خانه / اخبار / اخبار رسانه های استانی / تولید پودر سفیده تخم‌مرغ به روش الکتروهیدرودینامیک در دانشگاه تبریز

تولید پودر سفیده تخم‌مرغ به روش الکتروهیدرودینامیک در دانشگاه تبریز

برای نخستین بار در جهان پودر سفیده تخم‌مرغ به روش الکتروهیدرودینامیک در دانشگاه تبریز تهیه و تولید شد.

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، دکتر وحید سیاهپوش، عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز گفت: پودر سفیده تخم‌مرغ منبع غنی پروتئین است که در صنایع فرآوری مواد غذایی به ویژه در صنعت شیرینی‌پزی و نانوایی به علت ویژگی‌های عملکردی آن کاربرد زیادی دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه امروزه تقاضای مصرف پودر سفیده تخم‌مرغ به دلیل موارد بهداشتی، حمل و نقل آسان، ماندگاری بیشتر و ایمنی میکروبیولوژیکی آن در فرمولاسیون مواد غذایی بسیار بیشتر از سفیده تخم‌ مرغ مایع است، تصریح کرد: در روش های رایج تولید پودر سفیده تخم مرغ مانند خشک کن های پاششی از حرارت برای خشک کردن مایع تخم مرغ استفاده می شود  که نتیجه آن کاهش کیفیت عملکردی و ارزش تغذیه ای محصول است. استفاده از روش خشک کردن انجمادی نیز به علت هزینه بالا در صنعت مقرون به صرفه نیست.  
وی افزود: در سال های اخیر استفاده از روش  خشک کردن الکتروهیدرو دینامیکی به عنوان یک روش غیر حرارتی نوین برای خشک کردن مواد غذایی  حساس به گرما بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این روش با استفاده از میدان الکتریکی شدید جریانی از هوای یونیزه (پلاسما) برای تبخیر رطوبت موجود در مواد غذایی استفاده می شود.  

پودر سفیده تخم مرغ تولیدی به روش الکتروهیدرودینامیک خواص عملکردی و تغذیه ای بالاتری دارد
دکتر سیاهپوش یادآور شد: در پژوهش حاضر که در آزمایشگاه کاربردهای زیستی پلاسمای سرد در پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز انجام شد، پودر سفیده تخم مرغ به روش الکتروهیدرودینامیک تهیه شد. مطابق نتایج به دست آمده از این پژوهش پودر تهیه شده در مقایسه با سایر روش‌های تولید این پودر مانند خشک کن پاششی و انجمادی نیاز به مصرف انرژی و هزینه کمتری داشته و از خواص عملکردی و تغذیه ای بالاتری برخوردار است. به گفته وی نتایج اولیه این پژوهش در مجله معتبر Food  Chemistry با ایمپکت ۹.23 با عنوان:
“Preparation of egg white powder using electrohydrodynamic drying method and its effect on quality characteristics and functional properties” به چاپ رسیده است.  
وی اضافه کرد: پژوهش حاضر در مقیاس آزمایشگاهی به انجام رسیده و تحقیقات برای ارتقای این روش برای استفاده از آن در ابعاد تجاری و صنعتی در حال انجام است.
لازم به ذکر است؛ این دستاورد  نتیجه یک پژوهش مشترک بین دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز و گروه علوم و مهندسی صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و در قالب رساله دکتری هاله ثریای ظفر به راهنمایی دکتر وحید سیاهپوش، عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز و دکتر نارملا آصفی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز حاصل شده است.

همچنین ببینید

بازدید علمی بسیجیان شهرستان مرند از شرکت صنایع خاک چینی

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ،بسیجیان نوجوان پایگاه مقاومت شهدای …