این کارخانه نوآوری می‌توان به تولید ظروف کشت سلول و بافت میز تشریح و آناتومی مجازی، خنک‌سازها، اسفنج‌های همواستات قابل جذب جهت بندآوری سریع خون اشاره کرد.

لازم به ذکر است در قالب این کارخانه نوآوری، ۱۶ مگاپروژه به ارزش تقریبی حدود ۱۸ میلیارد تومان تعریف شده که پنج پروژه به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است.

همچنین ببینید

بازدید علمی بسیجیان شهرستان مرند از شرکت صنایع خاک چینی

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ،بسیجیان نوجوان پایگاه مقاومت شهدای …