خانه / اخبار / اخبار رسانه های استانی / ۱۰ درصد جمعیت جهان درگیر دیابت هستند/جغرافياي ديابت در جهان

۱۰ درصد جمعیت جهان درگیر دیابت هستند/جغرافياي ديابت در جهان

دیابت زمانی اتفاق می‌افتد که پانکراس میزان کافی انسولین تولید نکرده (دیابت نوع یک) و یا سلول‌های بدن توانایی استفاده موثر از انسولین را نداشته باشند (دیابت نوع دو). در اثر کمبود انسولین، گلوکز در جریان خون باقی مانده و توسط اندام‌ها جذب نمی‌شود و اصطلاحاً باعث بالا رفتن میزان قند خون می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی ،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ، نرخ شیوع دیابت در سرتاسر جهان در حال افزایش است. هم‌اکنون حدود 10.5 درصد جمعیت جهان درگیر دیابت هستند که این میزان رو به افزایش است. بر اساس آمار کنونی حدود 537 میلیون نفر مبتلا به دیابت بوده و افراد کهنسال بیش از بقیه به آن مبتلا می‌شوند. اما بر اثر عدم تغذیه مناسب و سبک زندگی نامناسب این بیماری در بین جوانان نیز رو به افزایش است. ابتلا به دیابت در کشورهای کم‌درآمد یا با درآمد متوسط بیشتر بوده و مدام نیز رو به افزایش است. پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2045 با 46 درصد افزایش تعداد مبتلایان به 783 میلیون نفر یعنی 12 درصد جمعیت جهان نیز برسد. انتظار می‌رود که تعداد افراد مبتلا به دیابت در آفریقا تا ۱۳۴ درصد، در آسیای جنوب شرق تا ۶۸ درصد و در اروپا تا ۱۳ درصد افزایش یابد.  آمارها نشان می‌دهد که مردان و زنان هر دو به دیابت مبتلا شده که میزان ابتلا در مردان اندکی بیشتر از زنان است‌.

جغرافياي مبتلايان به دیابت نوع یک

دیابت نوع یک نوعی واکنش خودایمنی است که سلول‌های تولیدکننده انسولین در پانکراس تخریب کرده و اغلب در کودکان دیده می‌شود. جدول زیر به ترتیب ده کشوری را نشان می‌دهد که به نسبت جمعیتشان بالاترین میزان شیوع دیابت نوع یک را در افراد بین 0 تا 19 سال تا انتهای سال 2021 داشته‌اند :

 

جغرافياي مبتلايان به دیابت نوع دو

بدن افراد مبتلا به دیابت نوع دوم مقاوم به انسولین بوده و نمی‌تواتد از انسولین برای تنظیم قند خون استفاده کند. جدول زیر به ترتیب ده کشوری را نشان می‌دهد که به نسبت جمعیتشان بالاترین میزان شیوع دیابت نوع دو را در افراد بین 20 تا 79 سال تا انتهای سال 2021 داشته‌اند :

گردآوري و ترجمه : مهرناز الماسي

همچنین ببینید

بازدید علمی بسیجیان شهرستان مرند از شرکت صنایع خاک چینی

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ،بسیجیان نوجوان پایگاه مقاومت شهدای …