خانه / اخبار / اخبار رسانه های استانی / گفتگو با یک مدیرعامل دهه شصتی کارآفرین

گفتگو با یک مدیرعامل دهه شصتی کارآفرین

شرکت های دانش بنیان بهترین فرصت برای خنثی سازی تحریم هاست

در عصر کنونی فناوری حرف تمام کننده توسعه اقتصادی است.برای همین است دشمن نیز تحریم های خویش را به عرصه های متمرکز کرده است تا به کشور مان فشار مضاعف وارد کند در این میان شرکت های دانش بنیان بعنوان مراکز اصلی خلق فناوری و تولید ثروت هستند و تولید تجهیزات پزشکی اهمیت فروانی از لحاظ دور زدن تحریم ها و جلوگیری از خروج ارز از کشور دارد.

امروز میهمان یک جمع فناور و مخترع در شهر تبریز هستیم
جعفر آقازاده یک دهه شصتی متولد ۶۴ که دارای دکترای تخصصی مهندسی پزشکی و الکترونیک بوده و موفق شده است مقام فناور برتر سال ۱۳۹۳ کشور را کسب کند.

او در سال ۱۳۸۷ با تاسیس شرکت فناوری پویا راهبرد آذربایجان در حوزه تجهیزات پزشکی با ایده محوری دستگاه های توانبخشی مشغول فعالیت شده است که این مخترع بیش ۵۷ اختراع ثبت شده داشته و ۲۳۰ مقاله علمی و پژوهشی در کارنامه خود دارد.
این شرکت تولید کننده محصولات فیزیوتراپی توانبخشی، دستگاه نوردرمانی ، دستگاه رگ یاب برای بیماران سرطانی ، دستگاه لگن سنج دیجیتال و دستگاه آکنه و لگاریس مروارید و جوان سازی پوست می باشد.

دکتر اقازاده گفت : شروع فعالیت های بنده شاید به جرات بتوان گفت از زیر صفر بود و مدیون حمایت های پارک علم و فناوری و سازمان بسیج علمی سپاه عاشورا در مورد ایجاد مرکز رشد شهید باکری بوده است.

مدیر شرکت در مورد اشتغالزایی مستقیم خود می گوید : ۱۲ نفر بصورت تمام وقت در پنج شعبه مشغول
فعالیت هستند.

۵ سال پیش تفاهم نامه ای با بسیج علمی ،پژوهشی و فناوری استان برای مدیریت مرکز رشد توافقی انجام گرفت که ماحصل این اتفاق تاسیس مرکز رشد شهید باکری است.
۱۴ طرح برای حوزه تخصصی مهندسی پزشکی به سازمان بسیج علمی ارجاع شده برای کمک های بلاعوض و بعد از داوری برای نمونه سازی به این مرکز رشد توسط معاونت علمی سپاه عاشورا معرفی میشوند

در مراحل ایده تا عملیاتی کردن و تولید محصولات مجموعه های مرکز نوآوری شهید فخری زاده بسیج علمی ،پارک علم و فناوری ، منطقه آزاد ارس ، دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای تجهیز آزمایشگاه و دیگر مراحل کمک کار شدند.

اقدامات اداری لازم برای دریافت وام از صندوق کارآفرینی و امید به مبلغ ۴ میلیارد تومان در پروژه سرمایه گذاری خط تولید الکتروگونیومتر دیجیتال ، دستگاه نور درمانی و دستگاه رگ یاب سرطانی انجام گرفته است تا هرموقع تزریق تسهیلات انجام گرفت استارت این کار بزرگ زده شود.
مدیر عامل شرکت فناوری پویا راهبرد آذربایجان در مورد اختراعی که برای حل مشکل انحراف گردن انجام داده اند می گوید ؛ دستگاه الکتورگونیومتر برای رفع انحراف گردن طراحی شده است با توجه به آمار بالای این عارضه به دلیل استفاده از تلفن همراه و طرز نشستن ناصحیح و استفاده بیش از اندازه کامپیوتر ، دستگاه مذکور انحراف گردن را آنالیز و تشخیص، متناسب با آن راهکارهایی ارائه میدهد زیرا با کهولت سن عوارض این عارضه برای شهروندان غیر قابل جبران خواهد بود.

این مخترع در تشریح عملکرد دستگاه تشخیص گر بیماری های ام اس می گوید: دستگاهی برای پردازش تصویر دست خط برای شناسایی بیماران پارکینسون و ام اس ساخته شده است که این اختراع اگر انبوه سازی شود می تواند در امر مهم تشخیص بیماری های مزمنی چون ام اس و پارکینسون مثمر ثمر واقع شود.

