خانه / اخبار / اخبار رسانه های استانی / دانشگاه تبریز موفق در جذب دانشجوی خارجی

دانشگاه تبریز موفق در جذب دانشجوی خارجی

رییس دانشگاه تبریز از کسب پنج رتبه‌ برتر این دانشگاه در نخستین جشنواره جذب دانشجوی خارجی خبر داد و گفت : به منظور حضور موثر در عرصه‌های علمی و فرهنگی جهانی، درصدد توسعه دیپلماسی علمی و گسترش همکاری‌های فناوری با کشورها و ملت‌ها هستیم.

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی ،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی، صفر نصراله‌زاده روز جمعه در گفت وگو با رسانه ها با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره‌ جذب دانشجویان بین المللی با ابراز خرسندی از کسب عناوین برتر در بخش های مختلف این جشنواره توسط دانشگاه تبریز، اظهار کرد: راهبرد کلان این دانشگاه در راستای اسناد بالادستی و سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برنامه ارتقاء دانشگاه به تراز بین المللی است.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه جذب دانشجوی خارجی در رشته‌های مختلف اولین قدم برای توسعه دیپلماسی علمی و رسیدن به دانشگاه در حد تراز بین المللی است، خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های خارج شدن از انزوا، توسعه‌ ارتباطات بین المللی و توسعه‌ دیپلماسی علمی با دیگر کشورها است که از جمله این راهکارها جذب دانشجوی خارجی است.
وی تاکید کرد: اگر بخواهیم به‌عنوان یک دانشگاه بین المللی سهمی در دیپلماسی علمی داشته باشیم، باید به‌اندازه‌ ۲۰ درصد تعداد کل دانشجویان دانشگاه، دانشجوی خارجی جذب کنیم و ما در بحث جذب دانشجویان خارجی هرگز کیفیت را فدای کمیت نکرده و نخواهیم کرد.
نصراله زاده گفت: در این راستا دانشگاه تبریز در بخش مدیریت همکاری های علمی رتبه نخست کشوری، دربخش های جذب دانشجوی بین المللی، امور کنسولی و طراحی تارنمای دانشجویان بین المللی نیز رتبه نخست کشوری و در بخش تعداد دانشجو رتبه دوم کشوری را به دست آورد.

رییس دانشگاه تبریز همچنین گسترش دیپلماسی علمی و فناوری با سایر کشورها را از جمله راهبردهای کلان این دانشگاه برشمرد و گفت: این امر با اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک، تبادل استاد و دانشجو، جذب دانشجویان خارجی، ایجاد گروه های آموزشی و پژوهشی، میزبانی از فرصت های مطالعاتی، اعطای مدرک مشترک، انتشار نشریات و مقالات مشترک تعریف شده و در این راستا تفاهم نامه هایی را با دانشگاه های ترکیه و عراق امضا کرده ایم.

نصراله زاده با اشاره به سفر اخیر خود به شهرهای کوفه، نجف و کربلا در عراق و بازدید از دانشگاه های مطرح این کشور و دیدار و رایزنی با رووسای این دانشگاه ها اظهار کرد: در دیدار با رییس دانشگاه کوفه یکی از پنج دانشگاه بزرگ عراق ضمن معرفی دانشگاه تبریز و توانمندی‌های این دانشگاه، پیشنهاد ایجاد گروه‌های مشترک آموزشی و پژوهشی و اجرای برنامه تبادل اساتید در برنامه‌های آموزشی را مطرح کردیم.

رییس دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: همچنین در بازدید از دانشگاه العمید شهر کربلای معلی، هیات رئیسه دانشگاه العمید خواستار همکاری دانشگاه تبریز در تاسیس دانشکده‌های جدید این دانشگاه شدند.
وی با اشاره به ظرفیت و توانمندی های دانشگاه تبریز در زمینه های مختلف گفت: این دانشگاه با داشتن ۸۰۰ عضو هیات علمی، ۲۰ دانشکده، بیش از ۲۰ هزار دانشجو، ۴۰۰ آزمایشگاه و کارگاه، چندین قطب علمی و مراکز تحقیقاتی و پردیس علم و فناوری بسترها و زیر ساخت های لازم را برای گسترش همکاری های علمی و پژوهشی با دانشگاه های دیگر کشورها فراهم کرده است.
نصرالله زاده ضمن انتقاد از معرفی ضعیف جایگاه و توانمندی های دانشگاه های کشورمان در منطقه و جهان، گفت: امروزه ظرفیت ها و توانمندی های زیادی در دانشگاه های ایران به خصوص در دانشگاه های آذربایجان شرقی و دانشگاه تبریز است که متاسفانه به خاطر تبلیغات و معرفی ضعیف، این دانشگاه ها نا شناخته مانده اند.

در حال حاضر یک هزار و ۴۰۰ دانشجوی خارجی در رشته‌های مختلف در دانشگاه تبریز مشغول به تحصیل هستند که در سال های آینده با گسترش و توسعه همکاری‌های مشترک این تعداد افزایش خواهد یافت.

دانشگاه تبریز بعد از دانشگاه تهران دومین دانشگاه قدیمی ایران است که در حال حاضر با داشتن ۲۴ هزار دانشجو که نیمی از این دانشجویان دختر هستند، ۲ هزار هیات علمی و کارمند، ۲۰ دانشکده، چندین پژوهشکده، قطب علمی و ۴۰۰ آزمایشگاه و کارگاه و آزمایشگاه مرکزی یکی از دانشگاه های برتر ایران و جهان است.

همچنین ببینید

بازدید علمی بسیجیان شهرستان مرند از شرکت صنایع خاک چینی

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ،بسیجیان نوجوان پایگاه مقاومت شهدای …