خانه / اخبار / اخبار رسانه های استانی / ارائه خدمات سرپایی به بیماران پارکینسون در بیمارستان امام رضا(ع) تبریز

ارائه خدمات سرپایی به بیماران پارکینسون در بیمارستان امام رضا(ع) تبریز

استاد بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: پارکینسون یک بیماری سرپایی است و مراقبت و ویزیت از این بیماران در درمانگاه تخصصی بیمارستان امام رضا(ع) تبریز به صورت سرپایی انجام می شود.
به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ، دکتر محمد یزدچی در گفت ‌وگو با روابط عمومی مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) گفت:  پارکینسون نوعی اختلال عصبی عضلانی است که به دلیل تحلیل سلول‌های مغزی به وجود می‌آید یعنی در پارکینسون یک قسمت از سیستم عصبی دچار تخریب پیش رونده می شود.
این استاد دانشگاه افزود: پارکینسون بیماری قابل کنترل است و مبتلایان به این بیماری تحت تاثیر مثبت داروهای موجود قرار می گیرند و در هیچ جای دنیا درمان قطعی برای آن پیدا نشده است.
وی با بیان اینکه شیوع پارکینسون در افراد بالای است و شیوع آن در دنیا صد تا دویست نفر در هر صدهزارنفر است گفت: پیشرفت این بیماری باعث اختلال در راه رفتن، کاهش تعادل بیمار، کاهش دفعات پلک زدن بیمار، اختلال در بلع، مشکلات گوارشی و اختلال در فشارخون و خواب می‌شود.
دکتر یزدچی گفت: کنترل این بیماری با تجویز ترکیبات لوودوپا صورت می گیرد. دوپامین در مغز کم می شود و با تجویز لوودوپا برای جبران این امراقدام می شود. اما باید گفت همچنان علت ابتلاء به این بیماری ناشناخته است.
وی در ادامه با تشریح اینکه عوامل استرس زا و مصرف برخی از داروها مثل روانگردان ها باعث تشدید بیماری می شود. افزود:طبق تحقیقات انجام شده زندگی در ارتفاعات ، پیاده روی و کوهنوردی باعث تاثیر مثبت در این بیماری می شود و گاها نیز رژیم غذایی کم پروتئین توصیه می شود.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه پارکینسون یک بیماری سرپایی است و مراقبت و ویزیت از این بیماران در درمانگاه تخصصی بیمارستان امام رضا(ع) تبریز به صورت سرپایی انجام می شود افزود: دو راه دیگر نیز برای کمک به این بیماران وجود دارد که اولی تجویز پمپ آپو مورفین است و راه دیگر برای بیمارانی است که به داروجواب نمی دهند وآن کاشت الکترود در مغز بیمار است که مستلزم هزینه بسیار بالایی بوده و فعلا  در استان ما این امکان وجود ندارد.
وی در پایان گفت: تحقیقاتی در مورد تاثیر کوهنوردی و زندگی در ارتفاعات در بیماری پارکینسون توسط گروه اعصاب مرکز آموزشی درمانی و تحقیقاتی امام رضا (ع) تبریز با همکاری اساتید دانشگاه های هلند در حال انجام است که نتایج آن بعد از طی مراحل تحقیقاتی منتشر خواهد شد.

همچنین ببینید

بازدید علمی بسیجیان شهرستان مرند از شرکت صنایع خاک چینی

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ،بسیجیان نوجوان پایگاه مقاومت شهدای …