این محصول علی رغم تست روی بیماران درگیر با افسردگ در بیمارستان رازی تبریز بر روی بیش از ده ها بیمار تست انجام داده است.
افسردگی ، ام اس ، پارکینسون مواردی هستند که از این دستگاه میتوان استفاده کرد، داده های دستگاه با شبکه عصبی ارتباط برقرار کرده متناسب با فشار قلم در لرزش دست و یا بهتر بگوییم چون فرد افسرده حالت عصبی دارد و فشار قلم بیشتری میتواند داشته باشد به راحتی نوع بیماری فرد را میتواند تشخیص بدهد.

تامین نیازهای پزشکی کشور که زیر چتر تحریم های ظالمانه اقع شده اند از  اولویت های اصلی ماست.هدف ما ایجاد اشتغال ، کارآفرینی و تولید کالاهای پزشکی تحریم شده ای است تا نیاز مراکز درمانی را رفع کنیم .
برای مثال باتوجه به شرایط موجود اولویت کنونی ما باید مهار سونامی سرطان در استان باشد.
در واقع تمرکز اصلی ما بر روی تامین اولویت های مرکز درمانی کشور است.
باتوجه به همه گیری پاندمی کرونا دستگاه ونتیلاتور قابل حمل را طراحی کردیم که از اولویت های متخصصان ماست بدلیل اینکه تحریم های دشمن شامل این دستگاه تنفسی مهم و حیاتی برای کشور ماست ،زیرا جانبازان شیمیایی و بیماران کرونایی نیاز فوری به چنین دستگاه هایی دارند باید سریعا این دستگاه بومی سازی شود .

البته تاسف بار است که بگویم آمار شرکت های دانش بنیان تبریز و استان ما در مقایسه با دیگر شهرهای همتراز بسیار پایین است متاسفانه رتبه استان در تعداد شرکت های دانش بنیان کشور در رده ششم می باشد.

مدیران ارشد استان اصفهان به هر شرکت دانش بنیان خود مبالغ هنگفتی در اسرع وقت تامین و پرداخت می کنند زیرا می دانند فناوری سرمنشا تولید ثروت در استان است ولی در تبریز ما خودمان شبانه روز پیگیر چند صد میلیون تسهیلات هستیم ولی برای پرداخت و پیگیری کسی یاری رسان نیست.
رهبر معظم انقلاب فرمودند ما باید دارای ۴۰۰ هزار شرکت دانش بنیان واقعی باشیم در حالی که تشریفات اداری و سنگ اندازی ها و تاخیر در پرداخت بودجه و تسهیلات بلایی سر ما آورده است که هنوز یک دهم آن شرکت هارا هم نتوانستیم تامین کنیم
دلیل تعداد پایین شرکت های دانش بنیان دلایل متعددی من جمله از بوروکراسی زائد اداری می توان نامبرد چرا که یک فناور برای طی مراحل اداری اخذ مجوز های فعالیت خود آنقدر معطل میشود که شاید دلسرد و نادم از ایجاد شرکت بشود ، البته مرکز رشد ما در بحث اخذ مجوز هاهم مشاوره هایی ارائه میدهد چون خودمان در همین پیچ و خم مجوز سال ها گیر افتاده ایم و به درد مخترعان و نخبگان آشنا شده ایم . نمیخواهم شاهد این باشم که نخبه ای بخاطر معطلی پشت درب های مجوز خدمت به کشور باز بمانند.

جعفر آقازاده در مورد مشکلات متعدد شرکت های فناور و دانش بنیان ادامه می دهد : ما همه روزه پیگیر بودجه مختص خود از صندوق ها هستیم اما تعلل در تزریق بودجه ضربات جبران ناپذیری به شرکت ها می زند. دستگاهی که با ۴۰ میلیون تومان میتوانستیم بخریم امروز بعد از اخذ بودجه با تاخیر زمانی خود مجاب هستیم نزدیک ۱۰۰ میلیون تومان در قبال آن پرداخت کنیم.
صندوق باید در اسرع وقت و زمان مقرر تسهیلات و بودجه خود را پرداخت کند.

همچنین ببینید

بازدید علمی بسیجیان شهرستان مرند از شرکت صنایع خاک چینی

به گزارش روابط عمومی بسیج علمی،پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی ،بسیجیان نوجوان پایگاه مقاومت شهدای …